Skip to main content

Geld terugvragen OV-chipkaart wordt makkelijker

chipkaart2Het wordt makkelijker voor reizigers om saldo terug te vragen dat op de OV-chipkaart geparkeerd staat. Hiermee komt Translink tegemoet aan een wens waar Rover zich samen met andere consumentenorganisaties lang voor heeft ingezet.

Tot nu toe betekent het voor veel reizigers een administratieve rompslomp saldo terug te vragen van een verlopen OV-chipkaart. Veel reizigers doen daarom niet de moeite het resterende saldo terug te vragen en geven het daarmee ongewild cadeau aan de vervoerders. Reden voor Rover om zich afgelopen jaren meerdere malen in te zetten voor een eenvoudige en gratis manier om het restsaldo terug te vragen.

Translink komt nu tegemoet aan deze wens: reizigers met een anonieme OV-chipkaart kunnen straks eenvoudig telefonisch of online een bedrag tot €20 terugvragen. OV-chipkaarten die langer dan 12 maanden zijn verlopen, kunnen voor eind 2017 naar Translink worden opgestuurd om het restsaldo uitgekeerd te krijgen. Vanaf 1 januari hoeft er aan de balie bovendien niet langer €1 betaald te worden voor teruggave van het saldo. Translink begint maandag de campagje Jouw geld telt om reizigers van de versoepelde regels op de hoogte te brengen.

Rover is tevreden met de maatregelen van Translink en hoopt dat het op termijn mogelijk gaat worden om het saldo van een anonieme kaart bij de kaartautomaat terug te vragen. Reizigers die hun restsaldo niet willen terugvragen, kunnen dit ook doneren aan Rover.