Klachten over volle bussen stromen binnen
Het meldpunt volle bussen, dat Rover iets meer dan twee weken geleden lanceerde, registreerde inmiddels 200 meldingen. Ruim een kwart van alle meldingen gaat over de bussen van Connexxion.
Het meest werd geklaagd over volle bussen van Connexxion (25%), gevolgd door volle bussen, trams en metro’s van het GVB (20%) en op de derde plaats volle bussen van Syntus (16%). Maar over iedere vervoerder kwamen wel klachten binnen.
Scholen
Vooral buslijnen die langs scholen rijden, kunnen op bepaalde tijdstippen op veel klachten rekenen. Vooral Syntus-bussen van en naar het Deltion College en Landstede worden in dit opzicht veel genoemd (zie ook dit item van RTV Oost). Andere volle bussen verschijnen vooral bij slecht weer, vertraging en stremmingen. “Drie keer ben ik voorbij gereden en hebben ze ons laten staan”, verklaart een Connexxion-reiziger tussen Haarlem en Amsterdam. “Sommige reizigers hebben de hoop opgegeven en zijn vertrokken richting Amsterdam met een Uber taxi”.
Buurtbus
Opvallend is ook een aantal klachten over kleine busjes met een beperkte capaciteit maar schijnbaar wel een groot reizigersaanbod. Zoals een Arriva-buurtbus tussen Bodegraven en Woerden, die al snel vol zat waardoor reizigers eigenlijk niet meer mee mochten. Vanwege de lage frequentie van slechts één bus per drie uur besloot de chauffeur om toch maar staanplaatsen aan te bieden. Ook bij een 9-persoonsbus van Qbuzz in Meppel bleven reizigers achter. “Ik stond als eerste op het perron en ik mocht niet meer mee”, laat een reiziger weten. “Over een half uur komt er weer een bus zegt de man”. In werkelijkheid bleek dit anderhalf uur.
Meldpunt
Rover opende het meldpunt in navolging van het meldpunt volle treinen, dat vele duizenden meldingen per jaar verwerkt. Het meldpunt volle bussen blijft voorlopig nog open en alle meldingen zullen aan de betreffende vervoersbedrijven worden doorgegeven. Rover hoopt dat een aantal knelpunten kan worden opgelost. Tegelijk is het duidelijk dat we met een groot spitsprobleem kampen dat zich niet alleen uit in drukte in de trein en op de snelweg. Rover pleit voor structureel meer geld voor het openbaar vervoer om te voorkomen dat het land vastloopt.