Skip to main content

Ingrid Thijssen

Ingrid Thijssen heeft haar vertrek aangekondigd als directeur van NS Reizigers per 1 maart 2014. Zij gaat naar een energiebedrijf. Haar thumb ArrienkruytJPGkleinvertrek verrast, maar zo hoort dat bij een overgang van het ene bedrijf naar het andere. Bert Meerstadt en zij waren het gezicht van NS naar buiten. Nu zij beiden kort na elkaar vertrekken wordt er bij NS een tijdperk afgesloten. Een tijdperk waarin NS minder introvert werd en zich oprecht ging bekommeren om de klant. In dat opzicht een goede tijd. Maar ook een tijd waarin winterweer, de Fyra en het geduvel met de OV-chipkaart het beeld mee hebben bepaald. De kloof tussen ProRail en NS werd akelig duidelijk met alle negatieve gevolgen voor de reiziger. Overigens een erfenis van een door het Rijk slordig en ondoordacht uitgevoerde opsplitsing van de oude NS, waar Bert Meerstadt en Ingrid Thijssen weinig aan konden doen.

Ingrid is een mensenmens die voor én achter haar treinpersoneel staat. Een echte people’s manager. Zij heeft een conducteuruniform, waarmee zij soms de trein in gaat. Zij voelt mee met de noden en de wensen van de reizigers, maar ook zij loopt als directeur soms op tegen het staal en beton waar de spoorwegen op gebouwd zijn.

Een nieuwe leiding beidt ook nieuwe kansen. Hoeveel klantvriendelijker NS dan ook is in vergelijking met vroeger, het blijft een log bedrijf met teveel managementlagen en koninkrijkjes. Het is een sterk gecentraliseerd bedrijf met een grote afstand tussen het Hoofdgebouw in Utrecht en de lokettist in Hoorn. Een nieuwe bezem kan goed doen.

Maar tot 1 maart blijven we met plezier werken met Ingrid Thijssen. En Ingrid, word je op 1 maart lid van Rover? Je bent welkom.

Arriën Kruyt