Rover-Limburg positief over nieuwe treindienst Arriva
Gingen bij de eerste presentatie van het busnet en de busdienstregeling van Arriva niet direct de handen op elkaar, des te enthousiaster waren bestuursleden van Rover-Limburg over de opzet van de treindienst van dezelfde vervoerder; het bedrijf welke vanaf 11 december 2016 het openbaar vervoer in Limburg gaat verzorgen.
Het meest opvallende bij de stoptreindienst van Arriva is dat deze treinen de gehele dag ieder half uur gaan rijden. De halfuursdienst gaat dus ook gelden in de weekeinden. Daar waar NS op zaterdag, zon- en feestdagen op het traject Heerlen-Sittard een uurdienst bood, wat ook op zon- en feestdagen gold voor de sprinter Maastricht Randwyck-Roermond, hebben reizigers met ingang van 11 december vanaf alle Limburgse stations elke dag iedere 30 minuten een vertrekmogelijkheid. Bijvoorbeeld voor de lijn tussen Nijmegen en Venray betekent de frequentieverhoging tevens een betere aansluiting op de diverse buslijnen.
Wijzigingen
Een andere opmerkelijke wijziging in de stoptreindienst is dat de stoptrein Kerkrade-Heerlen-Maastricht Randwyck vervalt. Vanaf eerder genoemde datum zal de trein uit de richting van Kerkrade na haltering in Heerlen doorrijden als stoptrein naar Sittard. Reizigers met bestemming Valkenburg, Meerssen en Maastricht stappen voortaan in Heerlen over op de sneltrein. Nieuw in de dienstregeling van 2017 is dat ook de sneltrein doorrijdt naar Maastricht Randwyck en v.v.
Doordat reizigers tussen Kerkrade of Landgraaf naar Maastricht nu in Heerlen overstappen op de sneltrein zijn zij ca. 10 minuten sneller in de Limburgse hoofdstad.
Passagiers die Voerendaal, Klimmen-Ransdaal, Schin op Geul of Houthem St Gerlach als bestemming hebben, zijn in de nieuwe dienstregeling helaas juist langer onderweg. De langere reistijd is het gevolg van de zeer ruime overstaptijd van 18 minuten in Heerlen. Een lange overstaptijd (16 minuten) geldt ook in omgekeerde reisrichting. Voor reizigers uit de richting Kerkrade welke in Heerlen overstappen op de sneltrein of de stoptrein naar Maastricht geldt een cross-platform overstapverbinding van spoor 5 naar spoor 4. In tegenovergestelde richting gaan de reizigers van spoor 4 naar spoor 2; dus naar een ander perron en geen cross-platform.
Lijnnummers
Arriva hanteert voor de vijf treindiensten die zij in de provincie Limburg verzorgt een lijnnummer, dit naar Duits voorbeeld:
S1 Nijmegen - Venray - Venlo - Roermond
S2 Roermond - Sittard - Maastricht Randwyck
S3 Sittard - Heerlen – Kerkrade
S4 Stoptrein Maastricht Randwyck - Valkenburg - Heerlen
S5 Sneltrein Maastricht Randwyck – Valkenburg – Heerlen
Adviezen Rover-Limburg
Rover-Limburg adviseert reizigers vanuit het Noorden bij een bestemming langs de Heuvellandlijn (traject Heerlen-Maastricht) voortaan via Heerlen te reizen. De overstaptijd in Heerlen bedraagt slechts 6 minuten en reizigers hebben een cross-platform overstap. Wie liever via Maastricht reist, moet voor de stoptrein rekening houden met een overstaptijd van maar liefst 24 minuten.
Maar naast de kortere reistijd kan afhankelijk van de bestemming op de Heuvellandlijn de ritprijs via Heerlen wel iets hoger uitvallen dan de route via Maastricht.
Een tweede advies is voor inwoners uit Landgraaf, Eygelshoven en Kerkrade en alle andere reizigers daar naar toe of daar vandaan. Met ingang van de nieuwe dienstregeling vervalt in Heerlen de aansluiting van de stoptrein uit Kerkrade op de IC naar Schiphol. Mensen uit de zojuist vermelde plaatsen reizen vanaf 11 december a.s. met de stoptrein uit Kerkrade naar Sittard en stappen daar over op de IC naar Amsterdam Centraal/Alkmaar/Schagen. Ook in zuidelijke reisrichting wordt geadviseerd om de IC naar Maastricht te nemen en in Sittard over te stappen op de stoptrein van Arriva naar Kerkrade.
Een laatste tip. Wie vanaf medio december met een van de dagkaarten die zowel in de trein als in de bus geldig zijn een tocht met het openbaar vervoer door Limburg wil maken, kan als hij/zij tussen Heerlen en Maastricht met de stoptrein reist met dezelfde trein doorreizen naar stations gelegen op het traject Maastricht-Sittard-Roermond. Dit is mogelijk doordat de stoptreinen Heerlen-Maastricht Randwyck en Roermond-Maastricht Randwyck op laatstgenoemd station omlooptechnisch aan elkaar gekoppeld zijn.