Skip to main content

Rover-Limburg

31
maart
2017

De huidige stand van zaken met betrekking tot de sneltram Hasselt-Maastricht

De voortgang van het sneltramproject Hasselt-Maastricht, als onderdeel van het Belgisch-Limburgse Spartacusplan, heeft een flinke vertraging opgelopen vanwege het probleem met de Wilhelminabrug in Maastricht en dat het daardoor niet mogelijk is om de trams over deze brug te laten rijden van/naar het eindpunt station Maastricht. De eindhalte zou dan aan de westoever van de Maas komen bij Mosae Forum in het centrum van Maastricht. Rover-Limburg heeft meermaals het standpunt overgebracht dat als alternatief de trams via de spoorbrug over de Maas kunnen rijden om alsnog het geplande eindpunt station Maastricht te kunnen  bedienen.

17
maart
2017

Plannen NS met betrekking tot de dienstregeling 2018 voor Limburg

Wat 17020303gaan de plannen betekenen voor Limburg? NS zal vooral bij de intercitydiensten het nodige gaan wijzigen dit is verwoord in de adviesaanvraag. De eindbestemming van de intercity uit Maastricht blijft Alkmaar (ook op zon- en feestdagen) en in de spitsuren blijft deze trein doorrijden naar Schagen. De intercity die in Venlo begint zal Schiphol als eindbestemming behouden en de Intercity uit Heerlen rijdt vanaf 10 december 2017 naar Enkhuizen. Het gevolg hiervan is dat er vanuit Zuid- en Midden Limburg geen rechtstreekse verbinding meer met Schiphol is. Als gevolg van de gewijzigde dienstregeling  van de intercitytreinen uit Heerlen naar de Randstad zal de stoptrein van Kerkrade naar Sittard drie minuten na het vertrek van de intercity richting Eindhoven het station van Heerlen verlaten. Derhalve over het uur geen mooie spreiding meer van de treinen op het traject Heerlen-Sittard. Inherent aan de zojuist aangehaalde wijzing van de intercitytreinen vanuit Heerlen is dat er in Eindhoven een zéér slechte overstap ontstaat op de intercity naar Den Haag. Niet onvermeld mag blijven is dat mensen vanuit Kerkrade en verder reizende met de stoptrein naar Sittard ongeveer vijf minuten langer onderweg zijn. Deze langere reistijd is het gevolg van het feit dat de stoptrein Kerkrade-Sittard v.v. acht minuten stilstaat op het station van Heerlen. In omgekeerde reisrichting is het oponthoud daar zes minuten.

 

14
februari
2017

Wanneer rijdt de sneltrein Weert-Antwerpen?

De12071207 laatste weken komen van beide kanten van de grens positieve berichten over een derde grensoverschrijdende treinverbinding tussen Nederland en België. Op dit moment is er alleen in Maastricht en Roosendaal een grensoverschrijdende treinverbinding met België.

Federaal mobiliteitsminister François Bellot gaat op zoek naar Europese subsidies voor de elektrificatie van de spoorlijn tussen Weert en Mol. Nederland gaat ook een beroep doen op de Europese subsidies. De invoering van deze grensoverschrijdende verbinding wordt al lange tijd bepleit door de reizigersorganisaties, de provincie Limburg en de gemeente Weert.

05
februari
2017

Meer rechtstreekse treinen naar Maastricht Randwyck vanaf 13 februari 2017

Teneinde17020303 het oponthoud van de stoptreinen Heerlen-Maastricht Randwyck en Roermond-Maastricht Randwyck op het eindpunt zo kort mogelijk te houden, had Arriva bij het ontwerpen van de treindienstregeling voor Limburg besloten deze stoptreindiensten op station Maastricht Randwyck aan elkaar te koppelen hetgeen betekende dat de stoptrein uit Heerlen na aankomst aldaar naar Roermond zouden gaan rijden en die uit Roermond naar Heerlen. De praktijk leerde op de eerste dag van exploitatie al dat deze wijze van dienstuitvoering weerbarstiger was dan was voorzien.

