Skip to main content

Rover-Limburg

10
maart
2016

Vanaf december geen directe Intercity Venlo-Den Haag Centraal meer

Gisteren14040623 heeft het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (LOCOV) op haar website (www.locov.nl) een reactie gegeven op de plannen van  NS met betrekking tot de treindienstregeling voor het jaar 2017, welke op 11 december 2016 zal ingaan.

Op 11 december wijzigt de dienstregeling voor heel veel treinen in Nederland en dat heeft nogal wat gevolgen voor de dienstregeling in Limburg. De huidige IC-verbinding tussen Venlo en Den Haag Centraal v.v. gaat op de schop. Daarvoor in de plaats komt een IC Eindhoven-Den Haag Centraal welke tussen Breda en Rotterdam via de HSL gaat rijden. De IC Venlo-Eindhoven krijgt Schiphol Airport als eindbestemming. De IC van/naar Venlo zal in Eindhoven gekoppeld/gesplitst worden aan/van een IC-gedeelte die tussen Heerlen en Schiphol rijdt.  De gewijzigde opzet van de Intercitydienst heeft tot gevolg dat reizigers uit Venlo een rechtstreekse IC-verbinding met ’s-Hertogenbosch, Utrecht en Schiphol krijgen. Daarentegen dienen reizigers die tussen Venlo en Eindhoven met de intercity reizen en bijvoorbeeld Tilburg, Breda of Rotterdam als eindbestemming hebben vanaf het einde van dit jaar in Eindhoven over te stappen. De overstap in Eindhoven zal wel goed zijn in beide richtingen. 

03
maart
2016

Strategische heroriëntatie van de NS

Na16030308 de problemen met de aanbesteding in Limburg en het Fyra-debacle wil de politiek een herstructurering van het spoorbedrijf van de NS. Roger van Boxtel, de interim bestuursvoorzitter van de NS, kwam met de volgende plannen:  het afstoten van de meeste stationswinkels, het op termijn afstoten van busbedrijf Qbuzz en het niet meer mee doen aan aanbestedingen van regionale spoorlijnen.

Minister Dijsselbloem was van mening dat NS beter een aantal neventaken kon afstoten om zich te concentreren op het HoofdRailnet. NS heeft deze gedachte dus gevolgd.  Deze koerswijziging laat zich beter verklaren uit politieke wenselijkheid dan vanwege bedrijfseconomische redenen.   

26
februari
2016

OV-chipkaartpoortjes in Sittard gaan vanaf 29 februari dicht

De OV-chipkaartpoortjesOV-chipkaartpoortjes in Sittard welke eind 2011 op het NS-station in Sittard werden geplaatst, gaan op 29 februari dicht. Jarenlang hebben de NS en de gemeente overlegd over de sluiting van de poortjes.  Het belangrijkste argument voor het plaatsen van de poortjes is het weren van zwartrijders uit treinen om agressie tegen te gaan. De spoortunnel wordt echter ook door niet-treinreizigers uit Limbrichterveld gebruikt die naar het centrum willen of omgekeerd. Voor buurtbewoners en bedrijven in de buurt is er de mogelijkheid om een gratis passagepas aan te vragen, waarmee zij toch de poortjes kunnen passeren. Inmiddels is ook door de NS besloten om de poortjes niet te openen bij grote evenementen zoals het Oktoberfeest, carnaval en de Sint Joep Markt. Het alternatief om de OV-chipkaartpoortjes naar de ingang van de perrons te verplaatsen werd door de NS afgewezen met als argumenten veiligheidsredenen en de te verwachten congestie.

24
februari
2016

Twee nieuwe sprinterseries voor NS

VanwegeAfbeelding Stadler Flirt stoptrein de groei van het aantal reizigers alsmede ter vervanging van ouder sprintermaterieel heeft de NS twee series stoptreinmaterieel besteld, namelijk 118 nieuwe sprinters bij de Spaanse treinenbouwer CAF alsmede een bijkomende spoedorder voor 58 nieuwe sprinters van het type FLIRT bij de Zwitserse treinenbouwer Stadler. Deze bijkomende spoedorder is gedaan vanwege de te verwachten forse toename van het aantal reizigers vanaf januari 2017 doordat MBO-leerlingen jonger dan 18 jaar dan ook gebruik kunnen gaan maken van de  OV-studentenkaart. Hierdoor en ook vanwege de noodzakelijke uitstroom van resterende Mat’64-treinstellen, die nu nog als reserve-treinstellen worden ingezet,  is er een versnelde behoefte ontstaan aan nieuw en extra materieel.

