Skip to main content

Rover-Limburg

02
mei
2024

Intercity Eindhoven - Heerlen - Aken pas na 2032

Volgensbtr de provincie Limburg is een intercity-verbinding tussen Eindhoven en Aken op dit moment niet mogelijk. Volgens de gedeputeerde is er om dit te realiseren een extra spoor nodig op station Eindhoven. Er is nu op korte termijn alleen sprake van een IC-verbinding tussen Eindhoven-Heerlen-Aken in de dagranden.

Eerder is er onderzoek gedaan naar een directe trein Amsterdam – Aken, maar dat ziet NS niet zitten. Inmiddels heeft de NS al wel 10 extra ICNG-stellen besteld voor een grensoverschrijdende intercityverbinding met Duitsland. De NS heeft nog niet bekendgemaakt voor welke verbinding deze stellen in de toekomst kunnen worden ingezet. Wel is duidelijk dat Aken dus voorlopig geen optie zal zijn.

02
mei
2024

Stand van zaken bij de Maaslijn

De                               vernieuwing van de Maaslijn, de verbinding tussen Roermond en Nijmegen, is afgelopen jaren al meerdere malen uitgesteld. Onlangs bleek nog dat het Rijk, ondanks pogingen van de provincie, niet extra gaat bijdragen aan de opgelopen kosten voor het project. Hopelijk wil het het nieuwe kabinet de tekorten wel aanvullen.

De vernieuwing van de Maaslijn, de verbinding tussen Roermond en Nijmegen, gaat door Swietelsky uitgevoerd worden. Dit bedrijf heeft in het verleden de spoorverdubbeling tussen Heerlen en Landgraaf gerealiseerd. Eind 2027 moet deze 88 kilometer lange spoorlijn gereed zijn.

29
april
2024

Veel klachten over nieuwe NS regeling samenreiskorting

Roverns kaartautomaten zwolle heeft in de afgelopen tijd 120 klachten ontvangen over de nieuwe regels voor samenreiskorting van de NS. Reizigers klagen over de omslachtige werkwijze, geen flexibiliteit en extra kosten. NS heeft een systeem met koppelcodes geïntroduceerd om te voorkomen dat mensen met korting met een onbekende kunnen meereizen.

Vanaf nu is het een stuk moeilijker voor OV-chipkaart reizigers om maximaal drie reizigers mee te nemen met veertig procent korting in de daluren. Voorheen kon de samenreiskorting op iedere ov-chipkaart worden geladen, maar sinds enige tijd moet de OV-chipkaart reiziger een onlinecode delen met de medereiziger. Nu moet er niet alleen vooraf een code worden opgevraagd en de meereiziger moet een OV-chipkaart met Flex-abonnement of een e-ticket hebben. Volgens de NS kwam het regelmatig voor dat reizigers die met korting reisden onduidelijk was met wie ze meereisden.

25
maart
2024

Vanaf komend Paasweekend volop werkzaamheden op het Limburgse spoor

Tenfoto 0SEads IC Haarlem Amsterdam Centraal gevolge van diverse werkzaamheden op het spoor in Limburg zullen treinreizigers in onze provincie en vanuit Limburg naar Eindhoven en Venlo de komende weken hier hinder van ondervinden middels een langere reistijd en zullen zij voor een gedeelte van hun reis gebruik moeten maken van het treinvervangend busvervoer.

Hieronder treft u een overzicht aan van de data en de trajecten waarop er werkzaamheden plaatsvinden.

17
maart
2024

20 miljoen voor Limburg door afblazen tram

NaHasselt tramhalte twee jaar overleg is er nog steeds geen akkoord in zicht, want minister Peeters wil Nederlands-Limburg en Maastricht niet compenseren. De gemeente Maastricht en de provincie Limburg hebben besloten om tegen het Vlaamse Gewest een rechtzaak te beginnen vanwege het eenzijdig afblazen van de tram tussen Maastricht en Hasselt.

In mei 2022 besliste Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters dat er ook tussen Hasselt en Maastricht geen sneltram komt, net zoals ze al de sneltramlijnen Hasselt – Maasmechelen en Hasselt – Neerpelt vervangen had door trambussen. Met als gevolg dat Maastricht bleef zitten met een strop van ruim 22 miljoen euro, zo berekende de gemeente zelf. Er is wel 3 miljoen euro overgemaakt maar dit bedrag was door Limburg betaald omdat de tram door de sterkte van de Wilhelminabrug niet naar het station in Maastricht kon.

