Skip to main content

Rover-Limburg

08
juni
2019

Wijziging dienstregeling Maastricht-Heerlen-Aachen Hbf (RE18)

Limburg Euregiobahn station AachenWegens werkzaamheden aan het spoor in Duitsland rijden de treinen van RE18 vanaf 3 juni tot en met 12 juli op het traject Herzogenrath-Aachen Hbf in een aangepaste dienstregeling. Deze aanpassing geldt overigens alleen op werkdagen tussen 8.30u en 15.30u. Reizigers naar/vanuit Aachen Hbf zijn ongeveer 6 à 7 minuten langer onderweg. De aangepaste dienstregeling geldt overigens ook voor de overige treinen die gebruik maken van het baanvak Aachen Hbf-Herzogenrath zoals RE4, RB 20 en de RB33. Passagiers gebruikmakend van RB20 tussen Aachen Hbf en Alsdorf Annapark worden tussen het hoofdstation van Aachen en Herzogenrath per bus vervoerd. De trein naar/uit Alsdorf Annapark en verder vertrekt in Herzogenrath van het kopspoor (Gleis 55).

06
juni
2019

Pinkpop 2019

Limburg Werkzaamheden Maastricht SittardKomend Pinksterweekend vindt op het terrein van Megaland te Landgraaf de 50e editie van Pinkpop plaats. Om de vele tienduizenden muziekliefhebbers tussen Heerlen en het festivalterrein ordentelijk te kunnen vervoeren, geldt er een aangepaste dienstregeling.

30
mei
2019

Sneltram Maastricht-Hasselt stap dichterbij

thumb Mosea Forum hoofdtekstDoor de uitspraak van de Raad van State over de rechtmatigheid van de door de Gemeente Maastricht geplande eindhalte van de sneltram Maastricht-Hasselt aan de Van Hasseltkade is de aanleg van de tramlijn tussen de twee Limburgse hoofdsteden een stap dichterbij gekomen. Omwonenden bij het eindpunt hadden bezwaar gemaakt tegen deze locatie. Slechts op één punt ging de Raad van State mee in het bezwaarschrift daar waar het gaat om de geluidsoverlast.

14
mei
2019

Noteer alvast in uw agenda

thumb Nieuw station Heerlen2noteer alvast in uw agendaOp 29 juni vindt de jaarlijkse Algemene Ledenvergadering (ALV) van Rover-Limburg plaats. Net als voorgaande jaren is de locatie van de ALV de Spuiklep te Heerlen. De ALV bestaat zoals gebruikelijk uit een besloten ochtendgedeelte (alleen voor leden van Rover) en een openbaar toegankelijk middaggedeelte.

02
mei
2019

Particuliere spoorwegmaatschappijen rukken op in het langeafstandsverkeer

thumb Eurobahn VenloWas het Verenigd Koninkrijk in de jaren tachtig een van de eerste landen in Europa waar particuliere vervoerders hun intrede deden op het spoorwegnet, tegenwoordig zijn er tal van landen waar naast staatsbedrijven ook particuliere maatschappijen daarop actief zijn. Meestal verzorgen deze bedrijven het regionale treinverkeer en vaak zijn deze vervoerders een dochteronderneming van een nationale spoorwegmaatschappij zoals Abellio en Arriva van respectievelijk NS en DB.

14
april
2019

Bouw Maankwartier nadert voltooiing

thumb Nieuwbouw station HeerlenMensen die geregeld een bezoek brengen aan de nieuwe stationsomgeving van Heerlen zien de laatste weken dat bouwvakkers onder het toeziend oog van bedenker en ontwerper Michel Huisman de laatste hand leggen aan zijn kunstwerk.

Echter in een van de laatste fases van de afbouw moeten er nog een aantal omvangrijke werkzaamheden worden uitgevoerd zoals het aanbrengen van de serre, de (perron)overkappingen, de installatie van de (rol)trappen vanuit de stationshal naar de twee perrons en het plaatsen van enkele kunstwerken van Michel Huisman aan de gevel. Maar ook op het emplacement van station Heerlen moet nog het e.e.a. gebeuren zoals het verplaatsen van de balken van de bovenleiding en het verleggen van kabels en leidingen.

09
april
2019

De kaartlezer op het station en de piepjes

thumb Kaartlezers RoermondVoor de doorgewinterde treinreiziger komen de piepjes bij het in- en uitchecken met de OV-chipkaart wel bekend voor. Maar voor de incidentele treinreiziger met zo’n kaart ligt dat even iets anders en zeker als hij/zij in- of uitstapt op een station dat niet afgesloten is met poortjes. Voor hen is het belangrijk dat het in- en uitcheckproces correct verloopt. Wij vertellen waar de reiziger op moet letten.

05
april
2019

Nieuws over treinverbindingen in Limburg

thumb Arriva trein HeerlenMaaslijn

Begin deze week kwam het bericht dat de financiering van de Maaslijn rond is. Echter overvolle treinen zullen voorlopig nog wel blijven bestaan. Maar door aanpassingen van de collegetijden van de Radboud Universiteit en de Hogeschool Arnhem-Nijmegen is de drukte in de spits gelukkig wel iets afgenomen.