Als gevolg van de vele vertragingen, verstoringen en operationele problemen besloot de nieuwe regionale vervoerder al snel na het ingaan van de nieuwe dienstregeling eerder genoemde stoptreindiensten niet te laten doorrijden naar Maastricht Randwyck maar een pendeltrein te laten rijden tussen Maastricht en Maastricht Randwyck.

27
januari
2017

Rover wil compensatie gedupeerde Limburgse reizigers

Rover16121101 wil compensatie voor Limburgse reizigers die fors duurder uit zijn sinds de komst van Arriva. Door het ontbreken van integrale bus-/treinabonnementen kunnen reizigers een flinke rekening gepresenteerd krijgen, schrijft Rover in een brief aan Arriva en de provincie Limburg. Ook is de samenreiskorting op de regionale stations niet meer verkrijgbaar.

Sinds de komst van Arriva in Limburg, krijgt Rover opvallend veel klachten over tarieven. Door de andere opbouw van het openbaar vervoer zijn reizigers die voorheen een langere afstand met de bus aflegden, nu vaak aangewezen op een combinatie van bus en trein. En dit kan prijzig uitvallen. Hoewel Arriva zowel de bus als de regionale trein in Limburg in handen heeft, biedt de vervoerder in tegenstelling tot voorganger Veolia geen integrale abonnementen aan. 

26
januari
2017

Het Euregioticket, een dagje lekker op stap met trein en bus

Wie14060307 een dagje Zuid-Limburg en de aangrenzende landsdelen van Duitsland en België met het openbaar vervoer wil verkennen, reist het voordeligst middels het kopen van een Euregioticket.

Het Euregioticket kost € 18,50. In het weekend en op dagen dat in Nederland, Duitsland of België er een officiële feestdag geldt,  kan men voor hetzelfde geld zelfs met twee volwassenen en drie kinderen (jonger dan 12 jaar) op stap in de Euregio Maas-Rijn.

Genoemd vervoerbewijs is te koop via de verkoopautomaten van  Arriva, de NS, NMBS en DB en bij de NS-servicebalies op de stations van Maastricht, Heerlen, Sittard en Roermond. Hiernaast kan het Euregioticket ook via internet worden gekocht.

07
december
2016

Spoorboekje 2017 vanaf vrijdag in de winkel

HetSpoorboekje 2017 papieren spoorboekje van Treinreiziger.nl en Rover, met daarin treindienstregeling 2017, is vanaf vrijdag te koop bij de AKO-boekwinkels. Het spoorboekje bevat  de dienstregelingen van alle spoorwegmaatschappijen die in Nederland actief zijn. Daarnaast zijn hierin opgenomen de internationale treinverbindingen vanuit/naar ons land en bevat het handige informatie over onder meer NS-abonnementen, de OV-chipkaart en contactgegevens van de treinbedrijven. De nieuwe dienstregeling gaat zondag 11 december van start en kent ingrijpende wijzigingen, waardoor er voor vrijwel iedere treinreiziger iets verandert. Er zijn dan ook al veel reizigers die om het spoorboekje hebben gevraagd. "Nog steeds hebben duizenden reizigers behoefte aan een papieren spoorboekje. Met name ouderen zonder internet zijn dolblij dat wij het boekje blijven uitgeven. Die voelen zich vaak vergeten", stelt initiatiefnemer Hildebrand van Kuyeren van Treinreiziger.nl.

