Skip to main content

Grote zorgen Rover-Haarlem om plannen Stationsplein

Stationsplein Haarlem avondHet plan om het Stationsplein in Haarlem te versmallen tot een Stationsstraat moet worden losgelaten zodat er kan worden ingezet op groei en kwaliteit. Dat stelde Rover-Haarlem donderdag tijdens een inspraaksessie bij de Haarlemse gemeenteraad. Rover kreeg hier veel bijval van politieke partijen.

Rover-Haarlem vindt het een goede zaak dat het Stationsplein zal worden aangepakt, het huidige busstation wordt namelijk al te krap. Wel moet er dan een goed plan komen en dat is niet het huidige plan om het Stationsplein te versmallen tot “Stationsstraat”, zodat er meer vierkante meters vrij komen voor bouw. Ontwerp eerst vanuit de behoeften van het plein als hoogwaardig verblijfs- en reizigersknooppunt en kijk pas daarna naar de beschikbare vierkante meters voor de projectontwikkelaar, is de boodschap van de Rover-afdeling.

“Wij kennen geen busstations in Nederland waar 500 bussen per dag (onze prognose voor 2030) met een zo hoog aantal gelede en dubbelgelede bussen als in Haarlem kunnen worden afgewikkeld op zo'n smal plein”, stelt Han van Spanje namens Rover-Haarlem tegenover de gemeenteraad. Ook de mogelijkheid om het busstation in de beperkte ruimte op te knippen en een deel verderop te plaatsen, ziet de Rover-afdeling niet zitten. “Opknippen is zeer reizigersonvriendelijk. Het is ook slecht voor de stedelijke kwaliteit en ondernemersklimaat in deze straten die de wandel- en fietspromenade naar de binnenstad vormen.”

Ook ideeën voor een ondergronds busstation of een "buscircuit" met veel asfalt waar bussen "cirkelen" rondom een centraal halteperron kunnen Rover-Haarlem niet bekoren. “Wij denken dat Haarlemmers een plein willen dat vooral ook past bij de schaal van Haarlem. Een busstation op een plein met verblijfskwaliteit. Op dat verblijfsplein halteren bussen waarbij ruimte is voor de door ons en Connexxion verwachte groei tot 2030”, stelt Rover-Haarlem. De Rover-afdeling wil een mooi plein en hoogwaardig verblijfsbusstation als voordeur naar de economisch belangrijke binnenstad.

Tijdens de inspraakavond kreeg Rover-Haarlem veel steun van de aanwezige partijen. Daarmee lijkt het erop dat het Stationsstraat-plan van wethouder Jeroen van Spijk nog maar weinig kans maakt.