‘OV kan efficiënter in krimp-gebieden’
In het rapport ‘Als de gewone bus verdwijnt’ stelt de Rover-werkgroep Krimp voor het reguliere Openbaar vervoer (OV) met het doelgroepenvervoer te integreren. Volgens hen kan dat leiden tot efficiëntie en kostenbesparing in krimp-gebieden. Wel moet aan een aantal voorwaarden m.b.t de communicatie en toegankelijkheid worden voldaan.
De Omnibus, de Multibus, de Woei, de Bij en zelfs de Postbus. Het zijn enkele namen voor busjes uit binnen- en buitenland van lokale initiatieven om vervoer te bieden in dunbevolkte gebieden. De vele vreemde namen bieden weinig duidelijkheid voor de gebruiker. Bovendien zijn de vervoersvoorwaarden nogal verschillend. Bijvoorbeeld alleen voor reizigers met een beperking, voor ouderen of voor inwoners en niet terug te vinden op 9292.
Omdat er in veel dunbevolkte gebieden sprake is van vermindering in het OV-aanbod, stelde Rover de werkgroep Krimp in om te onderzoeken hoe die gebieden bereikbaar kunnen blijven. In vrijwel elke straat in Nederland komen dagelijks kleine busjes voor bepaalde doelgroepen.
De werkgroep kwam op basis van haar bevindingen tot de volgende adviezen: probeer orde te scheppen in de veelheid van vervoerstromen van de verschillende vormen van doelgroepenvervoer en probeer waar mogelijk is deze stromen te combineren met het reguliere OV. Het is hierbij belangrijk te komen tot toepassing van de gewone OV-tarieven, heldere en éénduidige informatie voor reizigers, duidelijke benaming en goede toegankelijkheid.
Het rapport is geschreven voor vervoersbedrijven, vervoersautoriteiten, vervoersadviseurs en instellingen die veel van vervoer gebruik maken. Het rapport is hier te downloaden.