05
december
2016

OV-Nieuwsflits

OV servicewinkel

Op 16120205station Maastricht is een OV servicewinkel in aanbouw. In deze servicewinkel  gaan medewerkers van NS en Arriva reisinformatie geven en helpen ze u bij het kopen van busabonnementen en nationale en internationale treintickets. Ook kunt u vragen stellen over bijvoorbeeld de OV-chipkaart. Daarnaast kunt u zelf ook informatie opvragen via de informatieschermen en kunt u ook uw reisadvies uitprinten. Helaas werken aan de OV servicewinkel in Maastricht de Belgische spoorwegen (NMBS) en de Vlaamse en Waalse vervoersmaatschappijen De Lijn en TEC vooralsnog niet mee. De verwachting is dat de OV-servicewinkel op 11 december a.s. opengaat; de eerste dag dat Arriva in Limburg gaat rijden. Stations met een OV-servicewinkel kom je steeds meer tegen en zijn onder andere al te vinden op de stations Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal, Den Haag Centraal en Breda. 

28
november
2016

OV-Nieuwsflits

Meer ICE’s tussen Aachen en Frankfurt

Er is 14072221goed nieuws voor reizigers die vliegen vanaf de luchthaven van Frankfurt en voor de zakenreiziger die in het financiële hart van Duitsland moet zijn. Met ingang van 11 december 2016 rijden van zondag t/m vrijdag dagelijks 6 ICE-treinparen, op zaterdag zijn dat er 5, tussen Brussel-Zuid en Frankfurt (Main) Hbf. Op weg van de Belgische hoofdstad naar Frankfurt doen de ICE’s o.a. de stations Liège-Guillemins, Aachen Hbf, Köln Hbf en Frankfurt (M) Flughafen Fernbf aan (en omgekeerd). Met goede overstapverbindingen in Herzogenrath en op Aachen Hbf is men tussen Heerlen en Frankfurt ongeveer 2 uur en 30 minuten onderweg. Op de terugreis bent u 40 tot 50 langer onderweg ten opzichte van de heenreis. Dit komt omdat men te Aachen Hbf en Herzogenrath een overstaptijd heeft van respectievelijk 20 en 30 minuten of anders resp. 45 en 3 minuten. Met een extra overstap op Köln Hbf heeft de Limburgse reiziger bovendien nog meer reismogelijkheden van en naar de luchthaven of het centrum van Frankfurt.

21
november
2016

Chapeau voor de treindienst van Arriva.

Gingen 16071510bij de eerste presentatie van het busnet en de busdienstregeling van Arriva niet direct de handen op elkaar, des te enthousiaster waren bestuursleden van reizigersvereniging Rover over de opzet van de treindienst van dezelfde vervoerder; het bedrijf welke vanaf 11 december 2016 het openbaar vervoer in Limburg gaat verzorgen.

Het meest opvallende bij de stoptreindienst van Arriva is dat deze treinen de gehele dag ieder half uur gaan rijden. De halfuursdienst gaat dus ook gelden in de weekeinden. Daar waar NS op zaterdag, zon- en feestdagen op het traject Heerlen-Sittard een uurdienst bood, en op zon- en feestdagen ook op de sprinterdienst Maastricht Randwyck-Roermond, hebben reizigers met ingang van 11 december vanaf alle Limburgse stations elke dag iedere 30 minuten een vertrekmogelijkheid.

06
november
2016

Met trein of bus over de grens

Op Symposium Maastricht - Patrick van der Broeck en Arrien Kruytzaterdag 5 november kwamen in Maastricht vertegenwoordigers uit drie landen van overheden, vervoersbedrijven en reizigers bijeen om te praten over grensoverschrijdend Openbaar Vervoer (OV). Op uitnodiging van de Limburgse gedeputeerde Patrick van der Broeck organiseerden reizigersverenigingen uit België, Duitsland en Nederland gezamenlijk een symposium dat werd bezocht door 140 belangstellenden. Het huidige systeem van OV met concessiegrenzen en tariefverschillen is niet handig voor de reiziger die over de grens wil. Niet aansluitende lijnen, verschillende kaartjes, enz. Zeker in het gebied rond de provincies Limburg en Liège en de deelstaat Nordrhein-Westfalen reist men geregeld over de grens. Zowel voor werk, voor studie of om gezellig te winkelen.

