Skip to main content

Wat wil Rover-Haarlem

Rover's Beter OV Plan

Bussen, treinen en wegen in onze regio zijn overvol, omdat grote OV-investeringen rond Amsterdam aan de oostzijde (Almere) gedaan worden. Dat gaat ten koste van de economische bereikbaarheid en luchtkwaliteit. Rover-Haarlem roept politieke partijen op het tij te keren.

OV is belangrijk in Haarlem/IJmond: Haarlem station heeft dagelijks 45.000 in/uitstappers. En met de bus reizen dagelijks zo'n 25.000 reizigers.

Toch gaat het niet goed: bussen en treinen naar Amsterdam, Leiden en Schiphol zijn overvol in de spitsen. De A9 is al jaren elke dag een lange file. En ook de wegen naar Haarlemmermeer en Schiphol zijn enorm druk.

Er is evenveel woon-werkverkeer tussen Haarlem en Amsterdam, dan tussen Almere en Amsterdam. En met Schiphol/Hoofddorp zelfs 2x zo veel:

Wat wil Rover Haarlem

Toch wordt er in onze regio nauwelijks in OV geinvesteerd, en gaat al het (rijks)geld vooral naar de oostkant van Amsterdam (OV-SAAL). Het verbaast dan ook niet dat bereikbaarheid en luchtkwaliteit in onze regio onder grote druk zullen blijven staan.

Rover-Haarlem roept alle politieke partijen in de regio op om deze rem op economische groei aan te pakken.

Vijf speerpunten:

  • Vrije busbaan tot aan de A9 voor de zeer succesvolle buslijnen naar Amsterdam en Amstelveen.
  •  Sprintertreinen die vanuit Heemstede, Uitgeest en Haarlem rechtstreeks rijden naar Bijlmer en Schiphol.
  •  Zet het vertrammen van de Zuidtangent (RNet 300) op de nationale investeringsagenda. Een tram biedt kwaliteit, is geruisloos en schoon en trekt 15% meer reizigers. Utrecht krijgt een "studententram" met rijksgeld, waarom kan dit hier niet?
  •  Open kleine stations zoals Westergracht, Vogelenzang. En upgrade Bloemendaal en Spaarnwoude. Andere regio's openen wel regelmatig kleine stations.
  •  Maak van alle belangrijke buslijnen echte HOV lijnen. Bv door direct groen bij stoplichten, goede fietsrekken, fijne haltes.

Daarnaast moeten basale zaken op orde zijn zoals prettige knooppunten (bv Houtplein), één busnetwerk met één busvervoerder, Wifi in alle bussen, aardgas als schone brandstof.

Tenslotte vind Rover dat er veel meer aan promotie en reclame gedaan moet worden, want onbekend maakt onbemind. Andere sectoren zoals de telecom, doen dit al jaren wel, waarom het OV niet?