Skip to main content

Rover-Limburg

17
december
2022

Eerste nachttrein van Arriva van Maastricht naar Schiphol

De Eerste nachttrein Arrivaeerste nachttrein van Arriva is in de nacht van vrijdag op zaterdag om 1:01 vanuit Maastricht vertrokken naar Schiphol, de nachttrein gaat voortaan iedere week op dit tijdstip rijden.

Onderweg stopte de trein op de stations van Sittard, Roermond, Weert, Eindhoven, Den Bosch, Utrecht, Amsterdam Bijlmer Arena en Amsterdam Zuid en kwam om 03.15 uur op de luchthaven aan. Om 05.40 uur rijdt de trein terug naar Maastricht, waar de aankomsttijd 07.57 uur is.

De eerste trein bestond uit twee treinstellen Pinkpop en Mestreech bestaande uit vier rijtuigen, tijdens de eerste rit werden hapjes en drankjes aan de passagiers aangeboden en er werd livemuziek verzorgd door onder anderen zanger en oud-profvoetballer Björn van der Doelen en het Nederlandstalige pop trio WIES.

30
november
2022

Nieuwe dienstverlening OV in Limburg vanaf 11 december 2022

Wijzigingen                               dienstregelingen NS: Op meerdere trajecten rijden minder treinen in de daluren overdag en op vrijdag de hele dag; Er rijden minder treinen in de spits.

Voor Zuid-Limburg: Er rijden minder Intercity’s in het weekend tussen Sittard, Eindhoven Centraal en Amsterdam Centraal.

Wijzigingen treindienstregelingen Arriva:

De RE18 (stoptrein tussen Maastricht en Heerlen) gaat een halfuurdienst tussen Heerlen en Herzogenrath (D) rijden. De RE18 blijft een keer per uur doorrijden naar Aachen en v.v. Het traject Kerkraden Centrum – Heerlen wordt voortaan onderdeel van de RS18 Maastricht – Heerlen.

Nieuw is de nachttrein Arriva tussen Maastricht en Schiphol.

16
november
2022

De aangepaste Maaslijn wordt pas eind 2027 in gebruik genomen

TreinreizigersMINOLTA DIGITAL CAMERA         moeten tot 2027 wachten op de modernisering van de Maaslijn tussen Roermond en Nijmegen. Spoorbeheerder ProRail heeft eind april de aanbesteding voor de elektrificatie gedeeltelijke verdubbeling van het spoortraject Roermond-Venlo-Nijmegen stopgezet, dit vanwege de grote gevolgen van de oorlog in Oekraïne. Hierna is gekeken naar mogelijke alternatieven als waterstof- en batterijtrein, de alternatieven zijn niet sneller en goedkoper te realiseren dan het huidige project.

14
november
2022

De verbinding Heerlen-Aachen Hbf is tot en met 25 november gestremd.

Debtrhdr verbinding Heerlen-Aachen Hbf (RE18) is tot en met vrijdag 25 november tot 20:30 uur gestremd, de oorzaak is de bouwwerkzaamheden aan een brug in Kohlscheid. In plaats van treinen rijden is er bussen tussen Heerlen en Aachen Hbf. Op het Duitse traject zijn mondkapjes verplicht en FFP2 mondkapjes worden aanbevolen.

Bij deze werkzaamheden check je in en uit zoals je dat gewend bent bij de in- en uitcheckpalen op het treinstation of bij de mobiele in- en uitcheckpalen. Reizigers moeten rekening houden met een langere reistijd. Bestaande aansluitingen kunnen niet worden gegarandeerd. Voor het vervoer met een vervangende bus is een geldig vervoerbewijs nodig. Het is niet mogelijk om een fiets mee te nemen in de bus.

30
oktober
2022

Arriva nachttrein Maastricht-Utrecht-Schiphol

Binnenkortbst krijgt de NS concurrentie op het HoofdRailnet van Arriva met de nachttrein tussen Maastricht en Schiphol.  Op vrijdag 16 december vertrekt de eerste nachttrein van Arriva. Elke vrijdag- en zaterdagnacht rijdt deze trein een retourrit. In januari volgt de tweede nachttrein van Groningen naar Schiphol.

