Skip to main content

Het succes van de Valleilijn

arriengrootHet traject van Amersfoort naar Ede-Wageningen stond vroeger bekend als de Kippenlijn. Toen Connexxion de concessie in 2007 verkreeg vond er een totale restyling plaats en de naam veranderde in Valleilijn. Dat was slim van Connexxion, omdat het woord Kippenlijn een oubollige lading had. Belangrijker dan de naamsverandering was het verhogen van zowel de kwaliteit, als van het aantal treinen. Er kwam nieuw materieel met een frisse blauwe kleur en een aparte inrichting die in het bijzonder de jeugd aanspreekt. Toen NS de lijn exploiteerde, reed er één keer per uur een trein en in de spits één keer per half uur. Connexxion verhoogde de frequentie naar één keer per half uur op de hele lijn en van Barneveld Centrum naar Amersfoort werd het een kwartierdienst. De Provincie Gelderland hielp mee door bij station Barneveld-Noord een groot transferium te bouwen voor automobilisten die vanaf de A1 zo in de trein kunnen stappen richting het Westen. Er werden van tijd tot tijd tariefacties gevoerd om de trein bekend te maken. Het gevolg van dit alles is dat het aantal reizigers in vijf jaar tijd met 30% is gestegen.

Dit aantal zal stellig verder toenemen als de treinen in Ede-Wageningen door kunnen rijden naar Arnhem. Daar is grote behoefte aan. De overstap in Ede-Wageningen is nu niet op hetzelfde perron en daarom onaantrekkelijk. Verdere impulsen zijn te verwachten als station Hoevelaken over een jaar open gaat en de provincie Utrecht en de gemeente Amersfoort eindelijk werk gaan maken van een station Amersfoort-Liendert.

De moraal van dit verhaal: aandacht voor stoptreinen helpt. Connexxion gefeliciteerd!

Arriën Kruyt