16
maart
2024

NS-samenreiskorting gewijzigd

Hetpaaltjes amersfoort bijsnijden reizen met samenreiskorting is een stuk ingewikkelder geworden, in het verleden kon je de samenreiskorting eenvoudig bij de kaartautomaat op je OV-chipkaart zetten. Met een NS-abonnement kun je in de daluren of het weekend met een bekende met een NS-abonnement meereizen. Met een NS-abonnement kunnen maximaal 3 reizigers met 40% samenreiskorting met je meereizen. Binnenkort krijg je nog alleen korting met een zogenaamde samenreiscode.

Tot 22 april 2024 kun je de korting nog op je OV-chipkaart zetten bij een NS-kaartautomaat. Na die datum kan dat niet meer bij een NS-kaartautomaat, maar regel je Samenreiskorting met een samenreiscode op ns.nl, in de NS-app of bij de NS-servicebalie. Een voorwaarde voor korting is dat ze de hele reis samen reizen.

16
maart
2024

Brussel tegen onderhandse aanbesteding hoofdrailnet

VolgensRotterdam cs 2 de EU schendt Nederland EU-regels door het hoofdrailnet onderhands te gunnen aan de NS. Volgens de Europese Commissie heeft Nederland de exploitatie van de belangrijkste treinverbindingen in Nederland weer gegund aan de NS. Volgens de EU had het Nederlandse kabinet marktwerking moeten toestaan op het spoor.

De EU zet de inbreukprocedure voort die ze in juli 2023 aankondigde, dit kan resulteren in een uitspraak van de Europese rechter. Het gevolg hiervan kan een boete van miljoenen euro’s zijn. Volgens de eurocommissaris heeft het kabinet onvoldoende laten onderzoeken of andere spoorvervoerders meer vervoer willen aanbieden. De onderhandse gunning is in strijd met Europese afspraken om meer concurrentie toe te laten bij de trein. De EU-commissaris heeft problemen met de lange looptijd van de concessie en de grote van de concessie. Hiernaast zijn er ook problemen met de lange periode tussen de datum van gunning, in december 2023 en het moment waarop de nieuwe concessie start gaat, dit zal na 1 januari 2025 zijn.

19
februari
2024

Samenreiskorting NS een stuk ingewikkelder

NSKaartlezers Roermond gaat het moeilijker maken om gebruik te maken van samenreiskorting. Wie in de trein wil profiteren van samenreiskorting heeft daarvoor een online code nodig. De abonnementhouder moet die code aanmaken en delen met zijn of haar medereiziger. Tijdens de reis moeten ze bij elkaar zitten. De maatregel moet volgens de NS onduidelijke situaties en vervelende discussies voorkomen. Rover afdeling Limburg vindt het een slechte maatregel om voor de NS-reiziger nog meer drempels op te werpen. Wie niet digitaal vaardig is, wijst de NS naar servicebalies die er nog maar op een beperkt aantal stations zijn.

13
februari
2024

Rijdt de trein van Heerlen naar Aachen?

Spoorverdubbeling tussen Landgraaf en Haanrade grens is de oplossing.

DeHeerlen station Heuvellandlijn komende tijd zal regelmatig op station Heerlen door reizigers de vraag gesteld worden waarom rijdt de trein niet naar Aachen Hbf en dat geldt ook voor de RE18 vanuit Aachen Hbf naar Heerlen. Ook zal op bepaalde momenten de trein niet stoppen op station Landgraaf en/of Eygelshoven Markt. De beste oplossing voor het probleem is de verdubbeling van het spoor tussen Landgraaf en Haanrade grens dit wordt verder beschreven in dit artikel. Een andere reden dat de RE18 niet rijdt is het gebrek aan machinisten.

Wat is de oorzaak dat sommige treinen van en naar Aachen Hbf niet rijden. De reden is de werkzaamheden tussen Emmerich en Oberhausen. Het doel van de uitbreiding van de infrastructuur in Duitsland is dat de Betuwelijn maar beperkt gebruikt kan worden door de ontbrekende infra in Duitsland in aansluiting op de Betuwelijn. Hierdoor zullen de komende tijd de grensovergangen bij Heerlen en Venlo meer goederentreinen te verwerken krijgen.

13
februari
2024

Klimmen-Ransdaal heeft het best gewaardeerde station in Nederland

Station                               Klimmen-Ransdaal is weer het meest gewaardeerde station in Nederland, het Limburgse station krijgt een 8,7 van de reizigers en vorig jaar scoorde het 8,3. Dit blijkt uit recent reizigersonderzoek van NS en ProRail door I&O research. Het authentieke station is een rijksmonument uit 1913, van architect George van Heukelom. In dit station is een restaurant gevestigd.

