Rover vraagt om opheldering gevolgen stroomstoring
Rover heeft NS dinsdag om opheldering gevraagd over de grote gevolgen van de stroomstoring. Rover wil weten waarom de ICT-systemen zo sterk ontregeld raakten, trajecten buiten Amsterdam werden getroffen en hoe het kan dat er verkeerde informatie werd gegeven.
NS en ProRail werden dinsdag hard getroffen door de stroomstoring bij Liander. Hoewel de oorzaak niet bij de spoorsector te zoeken was, kan dit niet over de nasleep gezegd worden. Uren na afloop van de storing kon NS nog niet zeggen hoe lang het negatieve reisadvies naar Amsterdam, Schiphol, Utrecht en Lelystad zou blijven gelden. Rover vraagt zich af waarom een traject als Leiden – Utrecht, buiten het gebied van de stroomstoring, ook plat kwam te liggen (nog voordat er sprake was van een bommelding op Utrecht CS).
NS liet weten dat de IT-systemen ernstig ontregeld waren. Dit roept bij Rover vragen op: “hoe kan het dat essentiële IT-systemen voor het managen van het treinverkeer nog steeds zo ernstig ontregeld raken door een stroomstoring?”, schrijft Rover aan NS. “Het is toch al meer dan 10 jaar geleden dat er het nodige gebeurd is om noodstroomvoorzieningen voor dit soort systemen te verbeteren, na een aantal grote, zeer ontregelende incidenten?”.
De informatievoorziening tijdens deze chaotische dag was slecht. NS liet weten dat de informatie in de app en op informatieschermen kon afwijken. Medewerkers bleken echter ook niet altijd de juiste kennis paraat te hebben. Zo werden reizigers tussen Haarlem en Den Haag geadviseerd om te reizen via Amsterdam, terwijl er tussen beide steden gewoon een Intercity reed. Reizigers tussen Leiden en Den Haag werd geadviseerd gebruik te maken van de tram, die daar al in 1961 is opgeheven.
Rover vraagt NS in ieder geval coulant om te gaan met claims van reizigers die geen gebruik konden maken van hun gekochte treinkaartje of kosten moesten maken voor alternatief vervoer.