Veerdienst Ameland moet frequent blijven varen
Er zijn andere mogelijkheden om de veerdienst naar Ameland betrouwbaarder te maken en de veiligheid te borgen. Het voorstel om het aantal afvaarten flink te verminderen moet daarom worden ingetrokken. Dit bepleit Rover in een advies aan Wagenborg passagiersdiensten. Het advies is ook naar de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat verstuurd. Het Rijk is namelijk de concessieverlener van de veerdiensten op de Waddenzee.
De veerdienst naar Ameland staat onder druk omdat de vaargeul tussen Holwerd en het eiland snel dichtslibt met zand. Er wordt frequent gebaggerd, maar toch voldoet de vaargeul zowel qua breedte als qua diepte niet aan de normen. Wagenborg die de veerdienst verzorgt heeft nu voorgesteld voortaan veerboten niet meer elkaar te laten passeren. Ook overige scheepvaart zou zich volgens Wagenborg aan éénrichtingsverkeer in de vaargeul moeten houden. Deze maatregelen die volgende week al moeten ingaan zouden betekenen dat er veel minder afvaarten komen. De frequentie zou dan verminderen van 1x per uur naar 1x per twee uur een veerdienst en een sneldienst. Op drukke dagen zouden hierdoor zelfs niet meer alle reizigers meekunnen. Daarom wil Wagenborg ook een reserveringssysteem invoeren.
Dat er wat moet gebeuren is wel duidelijk. Nu al is bijna 30% van de afvaarten vertraagd wat voor een belangrijk deel te maken heeft met de ondiepe en smalle vaargeul. Rover heeft daarom voorgesteld de vaartijd in de dienstregeling met een kwartier te verlengen. Zo komt er meer ruimte om op een veilige plek de schepen elkaar te laten passeren en wordt voorkomen dat vertragingen van de ene afvaart leiden tot vertraging van de volgende afvaart. Ook zou volgens Rover onderzocht moeten worden of er passeervakken kunnen komen waar extra wordt gebaggerd en of kan worden gevaren met kleinere schepen. Tenslotte pleit Rover voor het dieper baggeren en het verder weg van de vaargeul storten van de bagger zodat het langer duurt voordat de vaargeul dichtslipt.