Skip to main content

Hoe verder met Brussel - Amsterdam?

arriengrootDe directeur van de Belgische spoorwegen NMBS, Marc Descheemaecker, heeft met één klap het vastgelopen dossier Beneluxverbinding nieuw leven in geblazen. Zijn schets van de technische toestand van de treinen van AnsaldoBreda was onthutsend maar geheel juist.

Zijn voornemen om weer met klassieke treinen te gaan rijden van Amsterdam naar Brussel klinkt als muziek in de oren van de reizigers, die nu berustend of tandenknarsend moeten overstappen in Roosendaal of in Den Haag om Amsterdam of Brussel te bereiken. NSHispeed zei het overstappen vreselijk te vinden, maar deed er niets aan.

NSHispeed slaagde er nooit in om meer dan negen Thalys-treinen naar Parijs te laten rijden. Marc Descheemaecker regelt gewoon twaalf Thalys-treinen. Hij kan dat. NSHispeed kan dat niet.

Descheemaecker wil dat Eurostar vanaf 2016 rechtstreekse treinen laat rijden vanuit Nederland naar Londen. Commercieel succes verzekerd, maar NSHispeed krijgt het nooit voor elkaar. De verbindingen met Noord-Brabant krijgen eindelijk de nodige aandacht. NSHispeed bewees slechts lippendienst.

Kortom: Rover en onze Belgische collega’s van TreinTramBus hebben alle redenen om tevreden te zijn met de nieuwe inzichten van de NMBS.

Voor NSHispeed zijn de druiven zuur. NSHispeed heeft verkeerde treinen gekocht en staat voor de keuze de treinen op te lappen of af te stoten. In beide gevallen is de financiële schade groot. Over reputatieschade is het wijselijk om te zwijgen. Stellig zou de directie van NS moeten toegeven dat het bieden op de concessie Hogesnelheidlijn een fout was. Ongetwijfeld wordt erkend dat de keuze voor de treinen van AnsaldoBreda een grote fout was. Mogelijk beseft NS dat het rijden van Hogesnelheidtreinen niet tot de competentie van NS behoort en dat dit de echte fout was. Wellicht beseft de Tweede Kamer dat Netelenbos en Zalm de NS gedrongen hebben in het maken van foute keuzes. Een parlementaire enquête helpt geen reiziger.

Er moet een nieuw perspectief komen, waarbij de schuldvraag niet helpt. Voorwaarts maar niet vergeten is in het belang van de reizigers. Het groeipotentieel van goede treinen tussen Nederland en België is enorm. Als NMBS, NS, Rover en TTB de handen ineenslaan kan er iets moois ontstaan tussen Nederland en België. In 2030 herdenken we dan gezamenlijk het tweehonderdjarig bestaan van België en vijftien jaar succesvolle treinen tussen Nederland en België. Bert Meerstadt en Marc Descheemaecker komen in 2030 samen in het herdenkingscomité. Met dank aan AnsaldoBreda, dat in 2030 al lang failliet is na een gezamenlijke claim van NS en NMBS. 

 

Arriën Kruyt,
Voorzitter Rover