12
februari
2016

Maastricht voor de tweede keer in de fout bij het tramdossier

Het tramproject Hasselt-Maastricht wordt steeds problematischer. Zoals al bekend zijn de problemen met de draagkracht van de Wilhelminabrug door de gemeente Maastricht in een veel te laat stadium geconstateerd, met als gevolg dat het traject van de tramverbinding Hasselt-Maastricht ingekort zal worden tot de Maasboulevard. Mogelijk wordt de tramlijn in een later stadium doorgetrokken naar het NS-station.

Maar het tweede probleem dat zich nu voordoet is dat het  bestemmingsplan voor de  tramlijn Hasselt-Maastricht door de Raad van State(RvS) vernietigd is. Tegen de uitspraak is geen hoger beroep mogelijk.

28
januari
2016

Wie gaat de nieuwe IC’s aan de NS leveren?

Naast de11100701 reeds bestelde nieuwe sprinters wil de NS over een aantal jaren ook nieuwe intercitytreinen gaan inzetten, de zogenaamde ICNG (Intercity Next Generation). Vier treinenbouwers brengen een bod uit om de nieuwe IC-treinen te leveren aan de NS, die vanaf dienstregeling 2021 zullen gaan rijden. Het gaat om het Franse Alstom, het Canadese Bombardier, het Duitse Siemens en het Zwitserse Stadler. De NS verwacht deze zomer het leveringscontract te kunnen tekenen met de treinenbouwer die de opdracht gegund krijgt.

Door de bestelling van de nieuwe intercity’s komen er minimaal 30.000 zitplaatsen bij. Ook neemt de NS een optie om in een later stadium de order te kunnen uitbreiden.

25
januari
2016

Ideeën en plannen voor de verbetering van internationale spoorverbindingen in Zuidoost Nederland

De 07011002provincie Limburg is in het kader van verbetering van de bereikbaarheid en betere internationale verbindingen onder andere actief om de grensoverschrijdende spoorverbindingen van en naar Zuidoost-Nederland te verbeteren. De Provincie streeft dan naar de introductie en een verbetering van de volgende verbindingen:

  • Weert-Hamont-Antwerpen;
  • Maastricht-Luik;
  • Heerlen-Aachen;
  • Eindhoven-Venlo-Düsseldorf.
07
januari
2016

Treindienst Heerlen-Aken ingekort tot Herzogenrath, wel zijn er aansluitingen

Met14060307 ingang van de dienstregeling 2016 rijden er tijdelijk geen rechtstreekse treinen tussen Heerlen en Aken, de treinen rijden alleen op het traject tussen Heerlen en Herzogenrath, en stoppen enkel in Landgraaf en Eygelshoven Markt en niet meer bij station Heerlen De Kissel.

Te Herzogenrath dienen alle reizigers over te stappen, dus ook van en naar Aken. Tevens zijn de vertrek-en aankomsttijden in Heerlen en Herzogenrath veranderd om goede aansluitingen te kunnen bieden op beide eindstations.  Helaas is er in Herzogenrath echter geen sprake van cross-platform overstappen.  Als alternatief is er een rechtstreekste busverbinding tussen Heerlen en Aachen Hbf (via het centrum van Aken), namelijk met lijn 44  welke wordt gereden door zowel Veolia als ASEAG. 

04
januari
2016

Treinpunctualiteit of toch reizigerspunctualiteit

Op woensdag 14022406 23 december 2016 reisde ik per trein van Eindhoven naar Heerlen. In Eindhoven werd deze trein gecombineerd met een ander treinstel waardoor de trein ruim 5 minuten te laat vertrok. De trein arriveerde om 20.50u in Sittard, waar de intercity naar Heerlen helaas om 20.49u was vertrokken. Het gevolg was de achterlating van tientallen reizigers voor de bestemming Heerlen op het perron in Sittard.

Helaas besloot de verkeersleiding de intercity naar Heerlen exact op tijd om 20.49u te laten vertrekken.  De intercity naar Heerlen had een paar minuten later kunnen vertrekken omdat de vertraging makkelijk ingehaald kan worden. Mocht dat niet lukken, dan is dat ook geen probleem omdat de keertijd van deze pendeltrein in Heerlen zo’n 20 minuten bedraagt. 

07
december
2015

Hoe gaat de NS in de toekomst met stationsrestauraties om?

