Tweelandentrein vanaf 27 januari naar Aachen Hbf
CDA-gedeputeerde Hubert Mackus informeerde afgelopen vrijdag in de statencommissie dat de tweelandentrein vanaf 27 januari 2019 naar Aachen gaat rijden. Omdat de toelatingsprocedure voor het Duitse spoor door het EBA langer duurde dan verwacht lukte het niet om vanaf 9 december 2018 te gaan rijden. Wanneer de trein een Drielandentrein wordt en naar Luik gaat rijden is nog onbekend.
Groot tekort voor de Maaslijn
Gedeputeerde Hubert Mackus deelde vrijdag in de statencommissie mee dat er een aanzienlijk tekort is bij de kosten van dit project. Over hoe groot het tekort is werd geen mededeling gedaan. De overschrijding worden veroorzaakt door prijsindexatie, gestegen aanlegkosten, latere goedkopere explotaitie door elektrische treinen, langere projecttijd en mogelijk extra kosten voor Arriva. De betrokken provincies Limburg, Gelderland en Noord-Brabant en het Ministerie van I en W en ProRail praten al maanden over de kostenoverschrijding. Inmiddels heeft het CDA kamervragen gesteld.