Skip to main content

Rover-Limburg

05
november
2024

Hoe gaat het met de hoofdrailnet concessie van de NS?

InStation Amsterdam 2023 gaf het kabinet de concessie voor het hoofdrailnet aan de NS. Dit gebeurde onderhands, met andere woorden zonder dat andere partijen een kans kregen mee te dingen. Dat zou in strijd zijn met de Europese regels die voorschrijven dat concurrentie op het spoor mogelijk gemaakt moet worden. De Europese Commissie is een inbreukprocedure gestart over de onderhandse aanbesteding.

De beroepszaak die de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) en de belangenorganisatie Allrail hebben aangespannen tegen de Staat gaat over de onderhandse gunning van 9 jaar van de hoofdrailnet consessie, die het ministerie van IenW voor negen jaar verleende aan de NS. De zaak dient voor het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb), de uitspraak kan grote gevolgen hebben voor de inrichting van het Nederlandse reizigersvervoer.

04
november
2024

Het Limburgs busvervoer in de vorige eeuw

Tot                               in de jaren ’50 gingen de meeste mensen met de fiets of de bus naar werk, school of op stap. We hebben het over de historie van het busvervoer in Limburg. Het noorden van Limburg was lange tijd het gebied van vervoerder Zuidooster. Het vervoersgebied van Zuidooster in Limburg omvatte de regio's Venray, Venlo en Weert. In Venlo onderhield Zuidooster een stadsdienst. De opkomst van de steenkoolmijnen in Zuid-Limburg creëerde kansen voor busbedrijven. Zo ontstonden lijndiensten naar de 12 steenkoolmijnen.

26
oktober
2024

Treinen naar het buitenland

EuroCity Direct en EuroCity naar Brussel

RoverThalys en ns amsterdam wil dat treinen naar België in dezelfde prijsklasse gaan vallen als de reguliere, binnenlandse treinen. Eind dit jaar gaat een nieuwe, snelle EuroCity Direct tussen Lelystad, Amsterdam Zuid, Rotterdam, Antwerpen en Brussel rijden via de hogesnelheidslijn. De trein is hiermee zo’n 40 minuten sneller dan de EuroCity tussen Rotterdam en Brussel Zuid. De nieuwe trein krijgt een fors prijskaartje en de reiziger moet van te voren reserveren. De reiziger moet voor de EuroCity Direct ongeveer het dubbele betalen ten opzichte van de binnenlandse tarieven.

De Eurocity Direct gaat straks elk uur, dus zestien keer per dag rijden. De trein stopt vanaf Lelystad ook op de stations Almere Buiten, Almere Centrum, Amsterdam Zuid, Schiphol, Rotterdam Centraal, Antwerpen Centraal en Brussel Zuid. Verschillende intercitystations, waaronder Breda, Noorderkempen en Brussel Airport worden overgeslagen om tijdwinst te boeken.

 

15
oktober
2024

Dienstregeling in 2025 voor de Arriva treinen en bussen in Limburg

InHeerlen station Heuvellandlijn de nieuwe busdienstregeling die op 5 januari 2025 ingaat gaat het aantal busritten van 95% naar 100%, Rover hoopt dat personeelsbestand voldoende is om dit te realiseren. De frequenties van buslijnen die ten tijde van Covid van een halfuursdienst waren afgeschaald naar een uurdienst krijgen nu weer een halfuurfrequentie. Hiernaast is er ook de introductie van een aantal regionale snellijnen naar onder andere Chemelot Campus.

Er komt een uitbreiding van het OV aanbod op zaterdagavond voor het uitgaanspubliek. Een groot aantal lijnen rijdt een half uur tot anderhalf uur later dan in de huidige dienstregeling het geval is. De laatste bussen op zaterdagavond vertrekken daarmee in de dienstregeling 2025 rond middernacht. Er komt een toeristenlijn 149, een bus die alleen in het weekend en tijdens de vakanties rijdt en die een toeristische route door het Heuvelland volgt. Van Gulpen gaat het dan via Reijmerstok, Hoogcruts, Slenaken, Epen, Buitenlust, Eschberg en Drielandenpunt naar het busstation van Vaals.

13
oktober
2024

Algemene Leden Vergadering Rover Limburg 2024

OpALV 2024 Rover Limburg foto 1 12 oktober 2024 hield de Rover Afdeling zijn Algemene Leden Vergadering(ALV) in Maastricht. Na Corona was dit weer de eerste fysieke vergadering in Maastricht. Mark Rijken die aftredend was is herbenoemd, Jan Lemmens en Gerard Lucas zijn toegetreden als bestuurslid. Willy Seetz is teruggetreden als bestuurslid en vertegenwoordigt Rover niet meer als bestuurslid bij het Reizigers Overleg Limburg(ROL).