Sinds 2021 maakt Europese wetgeving het mogelijk om ook vervoerdiensten op basis van ‘open toegang’ aan te bieden op het HoofdRailnet. Daarbij kunnen vervoerders voor eigen risico en zonder subsidie diensten aanbieden op het spoor. Arriva is de eerste vervoerder in Nederland die van deze nieuwe wetgeving gebruikmaakt.

29
oktober
2022

Korte berichten 8

Onderhandse gunning

Erfoto 0SEads IC Haarlem Amsterdam Centraal is een harde botsing met EU over de aanbesteding van het HoofdRailnet, het kabinet wil de intercity’s gunnen aan de NS. Volgens de Europese Commissie wil het ministerie de belangrijkste railverbindingen in Nederland vanaf 2025 voor nog eens tien jaar aan de Nederlandse Spoorwegen gunnen.

De onderhandse gunning is hoogstwaarschijnlijk in strijd met de Europese regels over marktwerking op het spoor. Inmiddels is de EU een juridische procedure begonnen tegen Nederland. Als Nederland de onderhandse gunning zou doorzetten, kan dat verstrekkende juridische en financiële consequenties hebben.

Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN), maken al twee jaar bezwaar tegen de aanstaande onderhandse gunning. De FMN vertegenwoordigt ov-bedrijven Arriva, EBS, Keolis, Qbuzz en Connexxion.

19
oktober
2022

Intercity Eindhoven-Heerlen-Aachen Hbf

Opbtr dit moment rijdt er één keer per uur een directe trein tussen Maastricht-Heerlen-Aken (RE18). Vanaf 2023 zal er aanvullend één keer per uur een trein vanaf Maastricht, via Heerlen naar Herzogenrath rijden, die als het perron van Aachen Schanz in december 2024 verlengd is zal doorrijden naar Aachen Hbf. De stip op de horizon is een volwaardige IC-verbinding vanuit de richting Eindhoven naar Aken. Dit geldt zowel voor de structurele als de korte termijn oplossingen.

10
oktober
2022

Uitgeklede dienstregeling van de NS

DeBollenveld3 consumentenorganisaties hekelen de sterk ingekrompen dienstregeling van de NS, waarbij volgend jaar minder treinen gaan rijden. De nieuwe, sterk ingekrompen dienstregeling van NS levert reizigers volgend jaar onnodig veel overlast op. De NS kan er veel meer aan doen om de problemen op te lossen.

09
oktober
2022

De treinverbinding Luik-Maastricht-Heerlen-Aken (Drielandentrein)

DeArriva Limburg huidige trein Aken-Heerlen-Maastricht (RE18) gaat vanaf december 2023 doorrijden naar Luik. De Drielandentrein verbindt Zuid-Limburg met Aken en Luik waar overstapt kan worden op de hogesnelheidstreinen. Vanaf december 2022 gaat de tweede trein naar Duitsland rijden, deze trein rijdt tot Herzogenrath en keert daar. De reden dat deze tweede trein voorlopig nog niet kan doorrijden naar Aachen Hbf zijn de infraproblemen op het traject Herzogenrath-Aachen Hbf. De tweede trein naar België rijdt naar station Eijsden omdat het keren op station Eijsden niet mogelijk is wordt er gekeerd op het rangeerterrein van station Visé. Er zal dan twee keer per uur een trein rijden in plaats van de uur verbinding die de NMBS nu nog exploiteert.

30
september
2022

Schrap de btw voor het reizen met het openbaar vervoer

Kaartjeschip2 voor de bus, trein en metro kunnen flink goedkoper als de btw wordt geschrapt, hierdoor wordt het openbaar vervoer aantrekkelijk en betaalbaar gehouden. Lang niet iedereen is in het bezit van een auto of kan zijn bestemming lopend of met de fiets bereiken. Een grote groep mensen is dus aangewezen op het openbaar vervoer(OV). Door de energiecrisis en de hoge inflatie staan de prijzen van het openbaar vervoer onder druk. Waardoor veel mensen het zwaar hebben door de scherp stijgende prijzen. Het OV is een fundamentele voorziening en het openbaar vervoer is een schoon, duurzaam en inclusief vervoerssysteem.  

