Leuker kunnen ze het niet maken..
Afgelopen Hemelvaartweekend gingen wij er weer eens met fiets en trein op uit met het hele gezin. In ons geval betekent dat twee volwassenen, drie kinderen en vijf bepakte fietsen. Een hele onderneming, maar goed te doen. Gelukkig werd ons deel van het traject niet getroffen door werkzaamheden, want de door NS ingezette bussen voorzien niet in het meenemen van een fiets, laat staan vijf. Ook fijn was dat wij, eenmaal in Zwolle aangekomen, de horde van de hoge trappen of de kleine liftjes niet hoefden te nemen, zodat we naadloos konden overstappen op onze volgende trein. Letterlijk, want in tegenstelling tot de trein van NS was de instap van de Arriva-trein wél op gelijke hoogte met het perron. Deze bleek ook nog eens voorzien van een ruime fietswagon, zodat we onze fietsen goed konden neerzetten zonder overlast voor de overige reizigers.
Ruim een uur nadat we aan ons avontuur waren begonnen, kwamen we zo zonder al te veel gedoe op onze bestemming aan. Hoe anders zal het de volgende keer zijn als we weer zo’n exercitie gaan ondernemen. Nu konden wij namelijk nog gewoon papieren kaartjes uit de automaat halen: 4 enkeltjes, een Railrunner en 5 dagkaarten fiets. Daarvoor zijn weliswaar twee handelingen bij de automaat nodig (want je mag blijkbaar maximaal 9 producten in een keer afrekenen), maar dan ben je verder ook klaar.
Na 9 juli moeten we echter verplicht met de chipkaart gaan reizen van NS. Dan zullen wij moeten zorgen voor 5 chipkaarten met voldoende saldo. Op twee daarvan zetten wij vervolgens het product samenreiskorting, op die van de jongste dochter een Railrunner en op alle vijf chipkaarten ook nog eens een dagkaart fiets. Per kaart zullen we elk product dat we erop zetten apart moeten afrekenen, dus we mogen voortaan wel wat extra tijd inruimen bij de automaat! (Laat NS nou juist het aantal automaten op ons station gehalveerd hebben omdat die minder nodig zouden zijn bij het reizen met de chipkaart….) Vervolgens moeten we allemaal gaan inchecken. In Zwolle moeten we uitchecken bij NS en binnen 35 minuten inchecken bij Arriva, want anders is het product Samenreiskorting weer verdwenen en zouden we opnieuw langs de automaat moeten om op twee kaarten wederom het product samenreiskorting te laden…..
Die o zo gemakkelijke, reuze handige chipkaart levert ons dus helemaal geen voordeel op. Wel veel gedoe: extra uitzoekerij (hoe werkt het eigenlijk?), extra handelingen, extra tijd en ook nog eens extra geld. Want op elke kaart moet altijd minimaal 10 euro staan, anders kun je niet inchecken, dus die 50 euro zijn we permanent kwijt. Of eigenlijk honderd, want bij een overstap naar een andere vervoerder of voor de terugreis heb je weer 10 euro nodig. Begrijpt NS nu misschien waarom wij - al jaren vaste klant - helemaal niet zo blij zijn met de chipkaart?
Ineke van der Werf,
Directeur Rover