Hoe gaat het met volle-treinen-maand september?
De drukste maand van het jaar is in volle gang op het spoor. Na alle berichtgeving over recordaantallen reizigers en materieeltekorten hielden reizigers al hun adem in, en dat is soms in de volle treinen ook wel nodig. Toch lijkt het deze september tot nu toe nog relatief mee te vallen.
Na de rustige zomermaanden is de teller van het Meldpunt Volle Treinen weer flink gaan oplopen. De eerste twee weken van september (1 t/m 14 september) kreeg Rover 1079 meldingen te verwerken. Toch is dat nog niet extreem veel: dezelfde periode vorig jaar telde het meldpunt 1335 klachten.
Deze september lijkt dus niet erger dan anders. Mogelijk hebben de NS-maatregelen, onder meer het ombouwen van 1e klas rijtuigen naar 2e klas en het van stal halen van oude dubbeldekkers, effect. Aan de andere kant is het tot nu toe ook bijzonder mooi weer geweest, waardoor sommige sprinterreizigers nog iets langer voor de fiets kiezen terwijl andere reizigers er wellicht nog een stranddagje voor hebben vrijgenomen. Het aantal meldingen laat vanaf half september een stijgende lijn zien, afgelopen maandag was met 152 klachten op één dag zelfs de tot nu toe meest beklaagde dag van deze maand.
Uit de binnengekomen klachten blijkt dat wederom storingen, vertragingen en werkzaamheden op het spoor vaak veroorzaker zijn van veel treinen die in lengte flink tekort schieten. “Vanochtend heeft de NS weer eens 1 treinstel ingezet, deze keer was het de allerkortste variant”, stelt een reiziger op traject Purmerend – Amsterdam. “Normaal 10, beloven 8 en komen met 6 veewagons”, meldt een andere reiziger tussen Amsterdam en Heiloo. “Ondanks dat er bijna geen enkele trein rijdt door werkzaamheden en verstoringen is deze trein die nog wel rijdt maar 1 ICM-4 lang en tot de deuren toe gevuld. Zeer slechte bijsturing”, concludeert een reiziger op traject Amersfoort – Hilversum.
Slechts scores zijn er vooral voor de sprinter Hilversum – Utrecht CS, sprinter Geldermalsen –’s Hertogenbosch, Intercity Utrecht CS- Schiphol en sprinter Breukelen – Woerden – Amsterdam. De tweede plaats is traditiegetrouw nog steeds voor de sprinter Haarlem – Uitgeest. Ook de intercity Alkmaar – Zaandam – Amsterdam scoort nog steeds slecht.