Voor de elektrificatie van de Maaslijn worden over een lengte van 86 kilometer portalen en palen geplaatst. Aan deze palen komt de bovenleiding te hangen die de elektrische trein van stroom voorziet. Op vijf plekken langs de Maaslijn wordt een extra spoor aangelegd; ten noorden van Cuijk, ten noorden van Boxmeer, ten zuiden van Vierlingsbeek, ten zuiden van Venray en tussen Reuver en Swalmen. Ook wordt een deel van de Maaslijn geschikt gemaakt voor het rijden met hogere snelheden. De aanleg van dubbelspoor betekent dat er nieuwe wissels moeten worden aangelegd of dat bestaande wissels moeten worden vervangen of verplaatst.

24
maart
2019

Wil Nederland de trein Hamont-Weert nog wel?

thumb Station HamontHet plan om Weert en Hamont via het spoor met elkaar te verbinden staat in het Nederlandse regeerakkoord. Hierdoor ontstaat er een treinverbinding tussen Weert en Antwerpen. Afgelopen week zijn er in het dagblad het Belang van Limburg en de Limburger artikelen verschenen over de investeringen van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat in het 9 km lange Nederlandse traject.

In Nederland wordt er een zogenaamde Maatschappelijke Kosten Baten Analyse (MKBA) uitgevoerd en ProRail is bezig met een studie over de kosten aan de Nederlandse kant van het traject en dit wordt binnenkort afgerond. Uit de artikelen komt naar voren  dat de kosten voor het Nederlandse traject opvallend hoog worden ingeschat en aanmerkelijk meer zullen zijn dan de aanvankelijke schatting van 35 miljoen uit 2015. Er moet een spoorbrug worden verhoogd en een bocht vlak voor station Weert zou opnieuw moeten worden aangelegd. Dit zou er voor zorgen dat de uitgaven veel hoger uitvallen. De eerste resultaten van dat onderzoek zouden al tussen ProRail en Infrabel zijn besproken.

17
maart
2019

Wissel in Valkenburg blijft liggen, dus de ZLSM gaat weer naar Valkenburg rijden

thumb ZLSM MaastrichtBegin dit jaar berichtten wij u over het voornemen van ProRail om een wissel op het spooremplacement in Valkenburg weg te halen. Middels dit wissel kan de trein uit oostelijke richting het Geulstadje binnenrijden op spoor 3. Ook de stoomtrein van de ZLSM uit Simpelveld gebruikte vele jaren dit spoor. Begin dit jaar waren de ZLSM, Arriva en de gemeenten aan deze lijn ontstemd toen bekend werd dat het wissel verwijderd zou worden. Door het weghalen van betreffend wissel zou het voor de toeristische stoomtreinmaatschappij ook niet meer mogelijk zijn om vanuit Schin op Geul door te rijden naar Valkenburg.

Gelukkig heeft dit verzet de spoorbeheerder er toe aangezet om een streep te zetten door het eerder vermelde plan. De intentie van de ZLSM is om vanaf 2020 met haar treinen weer door te rijden naar Valkenburg kan dan realiteit worden.

14
maart
2019

Statenverkiezingen en het Openbaar Vervoer

thumb station Heerlen2Eind vorig jaar heeft Rover afdeling Limburg de politieke partijen die deelnemen aan de Provinciale Statenverkiezing in Limburg geïnformeerd wat de wensen zijn van deze reizigersorganisatie.

Naar aanleiding hiervan heeft Rover-Limburg onlangs de verkiezingsprogramma's van de politieke partijen beoordeeld en vergeleken met onze wensen. Hierbij blijkt dat de ideeën van de SP op het terrein van het openbaar vervoer in de provincie het meest overeenkomen met die van Rover-Limburg. Het volledige overzicht van de vergelijking treft u hieronder aan.

13
maart
2019

Arriva draagt bij aan een schoner milieu in Limburg

thumb start ebus Maastricht2Ze rijden al een tijdje in Maastricht; de elektrische bussen van Arriva. De eerste stadslijn welke met elektrische bussen werd gereden was lijn 3. Vanaf 9 december 2018 is het aantal lijnen waarop Arriva elektrisch materieel inzet uitgebreid naar 5. Naast lijn 3 worden nu ook de lijnen 1,2,5 en 6 met 28 zero-emissie bussen gereden. En de opmars van deze milieuvriendelijke en stille voertuigen zal in de komende periode toenemen. Eind juni zullen ook de lijnen 4,7,9 en 10 in de regio Maastricht met elektrische bussen worden gereden. In de regio Parkstad/Sittard zullen de buslijnen 20 en 36/37 met de meer aangehaalde type bussen worden gereden. Ook in Sittard, Venlo en Venray zal de elektrische bus de diesel variant uit het straatbeeld doen verdwijnen.

