Rover-Haarlem kwaad over mega-omleiding bus 50
Rover-afdeling Haarlem en Omstreken is kwaad op Arriva omdat een buslijn nodeloos ver van de route afwijkt. Gedurende zeven maanden krijgen reizigers van lijn 50 te maken met een tijdrovende lange omleiding en met grote loopafstanden naar hun halte in Haarlem, Heemstede of Bennebroek. De Rover-afdeling vraagt gemeente Heemstede om opheldering.
Lijn 50 verbindt Leiden Centraal met station Haarlem via Lisse, Hillegom, Bennebroek en Heemstede. De lijn behoort tot de concessie van Arriva in de provincie Zuid-Holland en wordt dagelijks door honderden reizigers gebruikt. Vanwege werkzaamheden wordt een deel van de route, op de Herenweg, tot eind juli 2017 in één richting voor een beperkt deel tussen de Rijnlaan en Bennebroek afgesloten.
Arriva heeft nu voor lijn 50 een omleiding ontworpen tussen Haarlem en halte Linnaeushof-Bennebroek in beide richtingen via Glipperdreef en Heemsteedse Dreef. Door deze enorme omleiding vervallen 10 haltes richting Leiden en 10 haltes richting Haarlem. Er komen 5 nieuwe tijdelijke haltes. Dit terwijl er een alternatieve route mogelijk zou zijn.
Rover vindt dat de huidige oplossing voor de reizigers leidt tot onaanvaardbare loopafstanden. Bewoners van de Rivierenwijk in Heemstede bijvoorbeeld moeten door de omleiding tot 2 km lopen naar de dichtstbijzijnde bushalte. De route naar de tijdelijke halte Groenedaal/Glipperdreef loopt via Wandelbos Groenendaal, dat na zonsondergang verbodentoegang is. Ook leerlingen van scholen als Sancta en het Coornhert moeten een fors stuk lopen. De werknemers en bezoekers van Zorgcentrum Kennemerduin krijgen een loopafstand van een kilometer voor hun kiezen. Ook bewoners van seniorenwoningen worden getroffen.
Een alternatieve route met minder gedupeerden zou gewoon mogelijk zijn. Omdat de Herenweg slecht in één richting wordt afgesloten, zou dus de bus naar Leiden zijn normale route kunnen blijven rijden. De andere richting in zou een kortere omleiding via de Van Merlenlaan, de officiële omleidingsroute voor het autoverkeer, veel minder mensen duperen.
Rover vraagt gemeente Heemstede per brief waarom voor de grote omleiding is gekozen en waarom hierover geen contact is gezocht met Rover. De Rover-afdeling vreest dat kostenoverwegingen er toe hebben geleid dat Arriva en Heemstede niet hebben gekozen voor de belangen van de bewoners maar voor de nodeloos ingrijpende omleiding.