Bij dit overleg waren 11 Rover leden aanwezig en het 12de Roverlid Gerard Lucas was via Teams aanwezig vanuit de revalidatiecentrum Vitala+ in Maastricht.

09
oktober
2024

Korte berichten 17

Sloop                               Bassinbrug in Maastricht kostbaar

Het slopen van de Bassinbrug levert problemen op met de Arriva-bussen, de bussen moeten omrijden en dat kost jaarlijks minstens 500.000 euro. De wens bestaat bestaat al lang. De Bssinbrug is niet nodig voor geschrapte tramplannen. Zonder Bassinbrug moeten jaarlijks 400.000 bussen telkens 300 meter omrijden, Arriva zal deze kosten bij de gemeente neerleggen.

De gemeenteraad moet in december een besluit nemen: de bussen via de Bassinbrug of via de verlengde Maasboulevard. Een belangrijke vraag ook is of de bussen via de Boschstraat naar de Markt blijven rijden.

05
oktober
2024

Hoeveel kost de trein naar Luik?

DeKaartautomaat Arriva reis met de RE18, de Drielandentrein naar Aken is voor het tarief eenvoudig. Op de stations Herzogenrath, Aachen West en Aachen Hbf staan kaartlezers voor de OV-chipkaart, dus tot Aachen Hbf kun je net zoals in de rest van Nederland met de OV-chipkaart reizen. Ook zijn de Nederlandse kortingsproducten naar Aken geldig.

Sinds enige tijd rijdt de Drielandentrein ook naar Luik met Arriva treinen maar met Belgische conducteurs en machinisten. Helaas kan de reiziger met de OV-chipkaart maar tot Eijsden reizen. Opmerkelijk is dat op de stations Maastricht Randwyck en Eijsden zowel een kaartlezer van Arriva en van de NS staan, de vraag is waarom er kaartlezers van de NS nog op beide stations staan.

19
september
2024

In 2026 nachttrein naar Barcelona

EuropeanEuropean Sleeper Brussel Zuid Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan om in 2025 te starten met de nieuwe verbinding, maar in het voorjaar bleek dat dit plan in het gedrang kwam door een stugge houding van de Franse spoorwegbeheerder SNCF Réseau.

Vorig jaar maakte de Europese Commissie de nieuwe verbinding van European Sleeper een van de tien pilotprojecten voor passagiersvervoer in Europa. De projecten krijgen geen financiële maar wel politieke en ambtelijke steun om barrières te slechten die nieuwe initiatieven in de weg staan.

18
september
2024

Boete Arriva vanwege rituitval en voorstel van Rover over de besteding hiervan

Debst Provincie Limburg heeft Arriva een boete gegeven omdat Arriva in 2022 meerdere afspraken niet is nagekomen. Het boetebedrag van ruim negenhonderdduizend euro komt ten goede aan de reiziger of aan de verbetering van de kwaliteit van het openbaar vervoer in Limburg. De boete bestaat uit meerdere delen. Er zijn boetes voor rituitval van zowel bussen als treinen, ook zijn er boetes voor de vertraging en de uitval van treinen op de grensoverschrijdende verbinding naar Aachen.

In 2022 bood Arriva, met toestemming van de Provincie, een aangepaste dienstregeling aan. Ondanks de lagere reizigersaantallen bleef de bijdrage gelijk, dankzij een regeling van de Rijksoverheid. Deze regeling hielp vervoerders die door Covid minder inkomsten hadden.

13
september
2024

Afschaling treindienstregeling Zuid-Limburg

Vanaf                               16 september komen er tijdelijk twee aanpassingen in de treindienstregeling in Zuid-Limburg. De reden is om onverwachte treinuitval te voorkomen, hierdoor verwacht Arriva dat de uitvoering van de dienstregeling verbetert en betrouwbaarder wordt en niet rijdende treinen zoveel als mogelijk voorkomen wordt.

Voor de afschaling van de dienstregeling zijn een aantal redenen die uiteenlopen van uitval door ziekte, krapte van personeel, de beschikbaarheid van de infrastructuur én ook de invloed van goederenvervoer op hetzelfde spoor.

11
september
2024

Stakingen in het OV en geen compensatie voor de reizigers

DeRotterdam cs 2 actie van de bonden gaat over een nieuwe vroegpensioenregeling, maar hoe die eruit komt te zien, is nog onbekend. Daarom zijn er overal stakingen en andere acties. De klacht is dat lang niet iedereen gezond de AOW-leeftijd haalt, wordt allang erkend, maar een structurele oplossing bleef uit. Het probleem is dat de reiziger er de dupe van is terwijl hij geen invloed heeft op het onderwerp van de staking.

