Skip to main content

Juridische vraag: waarom klagen over volle treinen?

thumb ARAG-29024120 LRover werkt samen met ARAG, de juridisch dienstverlener van Nederland. Iedere maand geeft ARAG op onze website antwoord op een juridische vraag. Deze maand: Heeft het zin om een klacht in te dienen bij NS of een andere vervoerder over volle treinen?

Antwoord: Jazeker! De NS of andere vervoerder wordt er met uw klacht dan namelijk op gewezen dat zich onveilige situaties aan boord van de treinen voordoen. In dat geval is zij zich dus bewust van de onveilige situaties en haar roekeloos handelen. Zo wordt voldaan aan wat wordt genoemd het “subjectieve schuldcriterium”. Het moet immers bewezen worden dat de vervoerder feitelijk op de hoogte was van de situatie. Neemt de vervoerder geen maatregelen en gebeurt er een ongeval in een overvolle trein waardoor passagiers gewond raken, dan zal zij mogelijk geen beroep op die beperkte aansprakelijkheid kunnen doen en kan volledige schadevergoeding worden verhaald.

Tips bij het insturen van de klacht

  • Wacht niet te lang met klagen, hoe eerder hoe beter.
  • Wees specifiek en duidelijk over het hoe, wat en wanneer. Op welk traject hoe laat en met welke trein.
  • Maak bij schrijnende situaties foto’s met uw mobiele telefoon

Heeft u alsnog hulp of bemiddeling nodig bij uw klacht omdat deze door de NS niet naar tevredenheid is afgehandeld? Dan verwijzen wij u door naar het OV Loket, de onafhankelijke ombudsman die Rover heeft opgericht om hulp en bemiddeling te bieden bij OV-klachten.

Via het meldpunt volle treinen van Rover kunt u ook een volle trein kenbaar maken op uw traject. Rover gebruikt de meldingen om voor te leggen aan vervoerders en overheden en aan de kaak te stellen via de media. NS heeft al diverse malen treinen verlengd n.a.v klachten bij zowel NS zelf als via Rover. De situatie met overvolle treinen heeft Rover ook aanhangig gemaakt bij de Inspectie voor Leefomgeving en Transport. Tot slot heeft de staatssecretaris NS opdracht gegeven de problemen met volle treinen op te lossen. Goed nieuws, want een oplossing is waar reizigers naar op zoek zijn. Maar dat begint dus met een klacht.

Roverleden maken gratis gebruik van de juridische helpdesk van ARAG. Lees hier meer over lid worden van Rover.