Meer positieve dan negatieve veranderingen NS-dienstregeling 2017
Het was al een tijd bekend dat de NS-dienstregeling voor 2017 flink op de schop zou gaan. Vandaag zijn de resultaten naar buiten gebracht. Per saldo vindt Rover de nieuwe dienstregeling vooral een verbetering voor reizigers. Op een aantal trajecten meer treinen gaan rijden, dat is ook belangrijk door de toenemende vraag naar vervoer. Ook worden sommige IC-verbindingen sneller en op enkele stations komen er betere aansluitingen. Helaas zit er ook een paar zure dingen in de nieuwe dienstregeling die voor sommige reizigers juist negatief uit zullen pakken. Rover zal zich inzetten om die minpunten er de komende jaren uit te krijgen, NS blijft hierover met ons in gesprek.
Snellere treinen en betere aansluitingen
Op verschillende plekken brengt de nieuwe dienstregeling verbeteringen en krijgen reizigers voortaan de keuze uit vier in plaats van twee treinen per uur. Reizigers in Hoorn-Kersenboogerd en Almere-Buiten krijgen een intercity terug, de spits-IC Haarlem – Alkmaar gaat weer stoppen in Heiloo en Castricum. Er gaan meer treinen rijden tussen Groningen en Assen, Breukelen en Amsterdam, Almere Centrum en Schiphol, Oss en Den Bosch. Utrecht Leidsche Rijn krijgt een kwartierdienst. Een aantal verbindingen wordt sneller, onder meer op de trajecten Zwolle – Roosendaal, Apeldoorn – Enschede (Sprinter) en Groningen/ Leeuwarden – Randstad. Betere aansluitingen komen er onder meer in Venlo en Amersfoort.
Verslechteringen
Er staat ook een aantal verslechteringen in de plannen waarover de consumentenorganisaties in het Locov eerder al kritisch hebben gereageerd. Het is niet gewenst om Lelystad zijn directe IC-verbinding met Amsterdam Centraal te ontnemen: een overstapverbinding is altijd minder aantrekkelijk door comfortverlies en onzekerheid, ook al blijft de reistijd gelijk. Ook de verbinding tussen Almere en Utrecht gaat erop achteruit. De consumentenorganisaties denken dat een beter dienstregelingontwerp, ook voor bijvoorbeeld Dronten, mogelijk is als NS meer zou profiteren van de maximumsnelheid op de Hanzelijn en als de Flevolijn meer ruimte voor treinen zou bieden. Andere verslechteringen zijn onder meer te vinden tussen Zeeland en de Randstad waar de verbinding trager wordt, tussen Dronten en noordoost-Nederland en ’s avonds tussen Amsterdam Zuid en Het Gooi. De IC Den Haag-Eindhoven via de HSL maakt geen mooie start doordat reizigers de eerste maanden nog moeten overstappen in Breda.
Advies
Op een aantal punten heeft NS het advies van Rover en de andere consumentenorganisaties opgevolgd. Zo gaan er meer intercity’s in de avonduren rijden tussen Utrecht en Eindhoven dan oorspronkelijk gepland, waardoor Venlo tot een later tijdstip een rechtstreekse verbinding houdt. In de ochtend- en middagspits gaan ook meer intercity’s rijden tussen Alkmaar en Schagen. Na het negatieve advies van de consumentenorganisaties over de bediening van station Amsterdam Lelylaan heeft NS besloten de sprinterfrequentie tussen Hoofddorp, Nieuw Vennep, Sassenheim en Leiden te verdubbelen. Een pijnpunt is station Dordrecht, dat niet aan de HSL ligt en daardoor zijn intercity naar Eindhoven verliest. De consumentenorganisaties vroegen ter compensatie om een intercity tussen Dordrecht en Breda. Die komt er nu, maar helaas slechts één keer per uur omdat er niet meer treinen in te passen waren.
Meer informatie
In het algemeen geldt dat veel reizigers te maken zullen krijgen met veranderde tijden en aansluitingen, ook als het aantal treinen gelijk blijft. Het is dus belangrijk dat iedereen kijkt of zijn vaste reisroute veranderd is. Dat kan vanaf vandaag in de NS-reisplanner, door een reisdatum na 10 december in te voeren. Op Treinreiziger.nl is tevens een handig overzicht te vinden van de wijzigingen. Via deze link een grotere afbeelding van de spoorkaart waar de wijzigingen op zijn ingetekend. Rover zal samen met Treinreiziger.nl wederom in december een papieren spoorkboekje uitbrengen, deze is binnenkort alvast te bestellen.