Skip to main content

Zeeuwse IC terug

thumb NStreinZeeland krijgt een Intercity! Zo was het onlangs te horen op het landelijke nieuws. Hoe zit dit?

Toen vijf jaar geleden de Fyra (wat was dat ook alweer?) ging rijden, veranderde ook de Zeeuwse dienstregeling. In plaats van ieder uur een IC Vlissingen – Amsterdam en een stoptrein Vlissingen –Roosendaal (met in Roosendaal een slechte aansluiting op de Benelux) ging er vanaf dat moment twee keer per uur een trein rijden die in Zeeland overal stopte en na Roosendaal doorreed naar Amsterdam.
 
De Zeeuwse Rovers zagen naast het voordeel van deze verandering natuurlijk ook het nadeel van het verdwijnen van de IC. Om daaraan tegemoet te komen bedacht de Rover-afdeling een spits-IC: een trein die op de drukste tijd 10 à 15 minuten na de gewone trein uit Vlissingen vertrekt, alleen stopt in de steden en in Roosendaal samen met de eerder aangekomen andere Zeeuwse trein doorgaat naar Amsterdam. En ‘s middags omgekeerd.
De tijd was er toen nog niet rijp voor, ondanks het uitdragen van dit idee bij NS, de provincie en de grote steden.
 
Maar uiteindelijk werd er steeds meer gemopperd op het ontbreken van een snelle trein, en waarschijnlijk was de lange wachttijd in Roosendaal (7 minuten) in de nieuwe dienstregeling de druppel die de emmer deed overlopen. Toen ook de Zeeuwse gedeputeerde zich voor deze zaak hard ging maken is de NS na rijp beraad omgegaan. Er komen ‘s ochtends twee IC’s richting Roosendaal, en ‘s middags twee richting Vlissingen.
Alleen moeten de Zeeuwen nog wel wachten tot het ingaan van de nieuwe dienstregeling voor de spits-IC’s gaan rijden.