Gemoderniseerde dubbeldekker klaar voor de start
NS presenteerde vandaag de eerste gemoderniseerde dubbeldekker in de NedTrain-werkplaats in Haarlem. Tot 2020 zullen 81 VIRM-dubbeldekkers een grondige renovatie ondergaan, voor NedTrain het grooste moderniseringsproject ooit. Met deze investering is een bedrag van circa 450 miljoen gemoeid.
Inrichting
De oude VIRM-dubbeldekker is nog moeilijk terug te herkennen onder het moderniseringssausje. De nieuwe stoelen zijn door reizigers zelf uitgekozen op Utrecht CS. Hierbij biedt zowel de 2e als 1e klas opvallend veel beenruimte. De stoelen in de 1e klas zijn iets breder en de duozitjes zijn voorzien van stopcontacten. In de 2e klas geen stopcontacten maar uiteraard wel wifi. De trein is verdeeld in zones die overeenkomen met de zones in de DDZ-dubbeldekker. Op de benedenverdieping is ruimte voor sociale interactie met loungebanken en stoelen die tegenover elkaar zijn opgesteld. Tot de teleurstelling van reizigers met kinderen is een deel van de bovenverdieping wederom bedoeld voor stilte, daarnaast is er de "werkzone". Er is welkome bagageruimte gecreëerd in de oude liftschachtjes waar vroeger de trolley van de railcatering in ging. Voor reizigers met grote koffers zal dit onvoldoende zijn, maar er is dan ook nog een aantal klapstoeltjes aangewezen om plaats te bieden aan grote koffers. Uiteraard had NS weer oog voor kunst, maar deze keer geen Mondriaan. In deze trein zien we vooral natuurmotieven, waaronder jashaakjes in de vorm van vlinders. In het toilet heeft de kunst ook de functie om graffiti te weren.
Duurzaamheid
Bij de gemoderniseerde trein is meer rekening gehouden met duurzaamheid. Zo past de LED-verlichting zich aan de mate van daglicht aan en maakt een verbeterde aerodynamica de trein zuiniger. Ook is er gebruik gemaakt van duurzame materialen.
Toegankelijkheid
De trein is voorzien van rolstoeltoegankelijke toiletten. Deze bieden voor het eerst ook een urinoir, waarbij de wildplassers het vast kunnen waarderen dat de achterwand is voorzien van een tweedimensionale boom. Het contrast bij de treindeuren is verbeterd omwille van de zichtbaarheid en bovenaan de trapjes vanaf het balkon moet een contrasterende rand zorgen dat reizigers minder snel hun hoofd stoten. De trapleuningen bevatten brailleplaatjes en in de coupés is een aantal ‘priority seats’ aangewezen. Het blijft natuurlijk een dubbeldekker, dus reizigers in rolstoel zijn aangewezen op het balkon.
Meer nieuwe treinen
De modernisering van deze dubbeldekker (type VIRM) is onderdeel van een programma van 2,5 miljard euro aan investeringen in nieuw/gemoderniseerd materieel bij NS. Zo stromen vanaf eind dit jaar 58 nieuwe Sprinters van Stadler in. Ook volgen vanaf 2018 118 nieuwe Sprinters van CAF. Vanaf 2021 stromen ca. 80 nieuwe Intercity’s in van Alstom. Tot die tijd zal de reiziger zich voorlopig nog moeten voorbereiden op drukte in de trein. Zelfs een rustige maand als augustus leverde tot nu toe al 688 meldingen op in ons Meldpunt volle treinen.
Klik om een afbeelding om een uitvergroting te bekijken