Rover-Holland Rijnland: “Raad, houd vast aan je uitgangspunten”
Een brief van Rover-afdeling Holland Rijnland aan de gemeenteraad in Leiden is de volgende stap in de soap rondom de locatie van het busstation. De Rover-afdeling ziet dat de oorspronkelijke uitgangspunten van de gemeenteraad momenteel onvoldoende op de agenda staan.
Ontvlechting van verkeersstromen (voetganger, fiets OV en auto), een goede oplossing voor het openbaar vervoer (reistijden, kilometers) en verbetering van het verblijfsklimaat aan beide kanten van het station. Dat waren de uitgangspunten van de Leidse gemeenteraad voor herziening van het huidige beleid, gericht op ruimte voor wonen, winkelen en werken rondom het Stationsplein, waardoor het busstation plaats moest maken en moet verhuizen naar een andere (krappere) locatie. Volgens Rover-Holland Rijnland is hier in het huidige participatieproces weinig van terug te zien.
In de door de gemeenteraad op 6 juli vastgestelde regionale agenda voor de omgevingsvisie 2040 zien vijf van de deelnemende gemeenten het achterblijven van het OV als één van de belangrijkste ‘minder goed ontwikkelde punten”. Het ministerie van I&M ziet als goede oplossing voor het dichtslibben van de wegen een schaalsprong in het OV. Zowel de gemeente als het ministerie ziet het station in Leiden als een OV-knooppunt van nationaal belang. “Dat brengt een zorgplicht voor goed OV voor u mee”, schrijft Rover-Holland Rijnland aan de gemeente. “De schaalsprong kan betekenen dat het treinstation moet worden vergroot. In de huidige plannen wordt het treinstation volkomen klem gezet tussen massieve gebouwen”.
Rover-Holland Rijnland ziet grote bezwaren tegen het verplaatsen van het busstation naar het krappe Terweepark. De Rover-afdeling wil een OV-knooppunt met ruime, overdekte en goed zichtbare accommodaties voor de busreizigers, aansluitende ruimte voor taxi en fiets en goede verbindingen tussen bus en trein. “Het huidige verblijfsklimaat aan beide zijden van het station is zeer reiziger-onvriendelijk”, schrijft de Rover-afdeling aan de gemeenteraad. “Eén van de grootste busstations van Nederland is kwalitatief dan ook ver onder de maat en zeker niet stimulerend voor het OV. In geen van de nu ondernomen onderzoeksopdrachten wordt aandacht besteed aan de verbetering van de kwaliteit van het busstation”.
Lees de brief aan de gemeenteraad op de website van Rover-Holland Rijnland.