Consumentenorganisaties willen toeslagvrije IC Direct in daluren
NS zou de toeslag voor de IC Direct in de daluren moeten afschaffen totdat de prestaties van deze trein aanzienlijk verbeterd zijn. Dat schrijven de consumentenorganisaties in het Locov, waaronder Rover, in een advies. Volgens de consumentenorganisaties kan dit betaald worden van de boete die NS en ProRail is opgelegd wegens slechte prestaties op de HSL.
De prestaties op de HSL zijn nog steeds slecht: 5 tot 10% van alle IC Direct treinen valt uit. Daarnaast is de kans op een zitplaats in deze trein te laag. De slechte prestaties hebben inmiddels tot 2,8 miljoen euro aan boetes voor NS en ProRail geleid, dit bedrag moet ten goede komen aan de reiziger. Een goede reden om in de rustigere daluren de toeslag de komende tijd te schrappen, vinden de consumentenorganisaties.
NS wil de toeslag nu deels in de daluren schrappen en deels verminderen. Volgens het voorstel van NS zou in de spits de reguliere toeslag van €2,40 blijven bestaan en tijdens een deel van de daluren een lagere toeslag van €1,40 gerekend worden. Deze gereduceerde toeslag geldt dan van maandag tot en met vrijdag van begin dienst tot 7.00 uur, van 8.30-10.00 uur, van 15.00-16.00 uur en van 18.00-19.30 uur en daarnaast op zaterdag van 7.00-10.00 uur en 15.00-19.30 uur. In de resterende uren zou de toeslag worden geschrapt. Vanwege deze afwijkende spits- en daltijden moet de reiziger altijd inchecken bij het toeslagpaaltje, zodat deze kan berekenen hoeveel er op dat moment betaald moet worden. Deze actie zou twee tot drie maanden moeten duren.
De consumentenorganisaties vinden het fijn dat NS de reiziger tegemoet willen komen, maar willen hierin meer duidelijkheid voor de reiziger. De consumentenorganisaties adviseren daarom gewoon de reguliere spits- en daltijden te hanteren. Hierdoor blijven ook de kosten voor communicatie en systeemaanpassing beperkt – daar is het bedrag van de boete tenslotte niet voor bedoeld. Wat de consumentenorganisaties betreft, blijft de toeslag tijdens de daluren achterwege totdat de prestaties van de IC Direct voldoende zijn. “Daarmee wordt de reiziger direct gecompenseerd voor de overlast”, schrijven zij aan NS.