Skip to main content

Rover-Limburg

05
november
2025

Prijsverhoging trein in 2026 bij NS en Arriva

Hetpaaltjes amersfoort bijsnijden Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft een prijsstijging in 2026 voor het NS treinkaartje en de meeste abonnementen van 6 tot 9 procent aangekondigd, het percentage is 6,52% geworden. De NS-reizigers betalen volgend jaar weer fors meer voor hun treinkaartje. NS heeft in overleg met het ministerie van infrastructuur en waterstaat besloten een deel van de prijsstijging over de komende vier jaar te spreiden. Reizigersvereniging Rover maakt zich grote zorgen over de betaalbaarheid van de trein. Rover vreest dat de prijsverhoging reizigers kost. Hiermee kiest het kabinet duidelijk voor het bevorderen van autogebruik ten koste van duurzaam vervoer zoals de trein. De trein van Arriva in Limburg heeft een prijsstijging van 3,08% in 2026, dit betekent dat de prijs bij Arriva minder stijgt dan het treinkaartje bij de NS. In deze bijlage is het overzicht gemaakt tussen de treintarieven van Arriva in 2026 en de treintarieven van NS met 6,52% indexatie.

01
november
2025

Korte berichten 18

NMBSArriva Limburg bloemen voert nieuwe tarieven in

Met de trein reizen tijdens de daluren of tijdens het weekend wordt vanaf 14 oktober goedkoper. Als reiziger kan je een voordeelkaart aankopen die recht geeft op een korting van 40 procent. Volgens de spoorwegmaatschappij zal het gemiddelde tarief dalen. Dat zal vooral zichtbaar zijn tijdens de daluren (vóór 6 uur, van 9 tot 16 uur en na 18 uur) of tijdens het weekend. 

Tijdens de daluren of tijdens het weekend zal je kunnen genieten van een korting van 40 procent, op voorwaarde dat je een voordeelkaart Train+ van 6 euro per maand of 48 euro per jaar hebt gekocht. Voor die Train+ geldt er een promotietarief van 50 procent tot eind dit jaar. Als volwassene betaal je met Train+14 euro per rit, ook tijdens de spits.

31
oktober
2025

Weert blijft twee keer per uur bediend worden in het weekend

ReizigersWeert IC op station Weert kunnen ook volgend jaar in het weekend vier keer per uur de Intercity nemen in beide richtingen. Door aanpassingen van de goederentreinen, blijft station Weert in het weekend vier keer per uur bediend worden. Begin dit jaar kondigde NS aan dat het station op vrijdag, zaterdag en zondag eens per uur overgeslagen moest worden door werkzaamheden bij Vught. Het ging over de Intercity van en naar Maastricht. Door deze werkzaamheden mogen treinen tussen ‘s-Hertogenbosch en Eindhoven deels nog maar 80 kilometer per uur rijden.Ook zouden meerdere bus-aansluitingen in Weert verloren gaan en zouden aansluitingen van deze intercity op andere treinen in met name ’s-Hertogenbosch en Roermond kwetsbaar worden.

30
oktober
2025

Toekomst van de spoorbrug in Maastricht

DeMaastricht Spoorbrug spoorbrug in Maastricht werd een paar jaar geleden gerenoveerd voor 33 miljoen en werd vrijwel niet gebruikt. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil de spoorlijn van Maastricht naar België schrappen uit de landelijke lijst van hoofdspoorlijnen om zo de sloop van de spoorbrug over de Maas in Maastricht mogelijk te maken.

De brug en de grond waarop de spoorlijn ligt, worden volgens het ministerie overgedragen aan de gemeente Maastricht, hierna kan Maastricht starten met de benodigde procedure voor de sloopvergunning. De datum voor de afbraak van de brug is nog niet bekend.

29
oktober
2025

In de toekomst mogelijk nieuwe kortingsproducten voor ouderen

MogelijkKaartlezers Roermond komen er in de toekomst nieuwe regionale kortingsproducten voor ouderen. Dit komt dan naast de landelijke 65+ korting. 

