Skip to main content

Rover-Limburg

29
februari
2020

Waar rijdt de trein (deel 2)

In                               de zomer van 2019 informeerden wij u over een aantal websites waarop men kan zien waar de diverse treinen zich bevinden in een bepaald land. Graag wilden wij dit overzicht uitbreiden met onderstaande landen en de metro van Londen. Het bijzondere bij Duitsland is dat ook de treinen en bussen in Nederland hierin opgenomen zijn; dus ook de treinen en bussen in de provincie Limburg. Om de treinen en bussen te zien rijden moet men inzoomen op de kaart.

Door op het roze (trein) of rode stip te klikken ziet men het verloop van respectievelijk de trein en de bus en onder de kaart staat het verloop van de rit vermeld met daarbij de diverse aankomst- en vertrektijden. 

22
februari
2020

Station Klimmen-Ransdaal krijgt van de reizigers een hoge waardering

Station                                Klimmen-Ransdaal is een spoorwegstation in de gemeente Voerendaal. Het stationsgebouw is een rijksmonument dat ontworpen is door George van Heukelom en stamt uit 1913. In het gebouw is sinds 2012 een cafetaria van Happy Frites gevestigd. Maar station Klimmen-Ransdaal is niet het eerste Limburgse station dat qua waardering hoge ogen scoort. Afgelopen jaren kenden reizigers ook onderscheidingen toe aan de stations van Valkenburg en Schin op Geul.

Uit het door Bureau I&O Research uitgevoerde onderzoek, dit in opdracht van NS en ProRail, blijkt   dat treinreizigers de Nederlandse stations steeds meer waarderen. De zojuist vermelde onderzoeksinstelling ondervroeg het afgelopen jaar 150.000 reizigers over hun tevredenheid van het bezochte station en deed in de Stationsbelevingsmonitor 2019 hiervan verslag. Het best gewaardeerde station is Klimmen-Ransdaal en Lage Zwaluwe sluit de ranglijst af. In de omgeving van dit station is weinig levendigheid. Het station ligt zo'n vijf kilometer van de kern van Lage Zwaluwe en zo'n 2 kilometer van het dorp Zevenbergschen Hoek.

12
februari
2020

Mogelijk volle bussen bij Arriva de komende tijd

AfgelopenTCR busje Renesse maandag is in Middelburg het faillissement uitgesproken over de TCR Group. TCR staat voor Taxi Centrale Renessse. De TCR Group is in 1997 ontstaan door een fusie van vier vervoersbedrijven uit Zeeland en rijdt nu regiotaxi, leerlingenvervoer, OV-lijnen en touringcars in diverse regio’s in Nederland. De regiotaxi en leerlingenvervoer wordt in opdracht van de gemeenten gereden en TCR rijdt OV-buslijnen als onderaannemer van de openbaarvervoerbedrijven Connexxion, EBS  en Arriva.

07
februari
2020

Nieuwsfeitjes

DezeThalys en RE18 in Aachen keer staan de nieuwsfeitjes geheel in het teken van de trein.

NAAR OOSTENRIJK

Wij starten qua berichtgeving dicht bij huis; in het bijzonder op het station Aachen Hbf. Want vanaf dit station vertrekt sinds 13 januari 2020 op maandag en donderdag de nachttrein van de öBB naar Oostenrijk. Deze trein begint in Brussel en voert slaap-,lig- en zitrijtuigen naar Wenen  en Innsbruck. Op zondag- en woensdagavond rijdt de öBB Nightjet vanuit zojuist genoemde steden naar de Belgische hoofdstad. Op de andere dagen van de week is Düsseldorf Hbf de eindbestemming. Vanaf 13 december 2020 rijdt de nachttrein vanuit Düsseldorf door naar Amsterdam Centraal.

25
januari
2020

De Maaslijn; een gebed zonder einde

Is Maaslijn Roermondhet dat de treinen op de Maaslijn niet volgens het spoorboekje rijden, worden opgeheven ten gevolge van materieeltekort of door defecten aan treinen, sinds deze week kan er weer een nieuw hoofdstuk worden toegevoegd aan al hetgeen er aan de hand is op het spoor tussen Roermond en Nijmegen. Maar deze keer gaat het over de financiën; in het bijzonder over een geldelijke compensatie voor de vervoerder waarbij in het slechtste geval de rekening daarvan op het bordje van de reiziger komt te liggen.

Zoals het er nu naar uitziet is de Maaslijn pas eind 2024 geheel geëlektrificeerd; vier jaar later dan gepland. Dit betekent dat eerst met ingang van de dienstregeling 2025 er elektrische treinen kunnen worden ingezet op de Maaslijn.   

