Skip to main content

In de regio

Geen snelle oplossing voor knellend spoor in Limburg

Krapte op het spoor en uitvallende busritten: Rover-Limburg zit er bovenop. De actieve afdeling stelt volop oplossingen voor, zoals slimmer railgebruik en spoorverdubbeling.

Editie 2, 2024  |  Marloes Hofstede

De sneltrein Maastricht–Aachen moet soms wijken voor een goederentrein
Foto: Martin Oudenaarden

De afdeling Limburg

Rover Limburg bestaat uit 5 actieve vrijwilligers die gezamenlijk de belangen van reizigers in de hele provincie behartigen. Dit doen ze door deel te nemen aan het Reizigersoverleg Limburg (ROL), het regionale Rocov. Daarnaast hebben ze nauw contact met de provincie, Arriva, Probahn, TreinTramBus (TTB) en NS over de dienstregelingen. De afdelingswebsite wordt actief bijgehouden door Kees Braam, voorzitter en tevens woordvoerder. Minimaal maandelijks publiceert hij nieuwsartikelen die interessant zijn voor inwoners van Limburg. Dat levert vele bezoekers op, en een hoge plek in de Google-zoekopdrachten. “We vinden het belangrijk om geïnteresseerden op de hoogte te houden van actuele OV-onderwerpen,” zegt Kees. “Dat doen we ook door ze interessante berichten en links naar nieuwe artikelen op de website te mailen.”

De Meedoen Pas

De provincie Limburg onderzoekt of ze alle mensen met een minimuminkomen gratis met de Arrivabus en -trein kunnen laten reizen tijdens de daluren. Dit zou een plaats moeten krijgen in de Meedoen Pas van Arriva. De pas is nu beschikbaar voor gemeenten die zich hiervoor aanmelden, maar de provincie wil hem aan alle inwoners met een minimuminkomen geven. Hiervoor reserveert de provincie 4,5 miljoen euro van de zogeheten Bikkergelden, een investering van 300 miljoen euro in regionaal OV. Rover Limburg vindt dit een goed voorstel, omdat het de vervoersarmoede van reizigers met een minimum inkomen vermindert. “Deze reizigers hebben vaak geen abonnement of chipkaart, waardoor ze een duurder kaartje in de bus kopen,” zegt Kees Braam. “Een bijkomend voordeel is dat er meer reizigers in de bus zitten, wat vooral buslijnen op het platteland ten goede komt.”

Oplossing voor personeelstekorten?

Net als overal is ook in Limburg het personeelstekort een belangrijke oorzaak van de uitval van busritten. Arriva Limburg heeft hiervoor een oplossing gevonden middels een proef met het inzetten van buschauffeurs uit Kroatië. Zij werken bij een touringcarbedrijf en spreken geen Nederlands, maar wel Engels. Nederlands verstaan en spreken is een eis van opdrachtgever provincie Limburg, maar gezien de situatie wil zij deze eis tijdelijk laten vallen. Wel moeten de chauffeurs snel een cursus Nederlands gaan volgen.

De vakbonden en de regionale politiek zijn minder enthousiast over deze ontwikkelingen. Zo zijn er zorgen over de naleving van de Arbeidstijdenwet en de kwaliteit voor de reiziger, mede vanwege de taalbarrière. De SP stelde bijvoorbeeld Statenvragen over de proef en vroeg zich af waarom er niet geworven wordt onder statushouders die de Nederlandse taal machtig zijn. Rover Limburg vindt dat alle maatregelen moeten worden overwogen die uitval van bussen voorkomen, want het afschalen van de dienstregeling moet te allen tijde worden voorkomen.

Rover Limburg: niet Nederlands sprekende chauffeur kan oplossing zijn om busuitval te voorkomen
Foto: Martin Oudenaarden

 

Ontwikkelingen op het spoor

Het spoor is in Limburg drukbezet. Recent vroeg Arriva bij ProRail een zogenoemde overbelastverklaring aan voor het spoor tussen Landgraaf en de Duitse grens. Dit houdt in dat hier te weinig capaciteit is voor alle geplande treinen. In Limburg worden de problemen vooral veroorzaakt door toenemend goederenvervoer via Heerlen vanwege werkzaamheden op andere trajecten. Wanneer een goederentrein via Heerlen moet rijden, vervalt daardoor de RegionalExpress RE18 van Heerlen naar Aachen. Naast deze problemen zorgt ook hier personeelstekort voor veel uitval. De afgelopen tijd gebeurde dit met enige regelmaat, maar helaas altijd onverwacht, waardoor de dienstregeling onbetrouwbaar is geworden.

De enige oplossing die Rover Limburg ziet is spoorverdubbeling tussen Landgraaf en Duitsland. Volgens Rover had dat gelijktijdig met de spoorverdubbeling tussen Heerlen en Landgraaf moeten gebeuren. “Onze ervaring met ProRail is dat ze maar korte tijd vooruitkijken,” zegt Kees Braam. “Een bijkomend probleem is dat het enige spoor op station Heerlen dat niet langs een perron loopt is vervangen door een doodlopend spoor, zodat op er bepaalde momenten geen sporen vrij zijn voor goederentreinen.” Helaas vindt gedeputeerde Jasper Kuntzelaers (PvdA) deze spoorverdubbeling te duur en overweegt dat daarom niet.

Suggesties voor oplossingen

Rover Limburg heeft wel ideeën om de problemen op te lossen. Door in Heerlen spoor 4 te splitsen in 4a en 4b zouden de trein uit Kerkrade én een vertraagde trein uit Aachen tegelijk aan dit perron kunnen staan. Hiermee zorgt een vertraagde RE18 niet langer voor een gemiste overstap voor reizigers vanuit Kerkrade op de intercity naar Eindhoven. Zo zorgt een relatief kleine investering voor een betrouwbare overstap.

Een ander idee is het creëren van een treinverbinding Maastricht–Hasselt–Antwerpen, een reis die nu minimaal twee overstappen vraagt. Herstel van de oude spoorlijn tussen Maastricht en Hasselt zou een directe verbinding met Antwerpen opleveren. Dan mag de sloop van de oude spoorbrug over de Maas in Maastricht alleen niet doorgaan. Deze spoorbrug werd in 2010 nog opgeknapt voor heropening van een goederenlijn, maar is sinds 2016 niet meer onderhouden vanwege te weinig gebruik. Toch is er zowel in de Maastrichtse als in de Belgische politiek weerstand tegen sloop, omdat dit definitief de heropening van de spoorlijn zou blokkeren. Volgens Rover Limburg maakt het schrappen van de tramverbinding Maastricht–Hasselt het oude spoorplan weer actueel. Deze lijn kan doorgetrokken worden naar Antwerpen en Brussel.

Meer nieuws lezen uit Limburg? Houd de afdelingswebsite in de gaten via www.rover.nl/limburg