€40 miljoen extra voor fietsparkeren bij stations
Het Rijk stelt 40 miljoen euro ter beschikking voor het fietsparkeren bij stations. Provincies en gemeenten leggen hetzelfde bedrag bij. Deze investering komt bovenop de 221 miljoen euro rijksbijdrage van het Actieplan fietsparkeren, dat niet genoeg bleek om te voorkomen dat er volgens de prognose zonder extra investeringen in 2030 een tekort zou zijn van 100.000 fietsparkeerplekken.
De fiets wordt een steeds belangrijkere schakel in de OV-reis. De fiets wordt nu voor bijna de helft van de treinritten als voortransport gebruikt, dat is een enorme stijging in korte tijd. De keerzijde van dit succes is dat de ruimte om de fiets op het station te stallen, begint te knellen.
De Staatssecretaris heeft nu bekend gemaakt met overheden, NS, reizigersorganisaties en ProRail tot een gezamenlijke vervolgaanpak te zijn gekomen, vastgelegd in een nog te ondertekenen bestuursakkoord ‘fietsparkeren bij stations’. Onderdeel van deze afspraken zijn onder meer de extra financiële middelen en efficiëntere benutting van stallingscapaciteit door het beperken van gratis langstallen, het handhaven op weesfietsen en het inzetten van slimme IT-systemen die voor de reiziger snel duidelijk maken waar nog lege plekken zijn.
Rover heeft zich samen met de Fietsersbond ingezet voor het akkoord en is blij met het resultaat. Hiermee zouden de grootste knelpunten binnen het fietsparkeren aangepakt moeten kunnen worden.