Skip to main content

Rover-Limburg

16
augustus
2024

Stremming spoorlijn Sittard-Heerlen

DeArriva Limburg stremming is van zaterdag 24 augustus 04:00 t/m maandag 26 augustus 02:00.

Het bijzondere van deze stremming is dat de IC van Sittard naar Heerlen niet rijdt, maar de IC naar Maastricht doorrijdt via de Heuvellandlijn naar Heerlen.

De IC uit Maastricht komt om 26 en 56 aan in Heerlen en de IC van Heerlen naar Maastricht vertrekt om 04 en 34 uit Heerlen.

Uiteraard rijden er Arriva stopbussen tussen Heerlen en Sittard met de hieronder vermelde haltes:

01
augustus
2024

NS verhoogt de tarieven met meer dan 10%

ReizigersKaartlezers Roermond krijgen volgend jaar te maken met een forse verhoging van de treinprijzen. De prestaties zijn onder de maat en de NS lijdt verlies omdat er minder reizigers dan verwacht met de trein reizen. Om dat op te vangen, gaat de NS bezuinigen en de prijzen verhogen.

Rover afdeling Limburg vindt de aangekondigde prijsverhoging bij NS onverantwoord. De prijzen zullen volgend jaar met meer dan 10 procent stijgen omdat de NS naast de extra verhoging van 8,7% ook de inflatiecorrectie toepast.

30
juli
2024

Reizen met leeftijdskorting op de betaalpas

Reizigersovchippaal3 in het OV kunnen voortaan 34% leeftijdskorting krijgen bij reizen met een betaalpas of creditkaart in bus, tram en metro. Tot voor kort kon je nog niet van de 34% korting op de betaalpas gebruik maken, maar sinds kort is dit mogelijk en dit geldt voor voor ouderen vanaf 65 jaar en ook voor kinderen van 4 tot en met 11 jaar.

30
juli
2024

Brunssum krijgt een centraal busstation

BrunssumBusstation wilhelminastraat is een belangrijke OV-schakel in Parkstad en krijgt een nieuw regionaal knooppunt voor het OV. De OV-reizigers in Brunssum zijn georiënteerd op twee belangrijke hoofdrichtingen: Heerlen en Sittard. Daarnaast is een gedeelte van de reizigers georiënteerd op de richting Hoensbroek.

Op dit moment heeft Brunssum nog geen centraal busstation. Vergelijkbare succesvolle regionale knooppunten zijn al aanwezig in Parkstad, zoals het busstation Hoensbroek en het busstation Parkstad Stadion.

28
juni
2024

Drielandentrein naar Luik rijdt vanaf 30 juni 2024

InEerste drielandentreinv1 Luik is op 26 juni 2024 de Drielandentrein Aken-Maastricht-Luik ingehuldigd. De verbinding is vanaf 30 juni toegankelijk voor het grote publiek. De eerste rit startte in Aken en rond 14.30 uur arriveerde de trein in Luik-Guillemins. Daar verwelkomden enkele gezagdragers, onder wie federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet de eerste trein.

De Drielandentrein heeft in stops in Maastricht Randwyck, Eijsden, Wezet(Visé), Bressoux en Luik-Guillemins. Er rijdt binnenkort elk uur een retourrit tussen Maastricht en Luik. Het deel van Maastricht naar Aken werd begin 2019 opgestart. België kon toen nog niet bediend worden omdat de Belgische autoriteiten voorwaarden voor de beveiligingssystemen stelden.

31
mei
2024

Naast het Deutschlandticket zijn er ook andere interessante tarieven in Duitsland

VoorBahnhof Munster reizigers in Duitsland kan het interessant zijn het zogenoemde Deutschlandticket aan te schaffen. Dit ticket wordt in Duitsland beschouwd als een promotie voor het openbaar vervoer. Nu kunnen reizigers een kalendermaand lang voor € 49 gebruikmaken van het openbaar vervoer in heel Duitsland. Ondanks de drastische prijsstijging sinds de lancering in 2022, kost dit ticket nog steeds een fractie van wat reizigers gewoonlijk betalen voor het reizen in Duitsland.

