Limburg niet naar NS!
Er Is een heftige strijd ontbrand om de concessie voor het regionale trein- en busvervoer in de provincie Limburg. NS biedt mee via het dochterbedrijf Abellio, dat tot nu toe alleen in Groot-Brittannië en Duitsland meebood op spoorconcessies. Als NS de concessie Limburg verkrijgt is er van marktwerking in Nederland op het spoor nauwelijks meer sprake. Marktwerking is niet alleenzaligmakend maar het heeft het regionale spoorvervoer in Nederland onmiskenbaar verbeterd. De regionale bedrijven zijn zuiniger, flexibeler, gaan veel slimmer om met verstoringen en kunnen als zij ook de busconcessie beheren een goed integraal aanbod aan de regionale reiziger bieden. Ook in andere landen is gebleken dat de reiziger er beter van wordt als het regionaal treinverkeer uit handen gaat van het staatsbedrijf, dat in een verre hoofdstad gevestigd is.
NS is en blijft een te log en centralistisch denkend apparaat met een blinde vlek voor stoptreinen en kleine stations. NS denkt nog altijd vanuit Utrecht te weten hoe de situatie in Hoensbroek of Uithuizen eruit ziet. Dat weten ze echt beter in Maastricht en Groningen. NS heeft weliswaar regiodirecteuren maar die hebben in de praktijk geen enkele macht. Daarom kan het niet goed gaan als vanuit Utrecht bestierd wordt, wat er ten zuiden van Weert moet gaan gebeuren op het spoor. NS heeft zich tot op heden ook steeds overal verzet tegen het openen van kleine stations. Dat was maar lastig voor de intercitydienst. Die kleine stations zijn er steeds ondanks en niet dankzij NS gekomen.
Het is denkbaar dat NS financieel een beter bod doet en dat de Provincie Limburg daarop in gaat. Dan hebben we de oude staatsmonopolist NS uit de jaren tachtig terug en vervalt elke prikkel om aardig voor de reizigers te zijn. Daarom moet de concessie Limburg uit handen van NS blijven.
Arriën Kruyt
Voorzitter Rover