Traditionele stationsrestauraties op Nederlandse14052203 stations worden de laatste jaren steeds schaarser. De stationsrestauratie die al sinds 1872 bestaat op station Middelburg zal binnenkort ook worden gesloten. De huidige ondernemer wil er na 32 jaar mee stoppen. De NS heeft geen behoefte aan een nieuwe eigenaar, dus wordt er weer een stationrestauratie gesloten. Zo sneuvelden ook de stationsrestauraties op onder andere de stations Maastricht, Roermond en Roosendaal en Eindhoven.

04
december
2015

Nieuwe treindienstregeling gaat in per 13 december

Met ingang van 13 december 2015 Afd Limburg 1geldt de dienstregeling 2016 van de NS alsmede andere treinvervoerders. Voor treinreizigers binnen Limburg en van/naar Limburg zijn de belangrijkste wijzingen als volgt: De Euregiobahn Heerlen-Aachen Hbf zal in de dienstregeling 2016 alleen van/naar Herzogenrath rijden alwaar reizigers van en naar Aken dienen over te stappen. Deze trein zal tevens niet meer stoppen in Heerlen-De Kissel. Ook zijn de vertrek- en aankomsttijden op de verbinding Heerlen-Herzogenrath en v.v. aanzienlijk gewijzigd, om in Herzogenrath goede aansluitingen te kunnen bieden.

01
december
2015

Intercitybus in Nederland als opvolger van de interliner?

Reizen per lange-afstandsbus04091701 wordt de laatste jaren een steeds groter succes in Europa, aangezien de markt voor lange-afstandsbussen de laatste jaren ook in Frankrijk en Duitsland is geliberaliseerd, naar het voorbeeld van de veel eerder geliberaliseerde busmarkten in Groot-Brittannië, Italië en Spanje. Net als in de andere genoemde landen mogen in Frankrijk intercitybussen nu ook de binnenlandse markt gaan bedienen. De voorwaarde alleen is dat de halteplaatsen in Frankrijk verder dan 100 kilometer van elkaar liggen.

01
december
2015

Grote wijziging tariefsysteem De Lijn

Sinds 1 februari 2015 geldt er een nieuw06080905 tariefsysteem bij de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn welke het openbaar vervoer (behalve de NMBS-treindiensten)  in heel Vlaanderen uitvoert, waaronder ook vier buslijnen van en naar Maastricht. Het systeem van korte afstandstarief (1 of 2 zones) en lange afstandstarief (3 of meer zones) werd afgeschaft en in plaats daarvan geldt er voortaan een nieuw uurtariefsysteem waarbij een uur gereisd kan worden ongeacht de afstand. Tijdens dit uur kan meermaals worden overgestapt.

01
december
2015

Grensoverschrijdende bussen naar België moeten meer bekend worden in Nederland

Bij reizigers die met het openbaar 14060320vervoer naar België willen gaan is vooral de treinverbinding tussen Maastricht en Luik bekend. Naast deze treinverbinding zijn er ook meerdere (goedkope) grensoverschrijdende busverbindingen waar met name Belgische reizigers gebruik van m aken.Het aanbod aan busverbindingen naar België zou ook wat meer bekend moeten worden bij Nederlandse reizigers. Vanuit Maastricht zijn er (naast Veolia-lijn 34 naar Kanne) maar liefst vier buslijnen  van De Lijn naar Belgisch Limburg (lijnen 20a, 45, 62 en 63) alsmede een een buslijn van de TEC naar Luik (lijn 78). Lanaken en ook Hasselt zijn vanuit Maastricht zelfs met twee buslijnen bereikbaar (lijnen 45 en 63 respectievelijk 20a en 45).

30
november
2015

Intentieovereenkomst voor onderzoek naar een betere treinverbinding Maastricht-Luik

Op 16 maart 2015 is er in14060638 Eijsden een bijeenkomst geweest over de verbetering van grensoverschrijdend openbaar vervoer in de Euregio en de plannen met betrekking tot een aantal grensoverschrijdende spoorverbindingen (Maastricht-Luik, Eindhoven-Venlo-Düsseldorf, Eindhoven-Heerlen-Aken, Weert-Hamont-Antwerpen). Volgens gedeputeerde Patrick van der Broeck van de Provincie Limburg geldt dat “goede grensoverschrijdende spoorverbindingen belangrijk zijn voor een excellent leef- en vestigingsklimaat.

 

<<  22 23 24 25 26 [2728 29  >>