Skip to main content

Rover-Limburg

18
oktober
2023

Volgend jaar gaan de OV-tarieven zeer waarschijnlijk niet omhoog

DeKaartlezers Roermond kans is groot dat de OV-tarieven volgend jaar niet omhooggaan. De Tweede Kamer heeft tijdens de algemene financiële beschouwingen een tweetal moties aangenomen, beiden roepen het kabinet op om de prijsverhoging te compenseren. De motie van Mirjam Bikker (CU) wil voorkomen dat er een prijsstijging van 11,72% voor het OV in 2024 komt. Het demissionaire kabinet stelt extra geld beschikbaar voor het OV. Die wens van de Kamer gaat de staatssecretaris namens het kabinet dus uitvoeren. Dit is goed voor de reiziger om de aantrekkelijkheid voor het OV te verbeteren.

15
oktober
2023

Korte berichten 15

DeEurobahn Venlo treinen voor de RE13 worden door Stadler geleverd

De 5 Flirt3 EMU’s bestaan uit vier wagons voor de verbinding Eindhoven-Venlo-Hamm die ook wel de Maas-Wupper Express wordt genoemd. Start een onderdeel van DB won de aanbesteding en de trein zal in Nederland door Arriva worden gereden.

De nieuwe verbinding gaat in 2026 rijden en wordt uitgerust met 1,5 kV gelijkstroom voor Nederland en 15 kV wisselstroom voor Duitsland. De treinen zullen ook worden uitgerust met drie beveiligingssystemen.

De treinen zullen plaats bieden aan 375 reizigers (235 zitplaatsen). Er komen 34 eersteklas stoelen en er is ruimte voor maximaal 12 fietsen, evenals rolstoelen en kinderwagens.

09
oktober
2023

Het conflict bij het vervoer van goederen en personen per trein

OmMINOLTA DIGITAL CAMERA         de Betuweroute beter te kunnen benutten voor het goederentransport, werkt de Duitse overheid aan een verbetering van de aansluiting met de Betuweroute. Tijdens deze werkzaamheden tussen november 2024 en mei 2026 zullen goederentreinen via andere routes naar Duitsland moeten rijden. Om de capaciteit voor het goederenverkeer via de Betuweroute te vergroten, legt de Duitse overheid een extra 3e spoor aan tussen Emmerich en Oberhausen.

Dit betekent dat de RE13 van/naar Venlo 80 weken verbust zal worden zodat er meer ruimte komt voor goederenvervoer via Venlo. Tussen Emmerich en Oberhausen zijn 20 weken beide sporen niet beschikbaar en 60 weken is er één spoor beschikbaar. In Duitsland speelt op meer trajecten dat het goederenvervoer in die tijd de voorkeur krijgt boven het personenvervoer.

07
oktober
2023

Hamont-Weert opnieuw vertraagd

DeHamont afslag beste oplossing om een directe treinverbinding tussen Antwerpen-Hamont-Weert weer mogelijk te maken is een variant met een volledig Belgisch spoorsysteem. De reactivering behelst de 8 km enkelspoor tussen Weert en Hamont dat niet geëlektrificeerd is. Het traject was in de 19de en 20ste eeuw onderdeel van de IJzeren Rijn tussen Antwerpen en het Ruhrgebied. In 1953 kwam er een einde aan het reizigersvervoer.

05
oktober
2023

Stand van zaken bij de Maaslijn

De                                twintigduizend reizigers die dagelijks gebruikmaken van de Maaslijn zullen het toejuichen als de langgewenste electrificering straks een feit is. Het project om de treinverbinding Roermond-Nijmegen aan te pakken, wordt geplaagd door voortdurende vertraging. Electrische treinen hadden in 2020 al moeten rijden. Marktpartijen bij de aanbesteding durfden het risico niet aan met het oog op de oorlog in Oekraïne en de schaarste aan en onzekere levering van bouwmaterialen. Of eind 2027 haalbaar is, moet nog blijken. Als alles volgens planning verloopt kan spoorbeheerder ProRail medio oktober 2023 de electrificering van de Maaslijn aanbesteden. Na vele vertragingen is dat een belangrijke stap richting gedeeltelijke verdubbeling en elektrificatie van de Maaslijn genomen.