05
maart
2019

Aantrekkelijke reisformules bij de Belgische spoorwegen

station de PanneNu het voorjaar er aankomt, en qua weer zitten we er al in, is het leuk om in het weekend er op uit te trekken en bijvoorbeeld een bezoek te brengen aan Brussel, Antwerpen of aan de Belgische kust. Om daar te komen hebben de Belgische spoorwegen (NMBS) voor alle leeftijdscategorieën aantrekkelijke reisformules; tickets die voor inwoners uit de grensstreek ook interessant kunnen zijn. Met de vervoerbewijzen die vanaf Visé of Hamont geldig zijn kunnen jongeren tot en met 25 jaar met de Go Pass 1 voor € 6,60 (enkele reis) in de 2e klas naar alle bestemmingen in België reizen. In de schoolvakanties reizen deze jongeren met de Go Unlimited voor € 15,00 per week of € 25,00 per maand kriskras door België.

Bent u 65 jaar of ouder; ook dan heeft de NMBS goedkope reismogelijkheden voor u want voor € 6,80 koopt men het seniorenbiljet. Het seniorenbiljet is een dagretour waarmee u vanaf elk Belgisch station naar uw (favoriete) reisbestemming reist. Reist u liever 1e klas dan betaalt u € 14,40. Dit treinkaartje is van maandag tot en met vrijdag geldig vanaf 9.00u en in het weekend de gehele dag. Van 13 juli t/m 18 augustus 2018 is het seniorenbiljet niet geldig op zaterdag, zondag en feestdagen. Voor 65+ reizigers uit Nederland is er ook een seniorenbiljet dat als dagretour vanuit Maastricht, Maastricht Randwyck of Eijsden geldig is naar een plaats in België en kost € 10,10 voor de 2de klas en           € 19,20 voor de 1ste klas. Dezelfde mogelijkheden zijn ook vanuit Roosendaal beschikbaar. 

27
februari
2019

Het Toekomstbeeld OV 2040 en de gevolgen voor onder andere Limburg

Ethumb Station Amsterdamen paar weken geleden publiceerde het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat het Toekomstbeeld OV 2040. Een van de punten hierin is dat tussen Amsterdam, Zwolle, Arnhem, Nijmegen, Eindhoven, Breda, Rotterdam en Den Haag worden opgenomen in een ringlijn, waarbij Utrecht met al deze steden verbonden wordt. Op deze trajecten gaat iedere tien minuten een trein rijden. Dit wordt aangevuld met snelle verbindingen naar steden buiten de ringlijn, zoals Maastricht, Vlissingen, Hengelo, Leeuwarden en Groningen. Reizigers moeten daarnaast makkelijk kunnen overstappen van de trein op metro, tram, bus of deelfiets.

In het toekomstbeeld staat dat er een reizigersgroei wordt verwacht van 30 tot 40 procent. Om deze groei te faciliteren zullen de nodige infrastructurele aanpassingen moeten worden gerealiseerd. Hoe dit gefinancierd moet worden is nog onduidelijk omdat er tot 2030 geen extra geld voor beschikbaar is. De Provincie Brabant vraagt 1,5 miljard voor de financiering van deze OV-plannen. Om de plannen te kunnen realiseren is ook de invoering van ERTMS noodzakelijk.

25
februari
2019

De IJzeren Rijn weer op de agenda gezet

thumb Station HamontDe reactivering van de IJzeren Rijn is weer actueel geworden; de voormalige goederenspoorlijn die de haven van Antwerpen via Nederland met het Ruhrgebied verbond. Op verzoek van Vlaanderen is Duitsland nu bereid zich in te zetten voor reactivering van deze goederenlijn, het zogenaamde 3RX-tracé. Vlaanderen doet sinds 2015 verwoede pogingen om het dossier “IJzeren Rijn” weer op de railagenda te zetten. Er is een studie gedaan naar de beste route. De uitkomst daarvan was dat de ‘Rhein-Ruhr-Rail Connection’ of te wel het 3RX-tracé de beste keuze is. 3RX loopt van Antwerpen via Mol, Hamont, Weert, Roermond en Venlo naar Duitsland. Een extra spoorverbinding met het Ruhrgebied betekent minder vrachtwagens in de grensregio. Een goede verbinding Antwerpen-Ruhrgebied heeft voordelen voor de haven van Antwerpen 

Op het prioriteitenlijstje van de Nederlandse overheid zal je vergeefs zoeken naar het 3RX-traject. Dat is ook logisch want de spoorlijn die Antwerpen met het Ruhrgebied verbindt, loopt dwars door Limburg en voegt derhalve maar weinig toe aan de Nederlandse economie. De enige reden waarom Nederland maar blijft meepraten over heropening van de spoorlijn zijn de verdragen uit 1839 en 1873 waarin Nederland verplicht is om de treinen door Limburg te laten rijden. Sinds 1992 is het bosrijke oostelijke gedeelte van de IJzeren Rijn, de zogenaamde Meinweg, gesloten voor het treinverkeer. De Meinweg werd in 1994 een natuurreservaat. 

<<  14 15 16 17 18 [1920 21 22 23  >>