Skip to main content

Rover-Limburg

13
september
2024

Afschaling treindienstregeling Zuid-Limburg

Vanaf                               16 september komen er tijdelijk twee aanpassingen in de treindienstregeling in Zuid-Limburg. De reden is om onverwachte treinuitval te voorkomen, hierdoor verwacht Arriva dat de uitvoering van de dienstregeling verbetert en betrouwbaarder wordt en niet rijdende treinen zoveel als mogelijk voorkomen wordt.

Voor de afschaling van de dienstregeling zijn een aantal redenen die uiteenlopen van uitval door ziekte, krapte van personeel, de beschikbaarheid van de infrastructuur én ook de invloed van goederenvervoer op hetzelfde spoor.

11
september
2024

Stakingen in het OV en geen compensatie voor de reizigers

DeRotterdam cs 2 actie van de bonden gaat over een nieuwe vroegpensioenregeling, maar hoe die eruit komt te zien, is nog onbekend. Daarom zijn er overal stakingen en andere acties. De klacht is dat lang niet iedereen gezond de AOW-leeftijd haalt, wordt allang erkend, maar een structurele oplossing bleef uit. Het probleem is dat de reiziger er de dupe van is terwijl hij geen invloed heeft op het onderwerp van de staking.

Maar het moeilijkste komt nog: nu moet de minister het nog eens worden met vakbonden en werkgevers over hoe die regeling eruit moet komen te zien. Politici worstelen al vijftien jaar met dit onderwerp. Voor zware beroepen zijn oplossingen te bedenken, maar dat viel tegen. Het werd wel geprobeerd. Vakbonden en werkgevers bespraken hoe ze de groep met fysiek zwaar werk konden helpen, maar ze kwamen er niet uit.

10
september
2024

De prijsstijging van de NS-kaartjes wordt vermoedelijk gehalveerd

HetKaartlezers Roermond treinkaartje wordt volgend jaar duurder. Maar waarschijnlijk niet zo duur als veel reizigers vreesden. Niet 12 procent maar 6 procent wordt de tariefsverhoging vanaf 1 januari 2025. Dat is het plan van het kabinet dat binnenkort in de Tweede Kamer wordt besproken. De deal is nog niet geheel rond, want binnen de coalitie ligt de extra overheidsbijdrage gevoelig.

Het voorstel van het kabinet verdeelt de kosten om de tariefsverhoging te schrappen tegelijk over het Rijk, de NS en de reizigers. Het ministerie van Infrastructuur zou jaarlijks 40 miljoen extra subsidie bijdragen. NS bezuinigt zelf nog eens 40 miljoen en de reizigers zelf dragen 40 miljoen euro bij in de vorm van duurdere treinkaartjes.

26
augustus
2024

Staat de reiziger nog wel op de eerste plaats bij NS en ProRail?

Vanwege0001 spoorwerkzaamheden groot onderhoud, materieeltekort en een schaarste aan personeel verwachten NS en ProRail dat zij in 2024 niet de prestatie-afspraken kunnen nakomen die zij met het ministerie van I en W hebben afgesproken. Hiernaast krijgen de reizigers te maken met een prijsverhoging van ongeveer 11%. Reizigers gaan fors meer betalen voor een product dat nog steeds niet voldoet aan de eisen.

Treinreizigers zullen de komende tijd met meer vertragingen en uitval van treinen rekening moeten houden. Zo gaan NS en ProRail aan de slag met het verminderen van het aantal defecte treinen, het beperken van hinder door werkzaamheden en het versneld oplossen van problemen op het spoor. Recentelijk presenteerden NS en ProRail een gezamenlijk verbeterplan voor de problemen op het spoor voor de jaren 2024-2025.

20
augustus
2024

Korte berichten 16

Werkzaamheden                               aan de Maaslijn kunnen toch in januari starten

De werkzaamheden aan de modernisering van de Maaslijn kunnen in januari van start gaan omdat de Raad van State uitspraak moet doen over beroepen van onder meer omwonenden die ze richten op zaken zoals stikstofuitstoot, geluid- en bouwhinder en trillingen. De reden hiervan is dat er door geen van de partijen die beroep hebben aangetekend een voorlopige voorziening is aangevraagd. Als dat wel het geval zou zijn geweest gaat er een schorsende werking van uit en mag de schop niet de grond in maar dit is in dit geval niet van toepassing. 