17
augustus
2023

Concurrentie op internationale trajecten en spitsheffing

NS                               heeft vanaf 2025 geen alleenrecht meer over de spoortrajecten naar Berlijn, Frankfurt, Parijs en Londen. Hiernaast krijgt de NS meer vrijheid om een spitsheffing in te voeren, de Volkskrant kwam recent met berichtgeving hierover. Vanaf 2025 kunnen ook andere treinvervoerders treinpaden aanvragen van Nederland naar het buitenland.

Met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft de NS overleg gehad over de invoering van een mogelijke spitsheffing en de open toegang van de verbindingen naar het buitenland met uitzondering van de verbinding naar Brussel. Definitief zijn de afspraken nog niet, omdat de Tweede Kamer hierover het laatste woord heeft.

14
augustus
2023

Korte berichten 14

Maastricht krijgt de eerder betaalde dBahnhof Munsterrie miljoen terug

De gemeente Maastricht krijgt de drie miljoen euro terug die als schadevergoeding is betaald omdat de tram vanuit Hasselt bij Mosae Forum zou eindigen, in plaats van bij het station in Maastricht.

In mei 2022, trok Vlaanderen uiteindelijk definitief de stekker uit het project waardoor de tramlijn tussen Hasselt en Maastricht er niet komt.

In totaal stak Maastricht ruim 22,6 miljoen euro in het plan, nu wil de gemeente dat geld van de Vlamingen terug, maar de Belgen doen moeilijk. De verwachting is als er niet tot een oplossing wordt gekomen de zaak aan de rechter voorgelegd zal worden.

26
juli
2023

Stremming Valkenburg-Heerlen van 1 aug t/m 25 aug door een dassenburcht in Voerendaal

VanVoerendaal station 1 augustus 2023 tot en met 25 augustus 2023 rijdt er geen enkele trein tussen Heerlen en Valkenburg vanwege het ruimen van de dassenburcht bij Voerendaal. Er rijden gelede bussen tussen Valkenburg - Voerendaal - Heerlen Woonboulevard - Heerlen. Een 8-persoonsbus rijdt tussen Valkenburg - Schin op Geul - Klimmen-Ransdaal. Deze stations zijn dus alleen via Valkenburg bereikbaar.

19
juli
2023

Korte berichten 13

Infra NSinvesteringen van de weg naar het OV

In plaats van geld voor snelwegen die niet gebouwd kunnen worden op te potten, kan het ministerie hiermee een impuls geven aan het openbaar vervoer(OV). Het OV is een nutsvoorziening en het gemeenschapsgeld is daaraan goed besteed. Het aantal auto’s in Nederland is inmiddels de negen miljoen gepasseerd en er zijn de afgelopen jaren honderd duizend auto’s per jaar bijgekomen.

Zo komt het doel om in Nederland in 2030 minstens 55 procent minder broeikasgassen uit te stoten dan in 1990 in het gedrang. Als we meer met de trein en de bus en minder met de auto reizen, kan de mobiliteitssector hier veel meer bijdragen.

08
juli
2023

Directie NS komt met spitstarieven

NS-topmanAmsterdam cs perron Wouter Koolmees kwam recent met plannen om de trein vanaf 2026 tientallen procenten duurder te maken in de spits. Duurdere spitskaartjes en goedkopere tickets in de daluren, zouden ervoor moeten zorgen dat reizigers hun reisgedrag veranderen. De NS heeft doordeweeks 20 procent minder reizigers dan voor corona. Dinsdag en donderdag is het extreem druk, met name in de ochtend tussen 7.30 en 8.30 uur. Er is ook sprake van personeelsgebrek waardoor er minder treinen, en regelmatig ook kortere treinen rijden.

