Skip to main content

Rover verrast door berichtgeving over ProRail

WerkzaamhedenRover werd onaangenaam verrast door de berichtgeving dat er vrijdag een kabinetsbesluit zou zijn genomen over ProRail: er zou al zijn besloten dat de spoorbeheerder voortaan verder gaat onder de vleugels van het Ministerie. Dit besluit is dan na een zeer onzorgvuldig proces tot stand gekomen. Volgens het Ministerie is het proces echter nog gaande. 

De NOS wist zondagavond te melden dat ProRail verder zal gaan als zbo: een zelfstandig bestuursorgaan onder leiding van het Ministerie (zoals De Nederlandse Bank en het UWV). Het is niet bekend of dit besluit nu daad werkelijk al is genomen, maar dit zou op zijn minst vreemd zijn en zeer voorbarig.

Omvorming van ProRail zou een tijdrovende en kostbare reorganisatie betekenen. De gevolgen hiervan moeten eigenlijk nog goed in kaart gebracht worden. Zonder gedegen onderzoek en uitgebreid overleg met de betrokken partijen zou een dergelijk verstrekkend besluit niet genomen moeten worden. Bovendien ziet de hele spoorsector niets in een nieuwe positie voor ProRail.

“De overheid moet zich niet bemoeien hoe je bedrijfsvoering doet. Dat gaat altijd fout”, stelt Rover-voorzitter Arriën Kruyt. De prestaties van ProRail zijn juist verbeterd sinds de komst van het nieuwe management, dat speciaal hiervoor in huis is gehaald. Rover vindt dan ook dat ProRail-topman Pier Eringa de tijd moet krijgen om zijn huidige taak bij ProRail voort te kunnen zetten. De directie krijgt een verkeerde tijdsbesteding wanneer ze veel tijd kwijt is aan de vraag hoe de zaak aangestuurd moet worden terwijl de focus moet liggen op de operatie buiten.

Rover heeft volgende week een al eerder gepland overleg met het Ministerie over de kwestie.