Skip to main content

OV loket vraagt om meer zorgvuldigheid bij concessiewijziging

thumb syntus busAls in een vervoersregio het ene OV-bedrijf wordt ingewisseld voor het andere, moeten de gevolgen voor reizigers beter in beeld gebracht worden. Dat is een taak van zowel overheden (vervoersregio’s) als van vervoerders zelf. Dit schrijft het OV loket, de ombudsman voor beter openbaar vervoer, in de rapportage over het laatste kwartaal van 2016.

In het laatste kwartaal van 2016 werd in diverse regio’s gewisseld van vervoerder. Het OV loket kreeg vooral veel klachten uit de provincies Utrecht (waar Syntus het vervoer overnam van Connexxion) en Limburg (waar Arriva de plaats innam van Veolia). In zijn rapportage pleit het OV loket ervoor dat bij zulke concessiewijzigingen beter gelet moet worden op de consequenties voor de reizigers. Dit betreft niet alleen veranderingen in de dienstregeling.

“Juist bij concessiewijzigingen komt soms pijnlijk aan het licht dat OV-bedrijven verschillende procedures hanteren en diverse abonnementsvormen op de markt brengen. De reiziger wordt daar de dupe van en snapt bijvoorbeeld niet waarom er voor dezelfde vervoersprestatie nu ineens veel meer betaald moet worden.”
“Ook bij kaartautomaten worden reizigers soms geconfronteerd met het feit dat de nieuwe vervoerder een bepaalde service die bij de ‘oude’ vervoerder gewoon was, niet meer of nog niet verleent.” Als voorbeeld noemt het OV loket dat landelijk geldende kortingsproducten van NS (bijvoorbeeld de samenreiskorting) opeens niet meer verkrijgbaar zijn in een gebied dat door Arriva is overgenomen. “Het lijkt ons een probleem dat men tevoren had kunnen zien aankomen en oplossen.”

Dienstregeling

Het OV loket registreert klachten van reizigers en kiest soms voor bemiddeling als OV-gebruikers een probleem hebben met hun vervoerder. In de laatste drie maanden van vorig jaar kwamen veel klachten binnen over de in december sterk gewijzigde dienstregeling van NS en over veranderingen in het stads- en streekvervoer in regio’s waar een ander OV-bedrijf het vervoer is gaan verzorgen. Hoewel veel reizigers van deze veranderingen voordelen ervaren, zijn voor een deel van de reizigers de nadelen van het wegvallen van verbindingen of het aanpassen van aankomst- en vertrektijden groot.
In zijn kwartaalrapportage stelt het OV loket dat vervoersregio’s en vervoerders bij het maken van dienstregelingen niet alleen aandacht moeten hebben voor de rentabiliteit van het lijnennet, maar zich moeten realiseren dat openbaar vervoer een “publieke voorziening is waarvan grote groepen van de bevolking afhankelijk zijn”.

“Bezuinigingen mogen niet ten koste gaan van een goede bereikbaarheid van het voorzieningenniveau. Vanuit een dorpskern kun je eventueel nog met een buurman meerijden, maar lastiger wordt het voor diegenen die naar een dorpskern toe willen vanwege een bepaalde voorziening of met een specifiek doel en daar door beperkt of minder frequent vervoer niet goed meer kunnen komen. Ook mensen die geen auto hebben (ouderen, scholieren)  willen graag zelfstandig kunnen reizen zonder dat ze aangewezen zijn op vrienden of bekenden.”
Het OV loket is in 2008 door Rover met steun van het Ministerie I&M opgericht als onafhankelijke ombudsman voor beter openbaar vervoer en bemiddelt bij individuele klachten.