Een nieuwe vertraging bij de Maaslijn zou kunnen leiden tot extra bouwkosten en extra vergoedingen aan Arriva. De regionale vervoerder moet dan langer met oude dieseltreinen blijven rijden. Alles bij elkaar zou dat het project al snel opnieuw miljoenen duurder kunnen maken.

 

 

17
augustus
2024

Betrouwbaarheid van de trein uit Aachen Hbf is slecht

Debtr betrouwbaarheid van de dienstregeling van de RE 18 (Aachen Hbf - Maastricht v.v.) is al maandenlang tot zo ongeveer het nulpunt gedaald, het ene moment door tussendoor gepland goederenvervoer en op het andere moment door personeelsuitval, dan wel door materieeluitval. Aan de eerste oorzaak zal Arriva weinig kunnen doen; voor de tweede en derde oorzaak is Arriva ook twee jaar na de coronacrisis nog geen oplossing op het spoor.

Een korte terugblik op het eerste halfjaar van 2024 (zonder volledig te willen zijn). Wanneer de RE 18 al rijdt, is dat zelden zonder vertraging. Vanuit Landgraaf vertrekt de RE 18 naar Maastricht (en in veel gevallen slechts tot Heerlen) vaak met een aantal minuten vertraging. Bij aankomst in Heerlen blokkeert de trein daardoor spoor 4, waardoor de RS 18 uit Kerkrade niet kan binnenrijden en reizigers hun overstap naar Eindhoven missen.

16
augustus
2024

Stremming spoorlijn Sittard-Heerlen

DeArriva Limburg stremming is van zaterdag 24 augustus 04:00 t/m maandag 26 augustus 02:00.

Het bijzondere van deze stremming is dat de IC van Sittard naar Heerlen niet rijdt, maar de IC naar Maastricht doorrijdt via de Heuvellandlijn naar Heerlen.

De IC uit Maastricht komt om 26 en 56 aan in Heerlen en de IC van Heerlen naar Maastricht vertrekt om 04 en 34 uit Heerlen.

Uiteraard rijden er Arriva stopbussen tussen Heerlen en Sittard met de hieronder vermelde haltes:

01
augustus
2024

NS verhoogt de tarieven met meer dan 10%

ReizigersKaartlezers Roermond krijgen volgend jaar te maken met een forse verhoging van de treinprijzen. De prestaties zijn onder de maat en de NS lijdt verlies omdat er minder reizigers dan verwacht met de trein reizen. Om dat op te vangen, gaat de NS bezuinigen en de prijzen verhogen.

Rover afdeling Limburg vindt de aangekondigde prijsverhoging bij NS onverantwoord. De prijzen zullen volgend jaar met meer dan 10 procent stijgen omdat de NS naast de extra verhoging van 8,7% ook de inflatiecorrectie toepast.

30
juli
2024

Reizen met leeftijdskorting op de betaalpas

Reizigersovchippaal3 in het OV kunnen voortaan 34% leeftijdskorting krijgen bij reizen met een betaalpas of creditkaart in bus, tram en metro. Tot voor kort kon je nog niet van de 34% korting op de betaalpas gebruik maken, maar sinds kort is dit mogelijk en dit geldt voor voor ouderen vanaf 65 jaar en ook voor kinderen van 4 tot en met 11 jaar.

30
juli
2024

Brunssum krijgt een centraal busstation

BrunssumBusstation wilhelminastraat is een belangrijke OV-schakel in Parkstad en krijgt een nieuw regionaal knooppunt voor het OV. De OV-reizigers in Brunssum zijn georiënteerd op twee belangrijke hoofdrichtingen: Heerlen en Sittard. Daarnaast is een gedeelte van de reizigers georiënteerd op de richting Hoensbroek.

Op dit moment heeft Brunssum nog geen centraal busstation. Vergelijkbare succesvolle regionale knooppunten zijn al aanwezig in Parkstad, zoals het busstation Hoensbroek en het busstation Parkstad Stadion.

