Regeerakkoord roept vragen bij Rover op
Het regeerakkoord roept een flink aantal vragen op, stelt Rover in een brief aan de Vaste Tweede Kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat. Na een diepere analyse van het regeerakkoord wil Rover de regering een aantal opmerkingen meegeven.
Het regeerakkoord zet in op een beter klimaat. Toch wordt er vooral geïnvesteerd in asfalt en worden de treinkaartjes juist in prijs verhoogd. Rover vraagt zich af hoe dit beleid kan bijdragen aan het halen van de klimaatdoelstellingen. Het stimuleren van OV en fiets moeten juist belangrijk zijn in het kader van een beter klimaat. Rover heeft zich dan ook aangesloten bij een protest tegen de btw-verhoging.
Het omvormen van ProRail naar een ZBO (zelfstandig bestuursorgaan onder vleugels van de overheid) is een ondoordacht voornemen, stelt Rover. Dit proces kan leiden tot een hogere gebruiksvergoeding voor spoorbedrijven en dus tot hogere tarieven voor reizigers. Bovendien leidt dit af van de belangrijke focus op de dagelijkse operatie van ProRail.
Ook heeft Rover twijfels bij de keuze van aan te besteden sprinterlijnen. De genoemde trajecten in het regeerakkoord lijken willekeurig gekozen. Rover ziet liever dat gefaseerd in overleg met de decentrale overheden alle sprinterdiensten worden aanbesteed.
Tot slot roept Rover wederom op tot het doen van investeringen om te voorkomen dat Nederland vastloopt. Investeringen in meer en betere infrastructuur zoals lightrail en investeringen in fietsvoorzieningen bij stations. Daarnaast moeten grensoverschrijdende inspanningen worden geleverd om internationale spoorverbindingen te verbeteren.