Door ouderenkorting in het openbaar vervoer in Nederland kunnen reizigers van 65 jaar en ouder de gehele dag 34% korting op bus, tram en metro krijgen. De korting wordt automatisch toegepast bij gebruik van een persoonlijke OV-chipkaart of de betaalpas. Er wordt al een tijdje gesproken over het idee deze korting te vervangen door kortingsproducten voor reizigers met een minimum-inkomen, zoals de Onderwegpas. Dit idee liep echter vast in de uitvoering, waardoor nu de bekende 65+ korting (voorlopig) blijft bestaan.

09
oktober
2025

Provincie geeft geen boete voor de uitval van de Drielandentrein

Debtr provincie doet een onderzoek naar de oorzaken van de vele vertragingen en rituitvallen van de Drielandentrein. Uit onderzoek van de provincie is gebleken dat vorig jaar 34 procent van de treinen niet op tijd reed. Volgens de afspraak met de provincie mag dat slechts 5 procent zijn en ook viel de trein naar Aachen te vaak uit. Arriva is er verantwoordelijk voor en werkt samen met de NS en de NMBS op het traject naar Luik. Een probleem is dat een gedeelte van het traject tussen Maastricht Randwyck en de grens nog steeds onder de NS valt, als dit traject onder de provincie zou vallen dan is het regelen van een aantal zaken een stuk eenvoudiger.

08
oktober
2025

Hoe betrouwbaar is de landelijke overheid?

DeMINOLTA DIGITAL CAMERA provincie Limburg heeft problemen met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat over de betaling door de landelijke overheid van de extra kosten voor de electrificatie van de Maaslijn, daarbij kwam recent een discussie over de exploitatie compensatie van twee stoptreinen door de landelijke overheid. 

De regionale stoptreindiensten werden in 2016 overgedragen van het Rijk aan de provincie Limburg, die zijn opgenomen in de concessie van Arriva. Bij deze decentralisatie is afgesproken dat het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de provincie jaarlijks 6 miljoen euro betaalt om het financiële tekort voor de treindienst te dekken. Deze afspraak liep tot 2025, terwijl de concessie tot 2031 loopt.

24
september
2025

Nieuwe treinen Maaslijn ingezet op verbinding Groningen – Zwolle?

Arriva LimburgDe provincie Limburg hoopt dat vervoerder Arriva nieuwe elektrische treinen voor de Maaslijn tijdelijk kan inzetten tussen Groningen en Zwolle. Arriva kreeg onlangs voor de dienstregeling 2026 24 van de 26 aangevraagde ritten tussen Groningen en Zwolle toegewezen.

30
juni
2025

Gratis OV voor minima in Limburg en voor de rest van Nederland

Devalkenburg station provincie Limburg is in juni in de grote steden in Limburg begonnen met het aanbieden van gratis openbaar vervoer in de daluren voor mensen met een inkomen onder het sociaal minimum. In Venlo gaat het naar schatting om 2700 bijstandsgerechtigden en in Maastricht om 3900 bijstandsgerechtigden.

Het gratis ov is niet geldig in de ochtend spits van ma t/m vr van 6:30 tot 9:00. Als eerste krijgen bijstandgerechtigden per brief een oproep om zich aan te melden bij Arriva voor een gratis OV-pas voor gratis openbaar vervoer in de Limburgse bussen en treinen van Arriva. Hierna zullen de andere Limburgse gemeenten ook hun bijstandsgerechtigden aanschrijven.

16
juni
2025

Het echte werk aan de Maaslijn is begonnen

Vanaf                               2024 tot 2028 wordt gewerkt aan het elektrificeren van de Maaslijn. Hiernaast worden delen van het spoor verdubbeld, zodat tegemoetkomende treinen elkaar passeren en hoeven ze niet meer op elkaar te wachten. Ook worden op verschillende plaatsen de bochten in het spoor ruimer gemaakt zodat de treinen hun snelheid kunnen behouden en niet meer hoeven af te remmen. Verder worden bij diverse overwegen maatregelen genomen ten behoeve van verbetering van de veiligheid.

