Skip to main content

Veel volle treinen in nieuwe dienstregeling

VOLLE TREINSinds het ingaan van de nieuwe dienstregeling ervaren veel reizigers overlast door te korte, te volle en uitgevallen treinen. In het meldpunt volle treinen kwamen duizenden klachten binnen.

Tussen 11 december en 31 januari registreerde Rover ruim 4000 meldingen over overvolle treinen. Het is niet ongewoon dat er met het ingaan van een nieuwe dienstregeling een flinke piek te zien is in het aantal volle treinen: zowel reizigers als vervoerders moeten nog wennen aan de nieuwe dienstregeling en reizigersstromen worden niet altijd goed voorspeld door de vervoerder.

Rover heeft de meldingen sinds december aandachtig gemonitord en ziet daarbij een aantal verschuivingen in de trajecten die in deze tijd als overvol zijn gemeld. Ook omstandigheden zoals de grote stroomstoring en moeite met winters weer hebben een rol gespeeld. Toch zien we al een aantal drukke trajecten die constistent gemeld blijven worden sinds het ingaan van de nieuwe dienstregeling.

Trajecten
Vaste klant in het meldpunt, sprinter Haarlem - Uitgeest, blijkt ook na het ingaan van de nieuwe dienstregeling nog steeds een punt van ergernis voor de reiziger. Zowel in december als in januari zien we deze trein in beide richtingen de top 10 halen. Trajecten die daarnaast in zowel december als januari een grote rol spelen in het meldpunt zijn de Intercity Amersfoort - Utrecht , de Intercity Amersfoort - Zwolle - Groningen en de Intercity Den Bosch - Utrecht. Daarnaast zijn er veel klachten over het traject Dordrecht - Rotterdam en Alphen aan den Rijn -  Leiden.

Reactie NS
NS laat Rover in een reactie weten de drukte in de treinen dagelijks te monitoren en treinen indien mogelijk te verlengen: "Zo worden vanaf begin februari enkele treinen waarover veel klachten zijn gekomen, verlengd. Het is overigens voor meerdere treinen in de spits onvermijdelijk dat ze druk zijn, omdat deze treinen al op maximale lengte zijn en verlengen dus geen optie is. Dit geldt onder meer voor de trajecten Amsterdam-Leiden en Amsterdam-Utrecht. Op laatst genoemde traject gaan daarom in de volgende dienstregeling meer Intercity’s rijden. Ook stimuleert NS op enkele trajecten spitsmijden met myOV en is op het traject Utrecht-’s-Hertogenbosch de instapzone geïntroduceerd om het spreiden van reizigers over de trein te stimuleren."
NS heeft de inzet van het materieel in de nieuwe dienstregeling gebaseerd op modellen en op check in/check uit gegevens van de afgelopen jaren. Op het traject Eindhoven-Utrecht-Schiphol rijden bijvoorbeeld nu dubbeldekkers in plaats van enkeldekkers en het aantal klachten is hier aanzienlijk afgenomen.


Rover geeft alle binnengekomen meldingen door aan de vervoerders en gaat over de klachten in bespreking. Meldingen zijn welkom via www.volletreinen.nl of de app Meldpunt volle Treinen.