Rover waarschuwt voor een overhaast besluit over ProRail
Het kabinet doet er goed aan verschillende toekomstscenario’s voor de spoorsector als geheel te onderzoeken, in plaats van gehaast een ingrijpende verandering bij ProRail door te voeren. Deze boodschap verkondigt Rover-voorzitter Arriën Kruyt woensdag in de Tweede Kamer.
Na verschijnen van het rapport van de parlementaire enquêtecommissie Fyra, kondigde de regering aan ook meteen ProRail onder handen te willen nemen en hier een publieke organisatievorm van te willen maken. Nog dit jaar zou er een besluit genomen moeten worden over de nieuwe organisatievorm van ProRail. Tijdens een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer mogen betrokken partijen, waaronder Rover, woensdag hun zegje hierover doen.
Rover ziet een opgaande lijn in de prestaties van ProRail, al hebben reizigers nog steeds te veel last van storingen en buitendienststellingen. Volgens Rover zijn de problemen deels te wijten aan te weinig eigen deskundigheid bij ProRail, het bedrijf is te afhankelijk geworden van aannemers die bovendien niet goed worden aangestuurd. Rover vraagt zich echter af of dit probleem wel is op te lossen door van ProRail een publieke organisatie te maken. Zeker gezien de stapel recente onderzoeken die steeds adviseren ProRail vooral niet dichter op de Rijksoverheid te organiseren. Het Ministerie heeft diverse methoden om invloed uit te oefenen bij ProRail. Dat vraagt echter ook kennis bij het departement, die op dit moment nog onvoldoende is.
"Als het niet goed gaat vervang je de Raad van Commissarissen en Directie, je pakt niet de ordening aan", stelt Arriën Kruyt in de Tweede Kamer. Of en hoe de organisatie verder moet worden opgetuigd, wil Rover eerst terdege onderzocht zien worden. Een verkeerd besluit kan immers nog jaren overlast geven voor de reiziger. De spoorsector moet je in samenhang bekijken. Het kabinet laat nog verschillende scenario’s onderzoeken voor de toekomstige ordening op het spoor Dit onderzoek zou de basis moeten voor een betere aansturing van de sector, waaronder ProRail. Het is niet wijs daar op vooruit te lopen.
Lees hier de gespreksnotitie van Rover voor het rondetafelgesprek.