‘OVSmiles’ verkozen tot beste idee SummerChallenge
Een puntensysteem waarmee de student spaart voor korting op OV-reizen na het afstuderen, is donderdag verkozen tot het beste idee van de SummerChallenge. Tijdens de SummerChallenge bogen jonge professionals uit de OV-wereld zich over de vraag hoe het reizen voor de student kan worden verbeterd.
De Summerchallenge is onderdeel van Samen Op Reis, het samenwerkingsverband waar vervoerders, overheden en betrokkenen aan meedoen op initiatief van Rover en Urgenda. De deelnemers aan de SummerChallenge bogen zich over vijf thema’s: het studenten-OV-budget, betrouwbaarheid van reizen, fietsparkeren, bereikbaarheid in de regio en vasthouden van studenten na hun afstuderen. Tijdens de eindconferentie donderdag kregen deelnemers de kans hun ideeën voor te leggen aan de OV-sector en een jury waarin overheden, vervoerders en de student waren vertegenwoordigd.
Het winnende idee is het puntensysteem OVSmiles. De OVSmiles zouden door studenten gespaard kunnen worden tijdens het reizen met de Studenten OV-chipkaart, waarbij reizen in de daluren extra punten opleveren. Via een online platform kan de student na het afstuderen de opgebouwde punten inwisselen voor kortingen op reizen, kopjes koffie of een ander aanbod uit de webshop. Veel studenten haken nu als OV-reiziger af na het afstuderen omdat zij het OV te duur vinden. Het spaarsysteem zou het reizen na afstuderen aantrekkelijker maken.
Andere ideeën die gepresenteerd werden waren een app die studenten op tentamendagen waarschuwt voor vertraging en een alternatieve route aandraagt, een reisbudget voor reisproducten op maat als alternatief voor de huidige week- en weekendkaart, gebruik van digitale borden om aan te geven welke fietsenstalling nog ruimte heeft en het openstellen van regionale concessies voor kleinere vervoerders die met fietsen en taxi’s maatwerk kunnen leveren dat toegankelijk is voor de Studenten OV-chipkaart.
Samen op reis is een samenwerkingsinitiatief van de belangrijkste OV-partijen: vervoersbedrijven, overheden en consumentenorganisaties. De initiatiefnemers zetten zich in voor een betere samenwerking in het openbaar vervoer. Hun doel: het OV een vanzelfsprekende schakel maken voor reizigers in hun reis van A naar B.