Skip to main content

"Geef de ProRail-directie een kans"

WerkzaamhedenProRail omvormen tot een overheidsdienst, zoals de Staatssecretaris dat nu wil, is geen goed plan. Geef de directie de mogelijkheid om ProRail te verbeteren en val ze niet lastig met ambtelijke missieven. Dit stelt Rover-voorzitter Arriën Kruyt in het vakblad OTAR editie 6-2016, www.otar.nl.

Eerder deze maand is Arriën Kruyt door OTAR geïnterviewd over de kabinetskeuze om ProRail om te vormen naar een publieke organisatie. Staatssecretaris Dijksma wil op deze manier meer kunnen sturen op ProRail, maar dit gaat Kruyt te ver: “De overheid moet zich niet bemoeien hoe je bedrijfsvoering doet. Dat gaat altijd fout”

Voor de reiziger is het van belang dat ProRail goed werk levert. Daarvoor is Pier Eringa als CEO binnen gehaald. De directie krijgt een verkeerde tijdsbesteding wanneer ze veel tijd kwijt is aan de vraag hoe de zaak aangestuurd moet worden terwijl de focus moet liggen op de operatie buiten. “De directie raakt er niet alleen van in rep en roer, ook de ondernemingsraad, de vakbonden, iedereen komt met ingewikkelde vraagstukken te zitten, zoals: hoe zit ’t met de pensioenen en het fiscale regime”. Zulke vragen leiden alleen maar tot onrust. De grote vraag is wat de Reiziger en de Nederlandse maatschappij er mee opschiet. Zijn er voldoende maatschappelijke baten? En wordt dat voldoende getoetst?

Het ministerie onderzoekt momenteel hoe ProRail omgevormd kan worden. Daarbij lijkt voor het ministerie al vast te staan dat het anders moet, zonder te toetsen of de huidige situatie ook kan zorgen voor een beter treinproduct. Bovendien wordt het proces te snel doorlopen. Al dit jaar wil Dijksma een beslissing nemen. Terwijl uit alles rondom de Fyra bleek dat voor belangrijke beslissingen zorgvuldige processen nodig zijn. Die kosten nu eenmaal tijd.

Het hele interview is hier te lezen (pagina 2 van de rubriek Pro/Contra).