Skip to main content

Buslijn Aalten - Bocholt van start

thumb Opening bus AaltenHet gebeurt niet vaak, een nieuwe buslijn in een regio  met bevolkingsafname. Het gebeurt ook niet vaak dat er een nieuwe buslijn wordt geopend over een concessiegrens heen, ja zelfs over een landsgrens heen. Op zaterdag 2 december 2017 was het zover: de Gelderse gedeputeerde Conny Bieze en de minister van verkeer van de Duitse deelstaat NRW Hendrik Wüst knoopten de OV lijnennetten van Duitsland en Nederland symbolisch aan elkaar.

De Duitse Stad Bocholt met meer dan 70.000 inwoners ligt nog geen 10 km van de grens met Nederland. Maar er was geen busverbinding tussen Bocholt en Aalten. Een Duitse belbus reed op verzoek tot de grens en draaide daar om. Er ontbrak een stukje OV van slechts 3 kilometer. Als uitvloeisel van ons symposium over grensoverschrijdend vervoer van twee jaar geleden hebben Gelderse Roverleden, samen met Duitse collega’s van PRO BAHN, voorgesteld de bus uit Bocholt door te trekken naar station Aalten. Er was goed een dienstregeling te ontwerpen die niet alleen in Aalten aansluiting op de treinen uit Doetinchem en uit Winterswijk biedt, maar ook in Bocholt op de trein naar Wesel en verder naar Düsseldorf.

De Duitse minister betoonde zich verheugd dat zonder kostbaar vooronderzoek en dankzij een bijdrage van de EU (NL-D grensprogramma), de provincie Gelderland en de Kreis Borken, deze buslijn is gestart. Gewoon maar eens 5 maanden proberen, was het besluit van de Duitse autoriteit onder leiding van Kreisdirektor Dr. Hermann Passlick. Men verwacht in een duidelijke behoefte van reizigers te voorzien. Natuurlijk zal deze buslijn geen winst in boekhoudkundige zin opleveren. Maar wel in de mogelijkheden voor inwoners aan beide zijden van de grens om elkaar en elkaars steden en streken te bezoeken. Speciale aandacht gaat daarbij uit naar scholieren die dankzij deze bus een stage over de grens kunnen gaan volgen.

Gereden wordt in een uurdienst op alle dagen in de week. De OV-chipkaart is niet geldig. Een enkele reis kost € 2, een dagretour na 9.00 uur kost € 3,60. Verder geldt zowel het Westfalentarief als het NRW-tariefsysteem. Kaartjes zijn te koop bij de buschauffeur. 

In de allereerste bus zaten meteen al passagiers die in Bocholt per trein verder reisden. In de loop van deze winter zal worden onderzocht of de verbinding voldoende reizigers trekt om na 1 mei 2018 te kunnen worden voortgezet.