Bereikbaarheid Schiphol per bus in het geding
De bereikbaarheid van Schiphol per bus dreigt flink te verslechteren door een wijziging van het gebruik van de tunnel onder de Buitenveldertbaan. Deze wijziging van de verkeerssituatie is bedoeld om de veiligheid in de tunnel te verbeteren, maar leidt juist tot een aanzienlijk onveiliger situatie buiten de tunnel omdat drukke verkeersstromen elkaar twee keer moeten kruisen. De Reizigers Advies Raad van de Stadsregio Amsterdam vindt deze plannen zeer onwenselijk en ook contraproductief voor de veiligheid.
De Buitenvelderttunnel is gelegen naast de A4 tunnel onder de rolbaan van Schiphol. Er zijn twee tunnelbuizen voor het autoverkeer en één is uitsluitend voor de bus. Buslijn 69 en RNet-lijnen 300 en 310, tussen Haarlem, Hoofddorp, Nieuw-Vennep, Amsterdam en Schiphol , gebruiken hun deel van de tunnel nu in twee richtingen. Volgens nieuwe regelgeving mogen tunnels van deze lengte niet meer in twee richtingen worden gebruikt om de verkeersveiligheid te verbeteren.
Volgens plan van gemeente Amsterdam moeten de bussen in de nieuwe situatie tweemaal het autoverkeer en het fietspad kruisen. Dit geeft meer kans op ongelukken en calamiteiten; bovendien leidt dit tot vertragingen voor het openbaar vervoer. Hiermee is voor een oplossing gekozen waarbij de veiligheid in de tunnel weliswaar wordt verhoogd, maar buiten de tunnel juist aanzienlijk verslechtert. Dit is des te vreemder omdat er zich nooit ongelukken of calamiteiten in de tunnel hebben voorgedaan.
“De plannen hebben een negatieve invloed op de aantrekkelijkheid van het openbaar vervoer. Structureel zal dit tot extra kosten voor het OV leiden die elders moeten worden terug verdiend”, stelt de Reizigers Advies Raad, waar Rover-Amsterdam deel van uitmaakt. Het Bouwbesluit 2012, art. 6.45 lid 3 biedt een mogelijkheid tot dispensatie voor deze maatregel dat kan worden verleend door het bevoegde gezag. De RAR verzoekt de verantwoordelijke partijen om hier gebruik van te maken en de huidige situatie niet te wijzigen. Hiermee blijft de huidige veilige situatie buiten de tunnels in stand en kan bovendien een aanzienlijk deel van de kosten voor aanpassing van de infrastructuur worden vermeden.