Rover en Consumentenbond willen minder kosten en meer service OV-Chipkaart
Rover en de Consumentenbond vinden dat TLS de winst moet gebruiken om gehoor te geven aan de eisen van reizigers: lagere kosten en meer service. Rover is verbaasd te vernemen dat er schijnbaar hoge winst wordt gemaakt bij de organisatie achter de OV-chipkaart.
Vandaag bericht het AD over de forse winst van Translink Systems (TLS), de organisatie achter de OV-Chipkaart: 55 miljoen euro over de afgelopen 5 jaar. Rover-voorzitter Arriën Kruyt is hoogst verbaasd: ‘Dat TLS zoveel winst maakt, wisten we echt niet. We weten wel dat 7,50 euro voor een OV-chipkaart veel te veel is.’ Al jaren klagen reizigers over de hoge aanschafprijs.
In 2015 haalde Rover samen met de Consumentenbond nog 77 duizend handtekeningen op voor een petitie die opriep tot onder andere een lagere aanschafprijs. Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Niet alleen is de prijs van de OV-Chipkaart te hoog, de geldigheid van 5 jaar is te kort en TLS zou de kaart gratis moeten vervangen bij een onzichtbaar defect.’ Met een winst van 55 miljoen euro zien Rover en de Consumentenbond geen belemmeringen om tegemoet te komen aan de eisen van de reizigers. De Consumentenbond en Rover willen daarom dat de reiziger aan het einde van de geldigheidsduur en bij een onzichtbaar defect gratis een vervangende OV-Chipkaart krijgt.
Uit onderzoek van Rover blijkt dat de OV-chipkaart in Nederland een stuk duurder is dan vergelijkbare kaarten in het buitenland. Daar betalen reizigers veel minder of zelfs niets voor een kaart, die vaak ook nog eens langer geldig is. Uit het onderzoek kwamen 3 kostenposten van de OV-chipkaart naar voren, die slecht afsteken tegen kaarten in andere Europese landen. Zo betalen reizigers in Nederland €7,50 voor een nieuwe OV-chipkaart, die maar 5 jaar geldig is, en €11 voor een vervangende OV-chipkaart na diefstal, verlies of defect. Ook kost het €1.00 om het saldo terug te laten storten, maar staatssecretaris Dijksma heeft onlangs besloten dat dit bedrag gaat vervallen.