Rover heeft geen begrip voor ProRail-brief Staatssecretaris
Rover vindt het onbegrijpelijk dat de Staatssecretaris onverwacht meedeelt dat ProRail voortaan overdag werkzaamheden aan het spoor moet uitvoeren. Ondanks de vergaande gevolgen voor reizigers heeft het Ministerie van Infrastructuur en Milieu nagelaten dit vooraf met belanghebbenden te overleggen.
Staatsecretaris Dijksma heeft in een brief aan de Tweede Kamer laten weten dat ProRail voortaan meer onderhoud overdag moet gaan uitvoeren, omdat de beschikbare tijd voor het onderhoud knelt. “Deze reden deugt niet”, stelt Rover-voorzitter Arriën Kruyt. “Als ProRail te weinig tijd heeft, moeten ze de werkzaamheden maar over meer jaren uitspreiden.” Rover denkt dat het vooral een financiële zaak is: onderhoud overdag is goedkoper dan in de nachtelijke uren.
Eerder werd door het consultatiebureau PWC onderzocht hoe bij ProRail kan worden bespaard. In dat rapport staat een dozijn mogelijke maatregelen genoemd, waaronder het onderhoud overdag. Alle maatregelen zouden nog door het Ministerie met de consumentenorganisaties worden overlegd. Deze afspraak wordt nu door de staatssecretaris geschonden door op eigen houtje te kiezen voor het onderhoud overdag.
Rover is zeer ontstelt over de inhoud van de brief. “ProRail krijgt nu als het ware gewoon een vrijbrief om eindeloos spoor buiten dienst te stellen wanneer het zo uitkomt”, concludeert Kruyt. Rover vindt de verwachte overlast voor de reiziger volstrekt onacceptabel. De reiziger met een hoofdletter R op plaats 1, 2 en 3 is geheel uit zicht.