Skip to main content

Inspectie

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILenT) bewaakt en stimuleert de arriengrootnaleving van wet- en regelgeving voor een veilige en duurzame leefomgeving en transport, aldus de eerste zin van de eigen website van de ILenT. Deze week zag de ILenT twee keer kans om het nieuws te halen.

“Certificering wil nog niet zeggen dat een trein veilig is”, zegt inspecteur-generaal ILenT Jenny Thunnissen in een gesprek met het Financieel dagblad. ‘Ik geef geen veiligheidscertificaat af. De (Fyra) V250 voldeed aan alle eisen die worden gesteld in de Europese en nationale wet- en regelgeving. Alle verplichte stappen waren gezet. Ik was daarom verplicht de vergunning af te geven.” De vraag is wat het certificaat dan wel zegt. In hetzelfde interview geeft zij toe ook niet te kunnen beoordelen of een Boeing van de KLM wel veilig is. Zij had nog een ijzersterk argument: zij had zelf in de V250 gezeten en niets gemerkt. Zij had beter de waarheid kunnen spreken: de ILenT gaat wel degelijk over veiligheid maar de ILenT heeft gewoon geen verstand van treinen.

Volgens de Volkskrant zijn de treindienstleiders van ProRail het beu om op last van de ILenT te moeten communiceren via het NATO-spelalfabet. Spoor 12b wordt dan one point two Bravo. En elke zin moet worden afgesloten met het woord: “over”. De verkeersleiders stellen met recht en reden dat dit voor gigantische verwarring zorgt en dus onveilig is. De ILenT had vastgesteld dat de gespreksdiscipline van Prorail met de machinisten niet correct is en trok daarom het NATO-spelalfabet uit de kast. Het NATO-spelalfabet is in de vijftiger jaren van de vorige eeuw ontworpen om ervoor te zorgen dat militairen uit verschillende NAVO-landen op basisniveau met elkaar konden communiceren. Het dateert uit het tijdperk van vóór de elektronische communicatie en uit de tijd dat telefoonlijnen maar een beperkte capaciteit hadden. Het is van de gekke dat de ILenT dit volslagen verouderde systeem in 2013 verplicht stelt voor de spoorsector.

In het interview met het Financieel Dagblad stelt de Inspecteur-generaal dat NS zelf voor de veiligheid moet zorgen. Dat is een standpunt waar weinig tegen in te brengen is. Wat voegt de ILenT dan eigenlijk nog toe? Wat hebben reizigers aan de ILenT?

Arriën Kruyt