Gelderse OV Visie: wordt Flexnet een ratjetoe?
Als tussenrapportage van de uitwerking van de Gelderse OV visie hebben de Gedeputeerde Staten van Gelderland een Statenbrief opgesteld. Rover en het Gelderse ROCOV zijn nog altijd allerminst overtuigd door de plannen en maken zich zorgen over de toekomst van het openbaar vervoer in Gelderland.
In de tussenrapportage blijkt dat alle aandacht uitgaat naar populaire lijnen met langere bussen en hogere frequenties. Voor het behoud van niet-rendabele lijnen moet gekeken worden naar creatieve oplossingen vanuit de gebruikers, gemeenten of dorpen.
De auteurs van het document hebben in de Achterhoek, in Rivierenland en op de Veluwe gesproken met gemeenten, vervoerbedrijven en consumenten. Het huidige busnetwerk blijft vooralsnog grotendeels bestaan, maar de dienstregeling wordt op meer dan de helft van de lijnen beperkt tot werkdagen overdag. 's Avonds en in het weekend zou Flexnet ingezet moeten worden. Het concept Flexnet is nog niet uitgewerkt. De ideeën gaan uit naar concepten als Nachtvlinder en Kolibrie, een soort belbussen. In voorstellen voor de dienstregelingen voor 2017 blijft het grootste deel van het netwerk nog in stand.
Het Gelderse ROCOV is kritisch over de OV visie. Met name wijst het ROCOV er op dat het een taak van de overheid is om vervoer aan reizigers aan te bieden. Bovendien ziet het ROCOV dat er geen samenhangend netwerk dreigt te ontstaan, waarbij de vervoersvoorwaarden sterk verschillen. Elders is al gebleken dat belbussen leiden tot minder gebruik, dit terwijl het aantal reizigerskilometers in Gelderland juist sterk groeit. Gedeputeerde Conny Bieze (o.a. verantwoordelijk voor het OV) stelt dat er geen buslijn zal verdwijnen zonder dat daarvoor een goede voorziening in de plaats komt. ROCOV en Rover houden haar graag aan deze uitspraak.
Ook Rover maakt zich grote zorgen. Als de visie werkelijkheid wordt, zullen er heel wat busverbindingen in Gelderland verdwijnen. De invulling met buurtbussen, belbussen, taxi’s, deelauto’s, E-fietsen of andere concepten met nietszeggende fantasienamen, verschillende (niet altijd aansluitende) rijtijden en verschillende vervoersvoorwaarden wordt een ratjetoe. Gelderse leden van Rover voegen daar aan toe dat er nogal wat fouten in de publicatie staan. Dat wekt niet de indruk van deskundige auteurs.