23
januari
2020

Werk aan het spoor Heerlen-Aachen

VanafRE18 Heerlen aanstaande zaterdag 25 januari zullen gedurende een aantal periodes werkzaamheden aan het spoor tussen Heerlen en Aachen worden uitgevoerd. Als gevolg daarvan zullen in principe de twee laatste treinen van die dag niet rijden tussen de zojuist genoemde steden. Reizigers zullen dan met de bus vervoerd worden en onderweg stoppen bij de stations van Landgraaf, Eygelshoven Markt, Herzogenrath en Aachen West. Het gaat hierbij om de treinen die om 22.43u. en 23.43u. uit Heerlen en om 22.46u . en 23.46 uit Aachen Hbf vertrekken.

23
december
2019

Zonder stress naar de wintersport

VanafAachen RE18 de kerstperiode tot en met maart trekken vele wintersporters weer naar het Alpengebied. Velen reizen per auto naar het zuiden en krijgen rond de feestdagen in maand december en met de krokusvakantie als gevolg van de drukte op de Duitse autowegen en slechte weersomstandigheden te maken met langere reistijden en stress.

Andere sporters kiezen al jarenlang voor de trein en stappen vrijdagavond in de Alpen Express die hen dan brengt naar de mooiste skigebieden in Oostenrijk. Maar het is ook mogelijk om vanuit onze regio al ’s middags op de latten in  Garmisch-Partenkirchen of Mittenwald te staan. Interessant voor hen die een lang weekend of een midweek in Zuid-Duitsland willen verblijven.

08
december
2019

Nieuwe trein- en busdienstregeling per 15 december 2019

VolgendeNieuwe busdienstregeling week zondag gaat de nieuwe trein- en busdienstregeling voor 2020 in. De nieuwe dienstregeling geldt niet alleen voor onze provincie maar voor geheel Nederland en voor veel landen in Europa. Uiteraard concentreren wij ons in dit artikel op de wijzigingen in Limburg.

Bij de IC-treinen van NS zijn er geen grote wijzigingen te melden. Hier en daar één minuut eerdere of latere aankomst of vertrek. Ook bij de treinen van Arriva treden er qua aankomst- en vertrektijden maar marginale verschillen ten opzichte van de huidige dienstregeling op. Echter op een wijziging willen wij u in het bijzonder attenderen en dat is dat de regiosprinter van Kerkrade naar Sittard op het eindstation één minuut eerder aankomt. Door de eerdere aankomst in Sittard wordt de overstaptijd van de trein uit de richting van Heerlen op de IC naar Roermond en verder wordt met één minuut verlengd en wel van 4  naar 5 minuten. Volledigheidshalve delen wij u mede dat de kleine afwijkingen in de aankomst- en vertrektijden ook gelden voor de grensoverschrijdende treinverbindingen naar Aachen Hbf en Liège Guiilemins en Hasselt.

02
december
2019

Komt de IC Heerlen-Aachen er nu wel of niet?

DiverseSittard station IC partijen bekijken hoe de kwaliteit van de IC-verbinding Amsterdam-Eindhoven-Heerlen-Aachen verbeterd kan worden. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat geeft aan dat die verbeterd wordt door de realisatie van de tweede “Drielandentrein” zodat er een halfuur frequentie naar Aachen tot stand komt. Of de eerder beschreven IC gaat rijden is nog niet duidelijk. Uiterlijk in het tweede kwartaal van 2020 wordt in samenspraak met de Duitse vervoersautoriteit NVR een beslissing hierover genomen.

De rechtstreekse intercity naar Aken zou zeer interessant zijn voor internationale treinreizigers uit vooral het zuiden van Nederland. Vanuit Aken rijden er immers rechtstreekse ICE treinen naar o.a. Keulen en de internationale luchthaven van Frankfurt, alsook Thalys-treinen naar o.a. Keulen, Dortmund en Parijs. Daarnaast vertrekken er een groot aantal regionale treinen uit deze Duitse grensstad.

10
november
2019

Afschaffen korting middagspits extra nadelig voor reizigers buiten de Randstad

Rover Kaartlezers Roermondafdeling Limburg vindt het afschaffen van de korting in de middagspits vooral voor reizigers buiten de Randstad ongewenst. Rover en de andere consumentenorganisaties in het Locov hebben negatief op het afschaffen geadviseerd.

Zevenhonderdduizend trouwe NS-reizigers met een voordeelurenkaart (VDU-kaart) krijgen vanaf 1 januari 2021 geen korting meer tijdens de avondspits. Toen NS in 2011 voornemens was de VDU-kaart af te schaffen, is het Rover gelukt om dit abonnement toch te behouden voor de reizigers die er al gebruik van maakten.