11
oktober
2016

Bestuurslid Gustaaf Begas overleden

Tijdens14040615 één van zijn vele buitenlandse reizen is Gustaaf Begas op woensdag  5 oktober onverwachts overleden in de Bulgaarse hoofdstad Sofia . Gustaaf was bij de Rover afdeling Limburg het langst zittende bestuurslid.

Vanwege zijn vele buitenlandse reizen is hij tot een paar jaar geleden lid geweest van de landelijke Rover Werkgroep Internationaal. Hieruit blijkt wel dat zijn interesses vooral lagen op het gebied van internationaal openbaar vervoer.

Bij Rover afdeling Limburg is hij tot zijn onverwachte overlijden vele jaren actief geweest, waarvan ook een aantal jaren als secretaris/notulist.

Naast zijn activiteiten bij Rover was hij actief als fotograaf. Bij de Algemene Ledenvergadering van Rover Limburg in 2015 gaf hij een diavoorstelling van zijn reis met de Trans Siberië Express in 1977.

30
september
2016

Probleem spits/dal overstap bij verschillende vervoerders moet opgelost worden

Met 14051602ingang van 1 september 2016 is het eerste moment van inchecken bepalend voor de prijs van de gehele NS-reis van begin- tot eindbestemming en maakt het niet meer uit of er bij een tussentijdse NS-overstap een grens tussen spits- en daluren wordt overschreden. Rover afdeling Limburg vindt dat ook de overstap tussen de NS en Veolia rond spits/dal opgelost moet worden.

Een aantal NS-stations is zo ingericht dat reizigers bij een overstap poortjes moeten passeren. Reizigers die in de daluren zijn ingecheckt en in de spitsuren gedwongen door een poortje moeten, zagen zich hierdoor tijdens de reis overgaan op spitstarief. NS heeft dit probleem nu opgelost door het moment van de eerste incheck het tarief te laten bepalen, zolang de reis niet langer dan 35 minuten wordt onderbroken. Dit is goed nieuws voor reizigers die voor 06:30 of 16:00 inchecken.

26
september
2016

Laatste rit Mat '64 eindigt in het Spoorwegmuseum in Utrecht

Mat '64 14011604die ook wel apekop wordt genoemd, heeft een afscheidsrit gemaakt door Nederland. Driehonderd treinliefhebbers mochten mee met de treinreis van Maastricht naar station Utrecht-Maliebaan, ofwel het Spoorwegmuseum, om daar in de museumverzameling te worden opgenomen. De treinstellen die deze laatste rit maakten waren de 449, 466 en 469. De laatste officiële reizigersrit van de Mat’64 was een treinrit van Deurne naar Eindhoven op 30 maart 2016.

Mat '64 is een afkorting van materieel 1964. De gele trein was ruim vijftig jaar een bekend gezicht op het Nederlandse spoor, voornamelijk op stoptreindiensten. Tijdens de laatste rit (met vertrek uit Maastricht om 9:37) kwamen de treinstellen langs onder meer Eindhoven, Arnhem, Zwolle en Amersfoort. 

29
augustus
2016

Uitstel nieuwe Flixbus-lijnen door Limburg

De flixbus2 free for editorial purposesstart van drie nieuwe lijnen die door Limburg gaan rijden is uitgesteld. Het betreft de verbindingen Zandvoort-Amsterdam-Eindhoven-Roermond,  Alkmaar-Amsterdam-Eindhoven-Toverland Sevenum-Venlo en Domburg-Vlissingen-Eindhoven-Venlo-Dortmund.

De invoering van deze lijnen is uitgesteld tot het voorjaar van 2017. De reden hiervan is dat de provincie Noord-Brabant geen toestemming geeft om passagiers tussen Eindhoven en Eindhoven Airport te vervoeren.  Als argumentatie wordt aangevoerd dat de nieuwe lijn zou concurreren met de bestaande busverbinding tussen de stad en de luchthaven. FlixBus bestrijdt dit omdat er geen kaartjes verkocht worden voor het traject van Eindhoven naar Eindhoven Airport.

<<  20 21 22 23 24 [2526 27 28 29  >>