21
mei
2024

Geen treinen tussen Maastricht en Visé

SindsEijsden overstroming zaterdagochtend konden geen treinen meer rijden op dit traject. In het Belgische Moelingen stonden delen van de sporen en een overweg blank. Het water is inmiddels gezakt, maar heeft voor veel schade gezorgd, aldus Infrabel. Het treinverkeer tussen Maastricht en Luik zal nog zeker enkele dagen last hebben van de gevolgen van het hoge water. De NS verwacht dat de problemen duren tot ten minste donderdag 01.00 uur.

Infrabel meldt dat de lijn nog zeker een ruim een week niet bruikbaar is. De Belgische spoorbeheerder verwacht dat het treinverkeer tussen Maastricht en Visé op zijn vroegst 27 mei weer wordt hervat. Een kilometer spoortraject is beschadigd. Zo is er ballast onder het spoor weggespoeld, is een overweg beschadigd. Vanaf dinsdag start de spoorbeheerder met de herstelwerkzaamheden.

16
mei
2024

Regeerakkoord en het openbaar vervoer in Limburg

DeHeerlen station Heuvellandlijn nieuwe regering heeft veel plannen voor het openbaar vervoer maar de vraag is of er voldoende budget is voor het uitvoeren van de plannen. Er is veel aandacht voor het platte land, hier zou de bereikbaarheid verbeterd moeten worden door het busvervoer tussen dorpskernen op het platteland te versterken.

De nieuwe coalitie wil bij spoorverbindingen minder focus op de grote steden en meer op de regio, hierbij worden met name de grensregio’s genoemd. Er moeten goede aansluitingen komen op de buurlanden. Er komt een voorstel voor de aansluiting van vijf treinstations op internationale hsl-lijnen. De coalitie denkt ook aan de inzet van meer handhavers met meer bevoegdheden in trein en bus.

02
mei
2024

Intercity Eindhoven - Heerlen - Aken pas na 2032

Volgensbtr de provincie Limburg is een intercity-verbinding tussen Eindhoven en Aken op dit moment niet mogelijk. Volgens de gedeputeerde is er om dit te realiseren een extra spoor nodig op station Eindhoven. Er is nu op korte termijn alleen sprake van een IC-verbinding tussen Eindhoven-Heerlen-Aken in de dagranden.

Eerder is er onderzoek gedaan naar een directe trein Amsterdam – Aken, maar dat ziet NS niet zitten. Inmiddels heeft de NS al wel 10 extra ICNG-stellen besteld voor een grensoverschrijdende intercityverbinding met Duitsland. De NS heeft nog niet bekendgemaakt voor welke verbinding deze stellen in de toekomst kunnen worden ingezet. Wel is duidelijk dat Aken dus voorlopig geen optie zal zijn.

02
mei
2024

Stand van zaken bij de Maaslijn

De                               vernieuwing van de Maaslijn, de verbinding tussen Roermond en Nijmegen, is afgelopen jaren al meerdere malen uitgesteld. Onlangs bleek nog dat het Rijk, ondanks pogingen van de provincie, niet extra gaat bijdragen aan de opgelopen kosten voor het project. Hopelijk wil het het nieuwe kabinet de tekorten wel aanvullen.

De vernieuwing van de Maaslijn, de verbinding tussen Roermond en Nijmegen, gaat door Swietelsky uitgevoerd worden. Dit bedrijf heeft in het verleden de spoorverdubbeling tussen Heerlen en Landgraaf gerealiseerd. Eind 2027 moet deze 88 kilometer lange spoorlijn gereed zijn.

29
april
2024

Veel klachten over nieuwe NS regeling samenreiskorting

Roverns kaartautomaten zwolle heeft in de afgelopen tijd 120 klachten ontvangen over de nieuwe regels voor samenreiskorting van de NS. Reizigers klagen over de omslachtige werkwijze, geen flexibiliteit en extra kosten. NS heeft een systeem met koppelcodes geïntroduceerd om te voorkomen dat mensen met korting met een onbekende kunnen meereizen.

