Rover-Rivierenland vraagt provincie Gelderland regie te nemen
Rover vraagt provincie Gelderland om regie te nemen in het openbaar en collectief vervoer. Zonder regie dreigt er ondoordacht gesnoeid te worden in het OV-aanbod waarbij reizigers met slechte alternatieven achterblijven. Dat stelt Rover-Rivierenland tijdens inspraak in de commissievergadering van Gelderland op woensdag 30 november.
In het vervoerplan 2017 verwijst Arriva naar de OV-visie. In de Gelderse OV-visie gaat veel aandacht uit naar de populaire buslijnen en wordt gezocht naar alternatief vervoer voor de dunbevolkte gebieden. Zonder regie is het de vraag of de reiziger hier een goed resultaat van mag verwachten.
Het opheffen van buslijn 43 tussen Tiel en Geldermalsen is voor Rover-Rivierenland bewijs dat er ondoordacht wordt gesnoeid in het OV-netwerk. Door het verdwijnen van de buslijn zijn reizigers uit Wadenoijen aangewezen op een belbus en moeten voortaan 28 minuten op hun aansluiting wachten op station Passewaay. Andere gebruikers van de bus, waaronder werknemers van sociaal werkbedrijf Werkzaak, zijn aangewezen op de trein waarvoor zij een onnodige omreisroute moeten afleggen. Door de kosten van de nieuwe belbus wordt er nauwelijks bezuinigd met deze ingreep.
“Wij denken dat u bij de vaststelling van de OV-visie iets anders voor ogen had”, stelt Rover-Rivierenland tegenover de provincie. “Het gaat niet om snoeien alleen; in de gebieden waar de gewone bus geen toekomst heeft zullen we alternatieven op maat moeten ontwikkelen die reizigers mobiliteit bieden zonder geld te verspillen”. Rover roept de provincie op om regie te nemen en samen te werken met organisaties uit de regio zoals Rover en het ROCOV.
Lees hier het inspraakdocument van Rover-Rivierenland.