 

03
november
2019

Revival van de nachttrein

Zo’n ICE Utrechtdrie jaar geleden vertrok uit Amsterdam de laatste internationale nachttrein naar München en Zürich. Maar de nachttrein is bezig met een comeback welke voortvloeit uit de te nemen maatregelen rond de terugdringing van de CO2-uitstoot; een doelstelling waaraan de trein zeker een bijdrage zal leveren.

Nadat de Deutsche Bahn (DB) vanwege teruglopende inkomsten uit de nachttreinverbindingen (City Night Line) en het feit dat DB genoodzaakt was nieuwe slaap- en ligrijtuigen aan te schaffen, heeft deze vervoerder besloten de CNL-treinen vanaf 11 december 2016 niet meer te exploiteren. Een aantal nachttreinverbindingen daarvan worden vanaf zojuist vermelde datum onder de productnaam NightJet verzorgd door de Oostenrijkse Spoorwegen (ÖBB). Een daarvan is de nachttrein van Wenen en Innsbruck naar Düsseldorf. Het is bedoeling dat deze nachttrein vanaf een nader te bepalen datum in de maand januari 2020 twee keer per week rijtuigen meevoert naar Brussel. Het treingedeelte zal dan vanaf Köln Hbf via Aachen Hbf en Liège Guillemins naar de Belgische hoofdstad rijden. Omdat er nog geen dienstregelinginformatie bekend is over de nachttrein uit/naar Oostenrijk, kan nog niet worden aangeven of de trein Maastricht-Aachen v.v. (RE18) op station Aachen Hbf goed aansluit op de meeraangehaalde trein.

27
oktober
2019

Werkzaamheden aan het spoor rond Venlo

InVenlo station NS IC de eerste helft van de maand november vinden er op de trajecten naar Venlo diverse werkzaamheden aan het spoor plaats.

In verband met de aanleg van zes kilometer nieuw spoor naar de railterminal is er vanaf 4 tot 10 november geen treinverkeer mogelijk tussen Helmond en Venlo. Reizigers worden tussen genoemde plaatsen met snelbussen vervoerd. Deze bussen stoppen in Blerick en Horst-Sevenum echter niet in Deurne. Passagiers met bestemming Deurne reizen tussen Horst-Sevenum en Deurne met een pendelbus. Dit geldt uiteraard ook voor de retourreis. De IC en de sprinter rijden respectievelijk tussen Eindhoven en Helmond en tussen Eindhoven en Deurne.

23
oktober
2019

Op de 11e van de 11e geen treinen naar station Maastricht Randwyck

Afgelopen Maastricht CSzomer werd bekend gemaakt dat de festiviteiten rondom de opening van carnavalsseizoen in Maastricht niet meer op het Vrijthof maar in het MECC zouden plaatsvinden. Helaas heeft het comité dat verantwoordelijk is voor de verplaatsing van het evenement op dat moment niet stil gestaan bij het feit of het OV alle feestgangers naar de nieuwe feestlocatie kan vervoeren c.q. hierover met de vervoerders hebben gesproken.

Vanwege de ter verwachte drukte op 11 november en om logistieke problemen op het spoor tussen het hoofdstation van Maastricht en Maastricht Randwyck te voorkomen kondigde Arriva deze week aan om de twee stoptreinen uit Heerlen en de twee stoptreinen uit Roermond die dag niet te laten doorrijden naar station Maastricht Randwyck.

22
oktober
2019

Lopen alle railprojecten in Limburg nu vertraging op?

Het RE18 en Thalys in Aachenlijkt erop of alle railprojecten in onze provincie vertraging oplopen. Neem bijvoorbeeld de elektrificatie van de Maaslijn en de spoorverdubbeling van het baanvak Heerlen-Landgraaf. Onlangs werd bekend dat een halfuursdienst van de Drielandentrein naar Luik op zijn vroegst in december 2022 mogelijk is.

Naast het hierboven vermelde bood de brief van staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat evenmin geen concreet antwoord op de vraag wanneer de Drielandentrein naar Luik gaat rijden.

In de oorspronkelijke planning zou de Drielandentrein vanaf december 2018 tussen Luik-Maastricht-Heerlen-Aken gaan rijden. Echter Arriva mag met de voor deze treindienst bestelde treinstellen niet de Nederlands/Belgische grens oversteken omdat de treinen niet voorzien zijn van het European Train Control System (ETCS).

<<  11 12 13 14 15 [1617 18 19 20  >>