Skip to main content

Rover-Holland Rijnland

29
november
2022

Autoluw Leiden? Dan is een goed OV een randvoorwaarde.

Autoluw Leiden? Dan is een goed OV een randvoorwaarde.

Notitie Rover Holland Rijnland aan de Gemeenteraad van Leiden.

November 2022

 

 

 

02
februari
2021

Rover presenteert plan voor ‘groene loper’ in Leiden

Leiden busstation2Om de autoluwe binnenstad een succes te maken, moet meer aandacht komen voor stimulering en verbetering van duurzaam vervoer. Met die boodschap is Rover-afdeling Holland Rijnland naar de gemeenteraad in Leiden gestapt. De Rover-afdeling neemt zelf het voortouw voor verbetering met de notitie ‘Een groene loper als de entree van Leiden’.

12
februari
2020

Mobiliteit in Leiden

De gemeente Leiden werkt aan een nieuwe mobiliteitsnota. Hoewel de gemeente stelt de fietser, voetganger en OV reiziger voorop te stellen vinden de betrokken belangenorganisaties dat dat niet het geval is en hebben een gezamenlijke persverklaring uitgegeven. Tevens staat hieronder de inspraakreactie van onze afdeling

Gezamenlijke persverklaring

Inspraakreactie Rover Holland Rijnland

 

12
november
2019

Bouwstenen voor een Leidse OV visie

Rover Holland Rijnland vindt dat de gemeente Leiden een OV-visie dient te ontwikkelen. Leiden heeft het grootste OV-knooppunt van de concessie Zuid-Holland Noord én een stadsdienst met bussen. Om de gemeente hierbij te helpen heeft de afdeling een notitie geschreven met bouwstenen hiervoor. Deze notitie wordt ongeveer jaarlijks bijgesteld. Zeker nu er net een nieuwe wethouder voor het OV is aangetreden werd het tijd voor versie 4.0

20
september
2019

Jaarverslag

thumb 03 Busstation LeidenDe afdeling Holland Rijnland heeft haar verslag gepubliceerd over de periode zomer 2018 - zomer 2019.

 

03
maart
2019

OV in Leiden

thumb busbaanDe afgelopen jaren kwam het OV er in de gemeentelijke afwegingen (met name bij het Station Leiden Centraal)  bekaaid af. De werkgroep Leiden van onze afdeling heeft daarom al drie jaar geleden een bijdrage voor een Leidse OV-visie geschreven. Dit is anderhalf jaar geleden geactualiseerd. Nu er het afgelopen jaar een nieuw College van B&W is aangetreden met meer aandacht voor OV en het komende jaar voorbereidingen vworden getroffen voor de eisen aan een nieuwe concessie heeft onze werkgroep wederom een actualisatie gemaakt.

Bouwstenen voor een Leidse OV-visie 3.0

03
januari
2019

Aankoop busgarage

thumb BusgarageDe gemeente Leiden heeft de busstalling bij Leiden Centraal aangekocht van Connexxion, die nog steeds eigenaar was vanuit de positie van voor de wet Personenvervoer 2000. Wij juichen het toe dat het gebouw in overheidshanden komt in plaats van bij een particuliere vervoerder. Wel hebben wij wat bedenkingen over wat de gemeente Leiden er mee van plan is. De gemeente Leiden is geen vervoersautoriteit, en laat andere belangen (te) zwaar wegen. Wij hebben daarom een brief aan de gemeente geschreven

27
december
2018

Lightrail in Leiden?

thumb lammenschans1960Eind november werd Leiden opgeschrikt door plannen om het spoor van Leiden naar Utrecht te transformeren naar lightrail. Gelukkig heeft het College van B&W luid en duidelijk laten weten dat af te wijzen en nog steeds in te zetten op het  versterken van het spoor. Maar waar kwamen die plannen dan vandaan? Hans van Dam, voorzitter van de afdeling Holland Rijnland heeft daar zo zijn ideeën bij.

20
september
2018

Fietsenstalling Lammenschans

thumb LammenschnsNoodkreet over fietsenstalling Lammenschans

De reizigersvereniging Rover maakt zich grote zorgen over de fiets-bereikbaarheid van station Leiden Lammenschans. Leiden Lammenschans is voor bijna de helft van Leiden het dichtstbijzijnde Intercity-station en daarnaast ook voor bewoners van Zoeterwoude en Leiderdorp de beste verbinding naar een groot deel van het land. Het station is per auto goed bereikbaar maar het veilig stallen van een fiets is vrijwel onmogelijk geworden. De bewaakte fietsenstalling is onlangs gesloten zonder dat er op korte termijn een alternatief beschikbaar is. Fietsenrekken vertonen een gestage verloedering doordat mechanica niet wordt onderhouden, wat leidt tot onderbenutting van de bovenrekken

Een groot aantal bovenrekken is niet meer zonder kans op rugklachten te gebruiken.

17
september
2018

Jaarvergadering 2018

Afdeling Holland Rijnland houdt zijn jaarvergadering op thumb Drukke trein24 september 14 uur in de Vergulde Kruik, Haarlemmerstraat 22 te Leiden. Na de huishoudelijke punten komt het thema Hoe blijven stadswijken- en regio verbonden met het centrum van Leiden aan de orde.