De stations op de Heuvellandlijn worden goed gewaardeerd en Klimmen-Ransdaal steekt daar nog met kop en schouder bovenuit. Andere stations op de Heuvellandlijn worden goed gewaardeerd, het station Schin op Geul staat op de tweede plaats en station Valkenburg staat op de vierde plaats. Hoewel de gebouwen van NS zijn, rijdt concurrent Arriva op de Heuvellandlijn. Als je een weekendje in Zuid-Limburg bent, zou je een treinrit van Maastricht naar Heerlen kunnen maken. Dan kom je langs alle drie deze stations. Uitstappen en een wandeling maken is de moeite waard, want ze liggen in een prachtige, heuvelachtige omgeving.

10
februari
2024

Arriva wijzigt de prijs van de nachttrein naar Schiphol

ArrivaEerste nachttrein Arriva past de ticketprijzen aan van de nachttreinen die vrijdagnacht vanuit Maastricht en Groningen naar Schiphol reizen. De korte ritten worden goedkoper en de lange ritten worden duurder. Tot nu toe betaalde elke nachtreiziger tien euro, ongeacht de reislengte. Er komen nu drie tarieven van vijf, tien of vijftien euro. De kaartjes kunnen worden gekocht in de reisapp van Arriva en via 9292.nl. Vanwege het speciale tarief is het niet mogelijk om met de OV-chipkaart te reizen.

De reizen van Maastricht – Sittard, Groningen – Assen, Weert – Eindhoven, Utrecht – Amsterdam zullen voortaan 5 euro kosten. Lange ritten, zoals Maastricht – Eindhoven en verder en Groningen – Lelystad zullen voortaan 15 euro gaan kosten.

01
januari
2024

Nieuwjaarwens Rover Limburg 2024

RoverFoto nieuwjaarswens 2024 afdeling Limburg wenst U een gezond en voorspoedig 2024 toe.

Wij hopen dat de problemen met het personeel van de vervoerders in 2024 eindelijk opgelost gaat worden.

Vanwege de werkzaamheden op het rangeerterrein van station Heerlen heeft ProRail voorgesteld dat de stroom er tot vroeg in de ochtend zou worden uitgezet. Dit betekende dat de eerste trein op de Heuvellandlijn later moest vertrekken en dit had het gevolg dat de reizigers vanaf de stoptreinstations op de Heuvellandlijn geen aansluiting in Maastricht op de IC naar de Randstad meer hebben. Rover Limburg heeft voorgesteld iets eerder weer stroom op het rangeerterrein in Heerlen te zetten waardoor de eerste trein op de Heuvellandlijn weer aansluiting krijgt op de IC in Maastricht. ProRail heeft de plannen aangepast.

31
december
2023

Papieren spoorboekje 2024 van Reizigersvereniging Rover

SindsRover spoorboekje 2024 2013 geven Rover en Treinreiziger.nl zelf het spoorboekje uit. Tot en met 2020 gebeurde dat met behulp van tabellen die wel door NS werden geleverd. Toen NS aangaf deze tabellen door nieuwe software niet meer te kunnen leveren, klopten Rover en Treinreiziger.nl aan bij Treinposities om te helpen toch een spoorboekje te maken. Na een intensief ontwikkeltraject van enkele maanden is het gelukt om software te schrijven die de tabellen kan maken op basis van de dienstregeling. Reizigersvereniging Rover en Treinreiziger.nl brengen voor de 11e keer het boekje uit in samenwerking met Treinposities.nl.

30
december
2023

Limburg wil minima in de daluren gratis laten reizen met Arriva

De                               provincie werkt aan een voorstel om aan de Limburgse minima een OV-abonnement te verstrekken waarmee men in heel Limburg met de Arriva bus en trein kan reizen in de daluren.

Dit abonnement is een zogenoemde Meedoen Pas, over de verdere invulling is de provincie in overleg met Arriva en de Limburgse gemeenten. De verwachting is dat dit abonnement medio 2024 wordt ingevoerd en hierover moet nog een besluit genomen worden door de Provinciale Staten.

18
oktober
2023

Volgend jaar gaan de OV-tarieven zeer waarschijnlijk niet omhoog

DeKaartlezers Roermond kans is groot dat de OV-tarieven volgend jaar niet omhooggaan. De Tweede Kamer heeft tijdens de algemene financiële beschouwingen een tweetal moties aangenomen, beiden roepen het kabinet op om de prijsverhoging te compenseren. De motie van Mirjam Bikker (CU) wil voorkomen dat er een prijsstijging van 11,72% voor het OV in 2024 komt. Het demissionaire kabinet stelt extra geld beschikbaar voor het OV. Die wens van de Kamer gaat de staatssecretaris namens het kabinet dus uitvoeren. Dit is goed voor de reiziger om de aantrekkelijkheid voor het OV te verbeteren.

[12 3 4 5  >>