Vanaf nu is het een stuk moeilijker voor OV-chipkaart reizigers om maximaal drie reizigers mee te nemen met veertig procent korting in de daluren. Voorheen kon de samenreiskorting op iedere ov-chipkaart worden geladen, maar sinds enige tijd moet de OV-chipkaart reiziger een onlinecode delen met de medereiziger. Nu moet er niet alleen vooraf een code worden opgevraagd en de meereiziger moet een OV-chipkaart met Flex-abonnement of een e-ticket hebben. Volgens de NS kwam het regelmatig voor dat reizigers die met korting reisden onduidelijk was met wie ze meereisden.

25
maart
2024

Vanaf komend Paasweekend volop werkzaamheden op het Limburgse spoor

Tenfoto 0SEads IC Haarlem Amsterdam Centraal gevolge van diverse werkzaamheden op het spoor in Limburg zullen treinreizigers in onze provincie en vanuit Limburg naar Eindhoven en Venlo de komende weken hier hinder van ondervinden middels een langere reistijd en zullen zij voor een gedeelte van hun reis gebruik moeten maken van het treinvervangend busvervoer.

Hieronder treft u een overzicht aan van de data en de trajecten waarop er werkzaamheden plaatsvinden.

17
maart
2024

20 miljoen voor Limburg door afblazen tram

NaHasselt tramhalte twee jaar overleg is er nog steeds geen akkoord in zicht, want minister Peeters wil Nederlands-Limburg en Maastricht niet compenseren. De gemeente Maastricht en de provincie Limburg hebben besloten om tegen het Vlaamse Gewest een rechtzaak te beginnen vanwege het eenzijdig afblazen van de tram tussen Maastricht en Hasselt.

In mei 2022 besliste Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters dat er ook tussen Hasselt en Maastricht geen sneltram komt, net zoals ze al de sneltramlijnen Hasselt – Maasmechelen en Hasselt – Neerpelt vervangen had door trambussen. Met als gevolg dat Maastricht bleef zitten met een strop van ruim 22 miljoen euro, zo berekende de gemeente zelf. Er is wel 3 miljoen euro overgemaakt maar dit bedrag was door Limburg betaald omdat de tram door de sterkte van de Wilhelminabrug niet naar het station in Maastricht kon.

16
maart
2024

NS-samenreiskorting gewijzigd

Hetpaaltjes amersfoort bijsnijden reizen met samenreiskorting is een stuk ingewikkelder geworden, in het verleden kon je de samenreiskorting eenvoudig bij de kaartautomaat op je OV-chipkaart zetten. Met een NS-abonnement kun je in de daluren of het weekend met een bekende met een NS-abonnement meereizen. Met een NS-abonnement kunnen maximaal 3 reizigers met 40% samenreiskorting met je meereizen. Binnenkort krijg je nog alleen korting met een zogenaamde samenreiscode.

Tot 22 april 2024 kun je de korting nog op je OV-chipkaart zetten bij een NS-kaartautomaat. Na die datum kan dat niet meer bij een NS-kaartautomaat, maar regel je Samenreiskorting met een samenreiscode op ns.nl, in de NS-app of bij de NS-servicebalie. Een voorwaarde voor korting is dat ze de hele reis samen reizen.

16
maart
2024

Brussel tegen onderhandse aanbesteding hoofdrailnet

VolgensRotterdam cs 2 de EU schendt Nederland EU-regels door het hoofdrailnet onderhands te gunnen aan de NS. Volgens de Europese Commissie heeft Nederland de exploitatie van de belangrijkste treinverbindingen in Nederland weer gegund aan de NS. Volgens de EU had het Nederlandse kabinet marktwerking moeten toestaan op het spoor.

De EU zet de inbreukprocedure voort die ze in juli 2023 aankondigde, dit kan resulteren in een uitspraak van de Europese rechter. Het gevolg hiervan kan een boete van miljoenen euro’s zijn. Volgens de eurocommissaris heeft het kabinet onvoldoende laten onderzoeken of andere spoorvervoerders meer vervoer willen aanbieden. De onderhandse gunning is in strijd met Europese afspraken om meer concurrentie toe te laten bij de trein. De EU-commissaris heeft problemen met de lange looptijd van de concessie en de grote van de concessie. Hiernaast zijn er ook problemen met de lange periode tussen de datum van gunning, in december 2023 en het moment waarop de nieuwe concessie start gaat, dit zal na 1 januari 2025 zijn.

<<  1 [23 4 5 6  >>