23
juli
2018

Nieuwe spelers

Na de verkiezingen zijn de collegeprogramma'scsm Raadzaal web 17df9c5f33 geschreven en nieuwe colleges van B&W gevormd. In Leiden heeft dat geleid tot een college dat positief staat tegenover openbaar vervoer met een GroenLinks wethouder voor mobiliteit. In het collegeprogramma wordt Rover als enige organisatie expliciet genoemd om mee te overleggen.

Voor het afdelingsbestuur Holland Rijnland is Leiden een belangrijke gesprekspartner vanwege het stationsgebied bij Leiden Centraal. De afgelopen jaren is er een flinke discussie geweest over de positie van het busstation temidden van de ontwikkeling van kantoren en woningen. De uitkomst daarvan was dat het busstation op de huidige locatie wordt gehandhaafd, maar in kleinere vorm en als onderdeel van een hoog gebouw met kantoren en woningen en eventuele andere voorzieningen.

Wij stellen het op prijs dat we al vrij snel na de collegevorming een kennismakingsgesprek met de nieuwe wethouder hebben kunnen voeren.

 

11
februari
2018

Bouwstenen voor een OV-beleid in de Duin- en Bollenstreek

De reizigersorganisatie Openbaar vervoerfoto 2e binnenv (Rover) bepleit een betere en grotere mobiliteit door middel van modernisering van het openbaar vervoer. Wij willen de groeiende mobiliteit ondersteunen met een sluitende keten van fiets, bus en trein én auto: ‘van deur tot deur’.

Het openbaar vervoer moet een aantrekkelijk alternatief worden voor het gebruik van de auto, waarbij de auto overigens deel kan uitmaken van de gehele keten van mobiliteit ( P + R). De moderne bus moet een vanzelfsprekend en aantrekkelijk deel zijn van de mobiliteitsbehoefte en zo kunnen concurreren met het exclusieve gebruik van de auto tussen A en B.

De capaciteit van de bus in de Duin- en Bollenstreek is voldoende, maar de bestaande busroutes en frequenties in de Duin- en Bollenstreek zijn thans niet aantrekkelijk genoeg. Vernieuwing van busroutes en het verbeteren van de gehele keten kan het verder dichtslibben van autowegen voor een belangrijk deel voorkomen. Fietsvoorzieningen en P+R voorzieningen bij stations en snelwegen zijn van groot belang om de keten ‘sluitend’ te maken.

De weg is vol, de Randstad slibt dicht, een modern OV kan een bijdrage zijn voor een meer duurzame samenleving.

 
08
februari
2018

Politiek Forum met Pubquiz

Forum

Uitnodiging

MOBILITEIT IN NEDERLAND MOET SLIMMER, FLEXIBELER, GROENER EN VEILIGER.[1]

Rover Holland – Rijnland en de Fietsersbond Leiden organiseren een politiek forum met raadsleden van de zittende partijen in de Gemeenteraad van Leiden.

Centraal staat het bovenstaande thema van de Brede Alliantie Mobiliteit. Een brede coalitie van 23 landelijke partijen uit de Nederlandse autowereld, de tweewielerbranche, het wegtransport en het openbaar vervoer.

Centraal in het politieke forum staat de vraag “Wat gaan politieke partijen in de komende raadsperiode doen om de MOBILITEIT IN NEDERLAND SLIMMER, FLEXIBELER, GROENER EN VEILIGER te maken?”

 

[1] Thema van de Brede coalitie Mobiliteitsalliantie

21
december
2017

Ook nieuwe busstation Leiden te klein

De uitgangspunten voor Leiden busstation3het nieuwe busstation in Leiden hebben tot gevolg dat ook dat busstation veel te klein is. Er zullen 10 buslijnen geschrapt moeten worden (waaronder de Keukenhoflijn) en er is geen plaats voor bussen die NS bij calamiteiten moet inzetten. Het busstation is niet uitbreidbaar en daarmee niet toekomstvast.

15
oktober
2017

Busstation Leiden

 

Het busstation in Leiden blijft opthumb Leiden busstation3 de huidige plek, maar in compactere vorm en in een gebouw opgenomen. Dat heeft het College van B&W onlangs aan de gemeenteraad geschreven, en de commissie die dit behandelde kon daar unaniem mee instemmen. Daarmee is tevens abrupt een eind gekomen aan een eerder dit jaar breed opgezet participatieproces over de locatiekeuze.

 

Rover Holland Rijnland is blij met dit besluit, vooral om dat de eerdere voorgestane locatie aan de andere kant van het treinstation veel te klein was voor goede voorzieningen bij het busstation. Onze afdeling heeft zich ook 2 jaar lang ingespannen om het oorspronkelijke besluit tot verplaatsing van tafel te krijgen. Dat heeft er zeker toe bijgedragen dat het door het gemeentebestuur verlangde draagvlak voor verplaatsing niet tot stand is gekomen.

 

Daarnaast is onze afdeling content met de passages in de brief van B&W waaruit blijkt dat het OV-belang nu nadrukkelijk meeweegt, en dat ook wordt gekeken naar integratie van het busstation met een nieuw treinstation.

 

Maar helemaal gerust zijn we nog niet. Het gemeentebestuur probeert nog steeds de Stationsweg busvrij te maken. Dat zou betekenen dat veel buslijnen te maken krijgen met langere rijtijden (die dan elders gecompenseerd zouden moeten worden) en de verbinding met en door het centrum onder druk komt te staan. Vooral dat laatste zullen we goed in de gaten houden in de komende campagnes voor de gemeenteraadsverkiezingen.

 

[12  >>