24
september
2022

Dit weekend werkzaamheden aan het spoor in heel Zuid-Limburg

ProRailbtrhdr is verantwoordelijk voor het onderhoud van het spoorwegnet in Nederland. Onderhoud van het spoor en stations kan op bepaalde momenten leiden tot hinder voor de reiziger. Arriva en NS hebben afgesproken om zo veel mogelijk werkzaamheden in dit weekend te verrichten.

Van vrijdag 23 september 2022 t/m zondag 25 september 2022 wordt aan beide sporen van de vernielde spoorbrug in Sittard gewerkt. Tussen Roermond - Echt - Susteren rijdt twee keer per uur een stoptrein. Tussen Susteren en Sittard rijden bussen.

14
september
2022

Bij de grensoverschrijdende treinen in Limburg zijn er positieve en negatieve ontwikkelingen

Er zijn positieve en negatieve ontwikkelingen te melden bij de IC Eindhoven-Heerlen-Aachen Hbf en negatieve ontwikkelingen bij de spoorverbinding Hamont-Weert

Weert-Hamont

HetStation Hamont besluit of er weer personenvervoer op de spoorlijn Weert-Hamont komt is uitgesteld tot 2024, dit meldt staatssecretaris Vivianne Heijnen in een brief aan de Tweede Kamer. De vraag is wel of dit  een treinverbinding wordt.

Rover afdeling Limburg vindt dit een niet uit te leggen beslissing omdat alles wat tot nu toe onderzocht is in onze visie voldoende is om tot een definitief besluit te komen.

11
september
2022

Korte berichten 7

Stakingen bij de NS van de baan  

Er                               is overeenstemming bereikt over een nieuwe cao. Hierdoor zijn de stakingen voor dinsdag en donderdag vervallen.                                     

Nieuwe OV-chipkaart wordt goedkoper

Reizigers gaan in 2023 minder betalen voor de aanschaf van een nieuwe OV-chipkaart. De kosten voor het betaalmiddel worden voortaan deels in de ritprijs verwerkt.

De aanschafkosten van €7,50 voor een OV-chipkaart is Rover en veel reizigers altijd een doorn in het oog geweest. Met de komst van een nieuwe OV-chipkaart, OV-pas, gaat dit veranderen: de nieuwe kaart gaat €6 kosten voor een plastic pasje, reizigers die genoeg hebben aan een digitale variant betalen €3. Daarnaast gaat de algemene ritprijs met 0,44% omhoog.

Wel vindt Rover dat €6 voor het plastic pasje nog steeds veel geld is, zeker in combinatie met de ritprijsverhoging, en adviseert de vervoerders er alles aan te doen om de kosten te verlagen.

07
september
2022

Stakingen bij trein en bus

HetKoffers NS-personeel gaat weer staken voor een betere cao, melden de vakbonden. De stakingsdagen zijn vrijdag 9 september, dinsdag 13 september en donderdag 15 september. De stakingen vinden in een bepaalde regio plaats maar de NS rijdt die dagen in heel Nederland niet. De bonden waarschuwen dat er landelijke stakingen komen als er na deze tweede serie stakingen nog geen cao-akkoord over de arbeidsvoorwaarden en de loonsverhoging is bereikt.

30
augustus
2022

Problemen bij het boeken van internationale treintickets

Metduitsland thuringenwaldbahn een groep parochianen vanuit mijn toenmalige parochiecluster Stramproy c.s. heb ik sinds 2011 jaarlijks een voetbedevaart gemaakt richting Santiago de Compostella. Sinds mijn verhuizing naar Landgraaf (2019) zijn we trouwens nog steeds onderweg. De groepssamenstelling heeft in de jaren wat wisselingen ondergaan, evenals de lengte van de tochten. Wat niet veranderde: het groene karakter ervan. Immers, wie de uitdaging van lopen aangaat, staart zich niet langer blind op ultrasnel vervoer (als dat al bestaat).

<<  1 2 3 4 [56 7 8 9  >>