28
juni
2024

Drielandentrein naar Luik rijdt vanaf 30 juni 2024

InEerste drielandentreinv1 Luik is op 26 juni 2024 de Drielandentrein Aken-Maastricht-Luik ingehuldigd. De verbinding is vanaf 30 juni toegankelijk voor het grote publiek. De eerste rit startte in Aken en rond 14.30 uur arriveerde de trein in Luik-Guillemins. Daar verwelkomden enkele gezagdragers, onder wie federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet de eerste trein.

De Drielandentrein heeft in stops in Maastricht Randwyck, Eijsden, Wezet(Visé), Bressoux en Luik-Guillemins. Er rijdt binnenkort elk uur een retourrit tussen Maastricht en Luik. Het deel van Maastricht naar Aken werd begin 2019 opgestart. België kon toen nog niet bediend worden omdat de Belgische autoriteiten voorwaarden voor de beveiligingssystemen stelden.

31
mei
2024

Naast het Deutschlandticket zijn er ook andere interessante tarieven in Duitsland

VoorBahnhof Munster reizigers in Duitsland kan het interessant zijn het zogenoemde Deutschlandticket aan te schaffen. Dit ticket wordt in Duitsland beschouwd als een promotie voor het openbaar vervoer. Nu kunnen reizigers een kalendermaand lang voor € 49 gebruikmaken van het openbaar vervoer in heel Duitsland. Ondanks de drastische prijsstijging sinds de lancering in 2022, kost dit ticket nog steeds een fractie van wat reizigers gewoonlijk betalen voor het reizen in Duitsland.

21
mei
2024

Geen treinen tussen Maastricht en Visé

SindsEijsden overstroming zaterdagochtend konden geen treinen meer rijden op dit traject. In het Belgische Moelingen stonden delen van de sporen en een overweg blank. Het water is inmiddels gezakt, maar heeft voor veel schade gezorgd, aldus Infrabel. Het treinverkeer tussen Maastricht en Luik zal nog zeker enkele dagen last hebben van de gevolgen van het hoge water. De NS verwacht dat de problemen duren tot ten minste donderdag 01.00 uur.

Infrabel meldt dat de lijn nog zeker een ruim een week niet bruikbaar is. De Belgische spoorbeheerder verwacht dat het treinverkeer tussen Maastricht en Visé op zijn vroegst 27 mei weer wordt hervat. Een kilometer spoortraject is beschadigd. Zo is er ballast onder het spoor weggespoeld, is een overweg beschadigd. Vanaf dinsdag start de spoorbeheerder met de herstelwerkzaamheden.

16
mei
2024

Regeerakkoord en het openbaar vervoer in Limburg

DeHeerlen station Heuvellandlijn nieuwe regering heeft veel plannen voor het openbaar vervoer maar de vraag is of er voldoende budget is voor het uitvoeren van de plannen. Er is veel aandacht voor het platte land, hier zou de bereikbaarheid verbeterd moeten worden door het busvervoer tussen dorpskernen op het platteland te versterken.

De nieuwe coalitie wil bij spoorverbindingen minder focus op de grote steden en meer op de regio, hierbij worden met name de grensregio’s genoemd. Er moeten goede aansluitingen komen op de buurlanden. Er komt een voorstel voor de aansluiting van vijf treinstations op internationale hsl-lijnen. De coalitie denkt ook aan de inzet van meer handhavers met meer bevoegdheden in trein en bus.

02
mei
2024

Intercity Eindhoven - Heerlen - Aken pas na 2032

Volgensbtr de provincie Limburg is een intercity-verbinding tussen Eindhoven en Aken op dit moment niet mogelijk. Volgens de gedeputeerde is er om dit te realiseren een extra spoor nodig op station Eindhoven. Er is nu op korte termijn alleen sprake van een IC-verbinding tussen Eindhoven-Heerlen-Aken in de dagranden.

Eerder is er onderzoek gedaan naar een directe trein Amsterdam – Aken, maar dat ziet NS niet zitten. Inmiddels heeft de NS al wel 10 extra ICNG-stellen besteld voor een grensoverschrijdende intercityverbinding met Duitsland. De NS heeft nog niet bekendgemaakt voor welke verbinding deze stellen in de toekomst kunnen worden ingezet. Wel is duidelijk dat Aken dus voorlopig geen optie zal zijn.

<<  1 [23 4 5 6  >>