Skip to main content

Rover-Limburg wil spoorverdubbeling en station Grubbenvorst

thumb Arriva Limburg Kevin PouwRover-afdeling Limburg wil dat prioriteit wordt gegeven aan spoorverdubbeling van de Maaslijn (Nijmegen – Venlo) en het aanleggen van een station Grubbenvorst. De Provincie heeft er echter voor gekozen om te starten met elektrificeren. Een betere oplossing om de regelmatige vertragingen te voorkomen is echter een grootschalige spoorverdubbeling, stelt Rover-Limburg.

Rover-Limburg ziet naast spoorverdubbeling ook graag groen licht voor station Grubbenvorst in gemeente Horst aan de Maas. De Rover-afdeling ziet een station met een middenperron voor zich waarbij je vanuit de tunnel met de trap en een hellingbaan naar het perron kunt. Bij dit voorstel zijn  er geen liften nodig. Een ander voordeel is dat er één project ontstaat voor het bouwen van het station en dat voor het verdubbelen van het spoor alleen aanpassingen van de rails nodig zijn.

Helaas lijkt station Grubbenvorst een gepasseerd station. Oorspronkelijk was de aanleg van dit station onderdeel van de elektrificatieplannen maar er is een tekort van miljoenen euro’s ontstaan. Dit is te wijten aan een fout in de opzet van het project waardoor elektrificatie van de opstelsporen niet is begroot, daarnaast is er een meningsverschil met het Rijk over de uitkering van BTW. Een vreemde situatie, vindt Rover-Limburg. Volgens de Rover-afdeling zou de financiering van station Grubbenvorst bekostigd kunnen worden uit het eigen vermogen van provincie Limburg dat in 2015 1,7 miljard euro bedroeg.      

De elektrificatie en de aanleg van dubbelspoor ten noorden van Cuijk, ten noorden van Boxmeer, ten zuiden van Vierlingsbeek, ten zuiden van Venray en tussen Reuver en Swalmen gaan wel door. De snelhei verhogende maatregelen gaan ook door evenals het plaatsen van nieuwe wissels die stiller en afgestemd zijn op hogere treinsnelheden. Om de treinen met een hogere snelheid te kunnen laten rijden, moeten op een drietal plekken de bogen ruimer worden gemaakt.

De reden dat prioriteit wordt gegeven aan elektrificatie zijn de 20% lagere exploitatiekosten van de elektrische treinen. De Provinciale Staten van Limburg zullen in oktober of november beslissen of het station Grubbenvorst al dan niet wordt gerealiseerd in het kader van het Maaslijnproject.