03
juli
2023

Afhandeling tramdossier in impasse

VanafTrambus 2004 waren er gesprekken en studies over deze railverbinding en na jaren van vertraging besloot de Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters in mei 2022 de tram te vervangen door een trambus. In een eerder stadium werden lijn 2 (Hasselt-Genk-Maasmechelen) en lijn 3 (Hasselt-Pelt) al omgevormd tot trambuslijnen.

De eerste scheuren in het ambitieuze plan ontstonden toen er problemen ontstonden bij de Wilhelminabrug in Maastricht, waardoor het de tram niet zo eindigen bij het station, maar Mosae Forum als eindbestemming kreeg. Maastricht maakte al eerder drie miljoen euro aan de Belgen over ter compensatie. Later ontstond ook in Hasselt nog een probleem omdat de tram ook niet bij het station zou eindigen.

30
juni
2023

Goedkoop met het OV reizen voor mensen die een laag inkomen hebben

Arriva                               heeft aan de provincie het voorstel gedaan om voor bepaalde doelgroepen een abonnement te introduceren waarmee men met de Arriva bussen en treinen in de daluren in Limburg kan reizen. Arriva heeft ook dit voorstel gedaan aan diverse gemeenten in Limburg

Na de corona zijn nog steeds niet alle reizigers teruggekeerd in het Openbaar Vervoer (OV), hierdoor moet mogelijk Arriva kritisch gaan kijken naar de dienstregeling van 2023 en de volgende jaren, waarin het aanbod kan worden aangepast aan de tegenvallende vraag.

30
juni
2023

Korte berichten 12

Europese boekingsapp in 2025

DeKaartlezers Roermond Limburgse PvdA-Eurocommissaris Frans Timmermans komt deze zomer met een voorstel voor nieuwe wetgeving, waarbij spoorwegbedrijven hun data openbaar moeten delen. Zo kan internationale ticketinformatie beter op elkaar worden afgestemd. Dat moet leiden tot een centrale boekingsapp in 2025.

Met een Europees kaartverkoopsysteem wordt het makkelijker om internationale treinreizen te boeken, wat tot op de dag van vandaag nog vrijwel onmogelijk is. Door data openbaar te stellen kan ticketinformatie beter afgestemd worden en kunnen ook betere en goedkopere aanbiedingen worden gedaan.

28
juni
2023

Vanaf 15 december 2023 in het weekend weer IC van Heerlen richting Amsterdam

InStation Amsterdam de huidige dienstregeling rijdt de IC van Heerlen op vrijdag, zaterdag en zondag niet verder dan Eindhoven. De IC stopt dan op spoor 5 en wordt dan gerangeerd naar het PSV-spoor en vertrekt daarna weer van spoor 2. Het komt ook voor dat a ls er perroncapaciteit is het aankomst- en vertrekperron hetzelfde zijn en de trein niet gerangeerd hoeft te worden naar het PSV-spoor. In de praktijk komt het regelmatig de IC’s richting Amsterdam en Maastricht verlengd worden met een treinstel of dat een treinstel wordt afgekoppeld.

13
juni
2023

Coalitieakkoord Limburg

IedereArriva Limburg Limburger moet binnen een acceptabele tijd en tegen aanvaardbare kosten zijn of haar bestemming kunnen bereiken. Maar de afgelopen jaren is het Nederlandse OV niet gericht geweest op kosten en reistijd maar op het functioneren van het vervoersysteem. Waarbij de nadruk lag op het efficiënter maken van het OV en dus niet op de reizigers. Dit wordt door de studie van het Planbureau voor de Leefomgeving(PBL) geconstateerd. Dit betekent dat de ontsluiting van het platteland met het OV steeds meer onder druk is komen te staan. Ook in de steden ondervinden de reizigers de gevolgen van dit landelijk beleid.

<<  1 [23 4 5 6  >>