Rover wil betere informatie over verandering spits/dal overstap NS
Onderstaand bericht dateert van 13 september, maar komt opnieuw onder de aandacht vanwege dit artikel in de Volkskrant.
Rover wil dat NS reizigers beter gaat informeren over de vernieuwde prijsberekening bij een overstap van NS op NS: sinds 1 september is het eerste moment van inchecken bepalend voor de prijs van de hele NS-reis en maakt het niet meer uit of er bij een tussentijdse NS-overstap een grens tussen spits- en daluren wordt overschreden. De nieuwe situatie brengt nadelen mee voor een aantal reizigers maar ook een hoognodige oplossing voor andere reizigers.
Een aantal NS-stations is zo ingericht dat reizigers bij een overstap poortjes moeten passeren. Reizigers die in de daluren zijn ingecheckt en in de spitsuren gedwongen door een poortje moeten, zagen zich hierdoor tijdens de reis overgaan op spitstarief. NS heeft dit probleem nu opgelost door het moment van de eerste incheck het tarief te laten bepalen, zolang de reis niet langer dan 35 minuten wordt onderbroken. Dit is goed nieuws voor (korting)abonnementhouders die voor 06:30 of 16:00 inchecken.
Tegelijk is het slecht nieuws voor reizigers die voor 09:00 uur in spitstarief vertrekken en na 9 uur de trein uitspringen om snel in- en uit te checken en zodoende tegen daltarief verder te reizen. Nu was de overschakeling rond 9 uur sinds de komst van de OV-chipkaart al vrijwel onmogelijk gemaakt, waardoor dit nog slechts de kleine groep volhouders treft. Rover adviseert de reizigers die moedig standhouden tegen de 9 uur-grens om voortaan voor het spitsdeel van de reis een papieren kaartje te kopen (online kan dit zonder toeslag). Voor reizigers die meer dan één OV-chipkaart hebben, kan de reis over twee verschillende chipkaarten worden verdeeld. Deze oplossingen werken echter niet voor reizigers met een Altijd Voordeel-abonnement.
Voordat reizigers een dergelijke afweging maken, moeten zij echter wel van de nieuwe situatie op de hoogte zijn. Uit vragen die bij Rover binnenkomen, blijkt dat reizigers hierover niet (duidelijk) zijn geïnformeerd, terwijl dit wel door NS was toegezegd. Rover heeft NS hierover om opheldering gevraagd. Ook heeft Rover aandacht gevraagd voor de AltijdVoordeel-reizigers die het abonnement juist hebben aangeschaft om deels voor en deels na 9 uur te reizen. Rover heeft aan NS gevraagd om ook hen een alternatief te bieden.