De dagelijkse 22.000 reizigers op de Maaslijn komen daardoor sneller op hun plek van bestemming. Over het hele traject gaat het vanaf 2028 om een beoogde tijdwinst van zeven minuten opleveren en de Maaslijn wordt in Roermond gekoppeld aan de sneltrein naar Maastricht.

15
juni
2025

Nieuwe dienstregeling Zuid-Limburg vanaf 24 augustus 2025

Arriva                                zet 24 augustus 2025 zes opgeknapte elektrische gelede bussen uit Friesland in op lijnen in Maastricht en Heerlen. De dienstregeling in Zuid-Limburg wordt daarom gewijzigd. De gelede bussen hebben 80 zitplaatsen en een standaard lijnbus heeft 45 zitplaatsen. De gelede bussen krijgen nieuwe accu’s. De dienstregeling in Noord- en Midden-Limburg blijft tot eind 2026 ongewijzigd. Ook bij de treinen wijzigt de huidige dienstregeling niet. Vier gelede bussen worden ingezet op de lijnen 10 en 11 in Maastricht. De overige gelede bussen worden als lijn 611 ingezet tussen station Heerlen en de Hogeschool Zuyd, Dit was al jaren de wens van Rover afdeling Limburg omdat dan de bussen naar de regio niet zo druk zijn tussen Heerlen en Hogeschool Zuyd.

10
juni
2025

Succes van tramlijn 1 in Luik

Deluik tramlijn 1 trams van lijn 1 zijn goed bezet, wat aangeeft dat deze lijn een succes is. De bestuurders en de raadsleden van Maastricht moeten een keer met lijn 1 reizen en dan zich afvragen of het afblazen van de tram in Maastricht verstandig is geweest.

Na 57 jaar is de tram weer teruggekeerd in Luik. De Luikse tram is een tramlijn in de Luik die sinds 28 april 2025 rijdt. Tramlijn T1 bestaat uit een lijn met aan het noordoostelijke einde twee takken, één naar Coronmeuse en één naar Liège Expo nabij het station Bressoux. Via het station Luik-Guillemins rijdt de lijn naar het zuidwestelijke eindpunt Standard bij het stadion van Standard Luik in Sclessin. De lijn wordt geëxploiteerd door TEC(Opérateur de Transport de Wallonie).

10
juni
2025

Toekomst internationale trein

HetEurostar internationale treinvervoer moet fors uitgebreid worden en het kopen van tickets moet eenvoudiger worden en de kosten van de vervoersbedrijven om op het internationale spoor te rijden moet in de visie van Rover flink verlaagd worden. De Europese Commissie wil een flinke impuls geven aan hogesnelheidstreinen binnen Europa. Het doel van de commissie is het verdubbelen van het treinverkeer in 2030.

10
juni
2025

Weer stakingen bij de NS

Op                                dinsdag 10 juni en donderdag 12 juni rijden rijden er geenNS treinen in het hele land. Op donderdag 12 juni wordt het treinverkeer van NS in Noordwest en Oost-Nederland stilgelegd en op maandag 16 juni rijden er geen NS-treinen in Noord- en Zuid-Nederland. Het is nog niet duidelijk hoe deze werkonderbrekingsacties zich verder zullen ontwikkelen. Ook wordt er rekening gehouden met een landelijke staking op dinsdag 17 juni. De staking heeft geen gevolgen voor de regionale trajecten waar andere vervoerders rijden.

23
april
2025

Na jaren eindelijk centraal busstation in Brunssum

AlBrunssum busstation vele jaren heeft Brunssum geen busknooppunt in het centrum, terwijl dit wel gewenst is. Brunssum is een belangrijke OV-schakel in Parkstad en heeft sinds kort een centraal busstation. Vergelijkbare succesvolle regionale busknooppunten zijn al aanwezig in het stadsnetwerk Parkstad, zoals het busstation Hoensbroek en het busstation bij Parkstad Stadion. De OV-reizigers in Brunssum zijn georiënteerd op twee belangrijke hoofdrichtingen: Heerlen en Sittard. Daarnaast is een gedeelte van de reizigers georiënteerd op de richting Hoensbroek.

[12 3 4 5  >>