Leuke vereniging zoekt dito leden
Voor veel reizigers is het zo vanzelfsprekend dat Rover er is en voor hun belangen opkomt, dat ze er niet bij stilstaan dat lid worden noodzakelijk is voor ons voortbestaan. Hoe meer leden, hoe beter. Het maakt niet alleen ons draagvlak groter, maar ook de financiële basis steviger. Met 5500 leden is er nog heel veel groei mogelijk. Er reizen dagelijks immers miljoenen mensen met het OV. Voor al die reizigers proberen we het OV te verbeteren. Dat lukt de ene keer beter dan de andere. Maar feit is dat zonder Rover de OV-wereld er heel anders uit zou zien. Vervoerders nemen ons serieus als gesprekspartner, evenals de overheid. Daardoor weten we vaak al zaken ten goede te keren, voordat het definitieve besluit genomen is. Maar ja, daarmee haal je natuurlijk niet de pers.
Met bescheiden middelen, een kleine staf en veel vrijwilligers weten we best veel te bereiken. Daar zijn we trots op. Maar het maakt ons ook kwetsbaar. We zouden veel meer willen aanpakken en meer aan de weg willen timmeren, maar daar hebben we niet genoeg capaciteit voor en ook niet genoeg geld. Voor een grootschalige ledenwerfcampagne heb je veel geld nodig. Je moet mensen niet alleen bereiken, maar ook iets te bieden hebben. Daar zijn we wel mee bezig trouwens. Leden van Rover kunnen nu al van de nodige voordeeltjes genieten: bijvoorbeeld korting bij de Treinreiswinkel, of een Europese spoorwegkaart of boeken met korting aanschaffen, of met korting naar de film of naar een speciale tentoonstelling gaan. En in het volgende nummer van ons blad plaatsen we een aantal kortingsbonnen voor Railmusea. Maar het zou nog mooier zijn als je als lid van Rover extra korting zou krijgen bij NS, OV Fiets of een van de andere vervoerders.
Daarnaast kunnen we niet zonder subsidie van de overheid. Op die manier kunnen we op landelijk niveau vervoerders en de overheid van advies dienen en weten we de belangen van reizigers voor het voetlicht te krijgen, ook bij de politiek. Maar ook de vrijwilligers in de regio hebben ondersteuning nodig, zowel inhoudelijk als strategisch. Er komt veel op deze leden af, dankzij de wettelijk gereguleerde regionale inspraak op OV-gebied. Velen van hen nemen vrij van hun werk om vergaderingen bij te wonen en te overleggen met vervoerders en overheden over het openbaar vervoer in hun regio. Aan de andere kant van de tafel zitten beroepsmensen. In kennis doen onze leden vaak niet voor hen onder, maar ondersteuning vanuit het landelijk kantoor is toch wel prettig. Wat speelt er op landelijk niveau? Wat is de mening van Rover over een aantal zaken die spelen in de regio? Wat voor effect heeft regionaal beleid voor ‘grensoverschrijdende’ reizigers (d.w.z. reizigers die tussen meerdere provincies reizen)?
Vandaar mijn oproep: word nu lid! Voordat het te laat is. De automobilist heeft de ANWB, de fietser de Fietsersbond en de OV-reiziger heeft Rover. Wij komen graag op voor uw belangen! Mogen we daar dan nu ook iets voor terugvragen?
Ineke van der Werf, directeur