Maar het moeilijkste komt nog: nu moet de minister het nog eens worden met vakbonden en werkgevers over hoe die regeling eruit moet komen te zien. Politici worstelen al vijftien jaar met dit onderwerp. Voor zware beroepen zijn oplossingen te bedenken, maar dat viel tegen. Het werd wel geprobeerd. Vakbonden en werkgevers bespraken hoe ze de groep met fysiek zwaar werk konden helpen, maar ze kwamen er niet uit.

10
september
2024

De prijsstijging van de NS-kaartjes wordt vermoedelijk gehalveerd

HetKaartlezers Roermond treinkaartje wordt volgend jaar duurder. Maar waarschijnlijk niet zo duur als veel reizigers vreesden. Niet 12 procent maar 6 procent wordt de tariefsverhoging vanaf 1 januari 2025. Dat is het plan van het kabinet dat binnenkort in de Tweede Kamer wordt besproken. De deal is nog niet geheel rond, want binnen de coalitie ligt de extra overheidsbijdrage gevoelig.

Het voorstel van het kabinet verdeelt de kosten om de tariefsverhoging te schrappen tegelijk over het Rijk, de NS en de reizigers. Het ministerie van Infrastructuur zou jaarlijks 40 miljoen extra subsidie bijdragen. NS bezuinigt zelf nog eens 40 miljoen en de reizigers zelf dragen 40 miljoen euro bij in de vorm van duurdere treinkaartjes.

26
augustus
2024

Staat de reiziger nog wel op de eerste plaats bij NS en ProRail?

Vanwege0001 spoorwerkzaamheden groot onderhoud, materieeltekort en een schaarste aan personeel verwachten NS en ProRail dat zij in 2024 niet de prestatie-afspraken kunnen nakomen die zij met het ministerie van I en W hebben afgesproken. Hiernaast krijgen de reizigers te maken met een prijsverhoging van ongeveer 11%. Reizigers gaan fors meer betalen voor een product dat nog steeds niet voldoet aan de eisen.

Treinreizigers zullen de komende tijd met meer vertragingen en uitval van treinen rekening moeten houden. Zo gaan NS en ProRail aan de slag met het verminderen van het aantal defecte treinen, het beperken van hinder door werkzaamheden en het versneld oplossen van problemen op het spoor. Recentelijk presenteerden NS en ProRail een gezamenlijk verbeterplan voor de problemen op het spoor voor de jaren 2024-2025.

20
augustus
2024

Korte berichten 16

Werkzaamheden                               aan de Maaslijn kunnen toch in januari starten

De werkzaamheden aan de modernisering van de Maaslijn kunnen in januari van start gaan omdat de Raad van State uitspraak moet doen over beroepen van onder meer omwonenden die ze richten op zaken zoals stikstofuitstoot, geluid- en bouwhinder en trillingen. De reden hiervan is dat er door geen van de partijen die beroep hebben aangetekend een voorlopige voorziening is aangevraagd. Als dat wel het geval zou zijn geweest gaat er een schorsende werking van uit en mag de schop niet de grond in maar dit is in dit geval niet van toepassing. 

Een nieuwe vertraging bij de Maaslijn zou kunnen leiden tot extra bouwkosten en extra vergoedingen aan Arriva. De regionale vervoerder moet dan langer met oude dieseltreinen blijven rijden. Alles bij elkaar zou dat het project al snel opnieuw miljoenen duurder kunnen maken.

 

 

17
augustus
2024

Betrouwbaarheid van de trein uit Aachen Hbf is slecht

Debtr betrouwbaarheid van de dienstregeling van de RE 18 (Aachen Hbf - Maastricht v.v.) is al maandenlang tot zo ongeveer het nulpunt gedaald, het ene moment door tussendoor gepland goederenvervoer en op het andere moment door personeelsuitval, dan wel door materieeluitval. Aan de eerste oorzaak zal Arriva weinig kunnen doen; voor de tweede en derde oorzaak is Arriva ook twee jaar na de coronacrisis nog geen oplossing op het spoor.

Een korte terugblik op het eerste halfjaar van 2024 (zonder volledig te willen zijn). Wanneer de RE 18 al rijdt, is dat zelden zonder vertraging. Vanuit Landgraaf vertrekt de RE 18 naar Maastricht (en in veel gevallen slechts tot Heerlen) vaak met een aantal minuten vertraging. Bij aankomst in Heerlen blokkeert de trein daardoor spoor 4, waardoor de RS 18 uit Kerkrade niet kan binnenrijden en reizigers hun overstap naar Eindhoven missen.

[12 3 4 5  >>