Aanleiding voor de plaatsing van dit artikel is het feit dat in het Spoorwegmuseum in Utrecht van 23 juni t/m 15 november 2020 onder de naam Tosti’s, Truffels Treinen een tentoonstelling plaatsvindt over restauratieve voorzieningen in de trein en op het station vanaf de jaren 80 van de 19e eeuw.
Je kan het je momenteel bijna niet meer voorstellen dat je vroeger in de trein kon dineren. Vele beroemde treinen zoals de Oriënt-Express en de Rheingold voerden destijds een restauratierijtuig mee. Bij de oprichting en de start van de TEE-treinen (juni 1957) was de aanwezigheid van een dergelijk rijtuig verplicht. Maar ook in de opvolger van de TEE, de Eurocity-trein, kon de reiziger terecht voor een lunch of diner. Overigens reden in de vele andere (inter)nationale langeafstandstreinen, waaronder de D-treinen, ook een restauratie/bistrorijtuig mee. In Nederland waren er restauratieve voorzieningen aanwezig in een aantal sneltreinen zoals tussen Amsterdam-Maastricht en in de Randstad Express tussen Groningen en Den Haag. Bij getrokken treinen, dat is een trein bestaande uit een locomotief met rijtuigen, zette NS o.a. het restauratie- en bagagerijtuig (plan D) uit 1951 in. Tot en met het einde van de jaren 60 kon men in vele sneltreinen dineren.