Busstation Leiden: Rover zegt nee tegen Terwee
Rover-afdeling Holland Rijnland heeft een uitvoerige reactie gepubliceerd op het raadsvoorstel tot onderzoek naar het TerweePark als locatie voor het busstation van Leiden. De Rover-afdeling vindt dat er nog te veel onduidelijk is om aan te sturen op het TerweePark als enige lokatiemogelijkheid.
Er worden nieuwe plannen gemaakt voor de centrumzijde van treinstation Leiden. Rover-Holland Rijnland wil dat hierbij de optie om juist hier het busstation te behouden, niet onmogelijk moet worden gemaakt: "kantoren en woningen zijn niet gebonden aan een plek zo dicht mogelijk bij het treinstation, maar het busstation wel."
Om het busstation te verbeteren, is een verhuizing volgens Rover niet per sé noodzakelijk. De kwaliteit van het knooppunt dreigt er juist op achteruit te gaan met een verhuizing naar het Terweepark; een lokatie die te klein is en uit het zicht ligt. De Rover-afdeling verwacht dat de ontoereikende omvang van de lokatie uit lopende onderzoeken zal blijken. "Voorkomen moet worden dat dan door contractueel vastgelegde afspraken moet worden gezegd dat het OV het maar moet doen met de wel beschikbare ruimte".
De Rover-afdeling vindt bovendien dat de gekozen lokatie te veel gericht is op de stad alleen: "u schijnt niet te beseffen dat het OV-knooppunt Leiden van regionaal belang is, en zelfs van belang voor de zuidelijke Randstad , waarbij het “eigen belang van de stad” ten koste gaat van het algemeen maatschappelijk belang".
In een uitvoerige analyse zet Rover-Holland Rijnland tegenover de gemeenteraad uiteen waarom er op dit moment niet gekozen moet worden voor het Terweepark. Lees hier de argumentatie.
Update
Het college van burgemeester en wethouders heeft inmiddels besloten om voor de inpassing van het busstation beide zijden van het station Leiden Centraal gelijkwaardig te onderzoeken en zich niet te beperken tot het TerweePark. Samen met de stad worden de twee scenario’s uitgewerkt en eind 2017 aan de gemeenteraad aangeboden.